Pelletsflöde till brännaren
-
- Entusiast!
Pelletsflöde till brännaren
Jag har problem med inmatningen av pellets. ibland så blir det ingen pellets som kommer ner från skruven, har hänt 3 ggr, senast var det fullt islangen från skruven. Kan det vara givaren som spökar?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Nej! Inte givaren, den har inget med hur pelletsen faller ner genom slangen.
Jag hade en del problem just i början och lösningen var enkel: Slangen rak och utan häng! Den bör alltså vara sträckt lite, det medförde att jag experimenterade lite med den exakta placeringen av veckoförrådet (har det på hjul) och då jag hade allt klart trimmade jag längden på slangen så att den är lite sträckt och därmed rak.
Fungerade perfekt efter det!
Jag hade en del problem just i början och lösningen var enkel: Slangen rak och utan häng! Den bör alltså vara sträckt lite, det medförde att jag experimenterade lite med den exakta placeringen av veckoförrådet (har det på hjul) och då jag hade allt klart trimmade jag längden på slangen så att den är lite sträckt och därmed rak.
Fungerade perfekt efter det!
Senast redigerad av Icecap den sön 19 nov, 2006 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Re: Pelletsflöde till brännaren
Håller med föregående, räta ut / spänn slangen. Gäller alla brännare oavsett fabrikat. Ännu viktigare så de som inte har intern doserskruv.singelstring skrev: senast var det fullt islangen från skruven.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Entusiast!
problem med pelletsen
Det är problem med microbrytaren till askningen som ställer till det. Jag får felet FEL BRÄNNAREN UTE. Återställer jag så går det ett tag igen. CO Värme var här igår och tog isär brännaren och konstaterade att microbrytaren för askning krånglade. Han beställde en ny + en ny platta till askningen. Tur att man har en bra installatör och att det är varmt ute så att det går att köra på elen utan att bli ruinerad
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
"FEL: Brännaren ute" har INGET med asknings-mikrobrytaren att göra!
Det är den mikrobrytare som känner av om brännaren är monterat på pannan som larmar då men den brytare är identisk med asknings-brytaren har jag för mig.
Tro mig, jag borde veta vad larmen betyder!
Det är den mikrobrytare som känner av om brännaren är monterat på pannan som larmar då men den brytare är identisk med asknings-brytaren har jag för mig.
Tro mig, jag borde veta vad larmen betyder!
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
i vilket fall som helst så går inte brännaren.det är inte kul med nya grejer som krånglar. hoppas att det blir bättre när microbrytaren byts ut.
Vad kan man göra innan brytaren är utbytt för att kunna köra brännaren?
Vad kan man göra innan brytaren är utbytt för att kunna köra brännaren?
Det beror ju väldigt kraftigt på vad som är fel!
Om servicekillen bytar "monterat"-mikrobrytarn kan man rent faktisk kortsluta kabelskorna, detta vill få brännaren att tro att den är monterat varefter den fungerar normalt.
OBS: det är på eget ansvar!!!!!
Ska man då ta ut brännaren bör man bryta strömmen!!!!
Om servicekillen bytar "monterat"-mikrobrytarn kan man rent faktisk kortsluta kabelskorna, detta vill få brännaren att tro att den är monterat varefter den fungerar normalt.
OBS: det är på eget ansvar!!!!!
Ska man då ta ut brännaren bör man bryta strömmen!!!!
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Vill poängtera att det troligen är 230 volt i dessa kabelskor och brytaren för att brännaren är ute.Icecap skrev: Ska man då ta ut brännaren bör man bryta strömmen!!!!
Dvs bryt strömmen på brytaren på väggen och ta isär kontaktstycket från pannan till brännaren.
Hängslen och livrem ska man ha när man pillar med el i pannrummet.
I synnerhet om man är själv och ingen står direkt jämte, beredd att klappa till dig med en två tum fyra.

Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Entusiast!
servicekillen är utbildad elektriker, har fått ett par riktiga kyssar tackvare klumpiga jobbarkompisar så bryta strömmen när man byter saker det gör vi.
Vi hade kåpan bortmonterad och provkörde då vi såg att det var fel med asksläden och microbrytaren. den gick inte till rätt läge och det knäppte/lät mycke i den. Det är lite töligt att köra med brännaren för att den stoppar och när man kör igång så blir det en massa pellets i pannan som är oförbränd.
Hoppas att han får hem grejerna i början på veckan så vi kan prova
Vi hade kåpan bortmonterad och provkörde då vi såg att det var fel med asksläden och microbrytaren. den gick inte till rätt läge och det knäppte/lät mycke i den. Det är lite töligt att köra med brännaren för att den stoppar och när man kör igång så blir det en massa pellets i pannan som är oförbränd.
Hoppas att han får hem grejerna i början på veckan så vi kan prova
De brytare styr 5V nivåer! Tro mig, det är jag som har ritat shemat, mönsterkort och programmerat det hela!
Det enda signal in till Janfire NH-brännaren som är 230V styrka är termostatsignalen, allt annat är lågspänning.
Edit: Det kan mycket väl räcka med att justera brytarens läge men askskraper lägesbrytaren kan INTE ge "Brännaren ute"-alarm!!!!!!
Styrningen avkänner inte heller den brytare när en askskrapning inte är aktiverat så jag är mycket skeptisk till att ni har fatt i rätt ända!
Nu har jag inget planerat i Karlstad så jag kan inte riktigt kasta ett getöga på brännaren men det kunde annars ha varit intressant, antingen är den brännare skruvat helt konstigt ihop annars är det någon som inte vet hur den fungerar.
Det enda signal in till Janfire NH-brännaren som är 230V styrka är termostatsignalen, allt annat är lågspänning.
Edit: Det kan mycket väl räcka med att justera brytarens läge men askskraper lägesbrytaren kan INTE ge "Brännaren ute"-alarm!!!!!!
Styrningen avkänner inte heller den brytare när en askskrapning inte är aktiverat så jag är mycket skeptisk till att ni har fatt i rätt ända!
Nu har jag inget planerat i Karlstad så jag kan inte riktigt kasta ett getöga på brännaren men det kunde annars ha varit intressant, antingen är den brännare skruvat helt konstigt ihop annars är det någon som inte vet hur den fungerar.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
-
- Entusiast!
Brännarproblem
Idag har CO värme och Gunnar Sandberg från Janfire bytt microbrytaren + asksläden och det järn som skjuter släden fram och tillbaka. Gunnar programerade om motorn. Det gick bra när de grejade på förmiddagen men nu ikväll stannade brännaren med felet "Fel Brännaren ute". jag startade om och det har gått en stund nu. Vid underhållet så justerades microbrytaren så att den skulle funka. Luckan som brännaren har varit stängd sen underhållet.
Vad kan man göra för att få det att fungera? Jag b örjar bli trött på att grejerna inte fungerar. Hopas att någon kan hjälpa mig. Jan
Vad kan man göra för att få det att fungera? Jag b örjar bli trött på att grejerna inte fungerar. Hopas att någon kan hjälpa mig. Jan
Det låter som glappkontakt någonstans men det är svårt att kolla på distans. Jag kan inte ens komma förbi o kolla, jag är knappast auktoriserat Janfire serviceperson fastän jag har en väldig bra kunnande om hur den fungerar och hur skulle det då bli med garantin?
Men som sagt: för mig låter det som glappkontakt någonstans.
Men som sagt: för mig låter det som glappkontakt någonstans.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
Precis! Det är sällan att det är glapp i kablar men i alla termineringer, brytare, kontaktdon osv.
Osannolikt att det är givaren, den är ju bytt men precis allt annat kan misstänkas.
Ca: 80-90% av alla fel på elektronik är kontaktproblem i någon form efter vad jag har läst.
Osannolikt att det är givaren, den är ju bytt men precis allt annat kan misstänkas.
Ca: 80-90% av alla fel på elektronik är kontaktproblem i någon form efter vad jag har läst.
Är inte PK!
Är inte PK!