e-kontroll vs. lesol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Morgan
Ungskog

e-kontroll vs. lesol

Inlägg av Morgan »

pris, tillbehör, kapacitet, finesser, vilken vinner tycker ni?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: e-kontroll vs. lesol

Inlägg av Roli »

Morgan skrev:pris, tillbehör, kapacitet, finesser, vilken vinner tycker ni?
Svårt att säga, beror på utgångsläget.

Har man som jag två solfångarslingor på olika nivåer i acktanken så finns det bara en (om jag läst rätt hos e-kontroll) och det är Lesol DR3 (som jag antar att du menar vid jämförelsen).

Men har man bara en solslinga så är det nog E-kontrolls Solbox som man skall välja. Den kostar ju iofs mycket mer men så får man också en hel del. Dessutom krävs det en flödesgivare för att energimätningen skall fungera till 100% (undra vad en sådan kan kosta?).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

En arbetskamrat har installerat likadana paneler som jag har. Till sin styrning hade han något som ser ut som en vanlig vattenmätare, men med en pulsutgång. Den går sen till styrningen, så att den kan räkna ut effekten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Din arbetskompis med pulsgivaren - det känns väl som att man behöver lite mer info än så för att kunna räkna ut vad som faktiskt lagras i tanken.

Minimibehovet borde vara en tempgivare på inkommande, en på utgående så nära tanken som möjligt. Detta tillsammans med en pulsgivare kan ge lagrad energi med exakta värden.

Jag antar att om man har en sensor på inkommande/utgående och reglerar temperaturdifferans med flödesreglering borde man få ett tillräckligt riktigt resultat med, annars borde det bara ge (mer eller mindre bra) gissningar.

Själv har jag en vattenmätare med pulsutgång och skall bara skaffa kabel till temperatursensorerna som klarar 100 grader och koppla in den till min larm/passer/mätvärdescentral så skall jag börja producera vackra grafer över tillförd energi, samt om den kommer från pellets, el eller sol...

http://www.aptus.se/index.asp?page=prod&m=135
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är klart, men termometrar har ju alla system. Alla har inte flödesmätare med pulsutgång. Det var därför jag bara nämnde den.
Effekt = 70 * flödet * tempdiff, där flödet mäts i liter/minut och effekten i watt. 5 liter/min och 20°C i skillnad ger 7000 W. Håller det på så i en timme har man alltså fått 7 kWh.

Det går ju bra även om man har en pump med fast varvtal, och en vanlig flödesmätare, om man kan ange en lämplig skalfaktor till systemet. I fallet ovan alltså 350 (70*5), om man har 5 liter/min. Problemet uppstår snarare om man styr flödet, utan att kunna mäta hur stort det är.
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jo, låter ju rimligt.

Tyvärr slog mig en sak igår i sängen efter det inlägget - normalt har vi i vår utrustning ju ingen koppling mellan puls och temperatur.

Om jag då (som jag tänkte från början) helt enkelt multiplicerar flöde och tempdiff + koeficcient under dygnet kommer det bli mycket märkliga värden eftersom tempdiffen kommer att närma sig 0 under övriga 18 timmar på dygnet... Så det blir nog lite mer pyssel innan det funkar... Inget skall vara lätt.
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har ni tagit hänsyn till solfångarvätskans värmekapacitet. Eftersom vi har blandat olika typer av köldskyddsmedel med vatten så går det ju inte att använda vattnets värmekapacitet när man räknar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Någon som har erfarenhet av LESOL energy då? Den har effektmätning men vad har den mer? En manual hade inte varit så tokigt. Någon som har en sådan och kan maila den til mig? PM!
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ska man mäta energin får man naturligtvis integrera flödet multiplicerat med temperaturdifferensen över tiden. Nåt, lämpligen elektriskt, måste sitta och räkna på det hela tiden.
jkullberg
Späd planta

Inlägg av jkullberg »

Shakespeare skrev:
Någon som har erfarenhet av LESOL energy då? Den har effektmätning men vad har den mer? En manual hade inte varit så tokigt. Någon som har en sådan och kan maila den til mig? PM!
Jag kör själv med Lesol Energy styrning.
Har instruktions boken framför mej dock endast i pappers-format :wink:
Den har följade:
1 st Diferanstermostat funktion för start/stop av Pump1
1 st termostat funktion för start/stop pump2
Energi mätning.
Loggning av Drifts tid och max/min värden.

/Johan
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

jkullberg skrev:Jag kör själv med Lesol Energy styrning.
Har instruktions boken framför mej dock endast i pappers-format :wink:
Den har följade:
1 st Diferanstermostat funktion för start/stop av Pump1
1 st termostat funktion för start/stop pump2
Energi mätning.
Loggning av Drifts tid och max/min värden.
/Johan
Jag har precis fått manualen jag oxå. Ska läsa den nästa vecka. Kanske jag återkommer med lite frågor om hur det fungerar i praktiken?
jkullberg
Späd planta

Inlägg av jkullberg »

Ja visst,
Det är bara att fråga på :D

/Johan
Skriv svar