Snart dags köpa första pelletsen

Solveig
Späd planta

Snart dags köpa första pelletsen

Inlägg av Solveig »

Nu närmar sig vår dröm med sol (OK, det lär vänta på sig) och pellets. Acktanken är på plats liksom vattenradiatorer och vi väntar på installation av vattenmantlad pelletskamin. (Vi vill inte höra någonting om höga priser och ångrade installationer just nu!) Ni skriver allihop om pris per pall. Är det pallar med pellets på säck? Hur många kg/pall? Hur stor är en pall i kubikmeter? (Vet inte hur mycket som kommer att gå åt under vintern så vi kanske får rätta oss efter hur mycket plats vi har.)
Wodke Smart med vattenmantel. 750 liters acktank, 9,2 kvm plana Vitosol 100 på taket.
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

Hej,

Här kommer lite svar på dina frågor.

Pall = pall med småsäckar med pellets i. En pall är 120 cm lång, 80 cm bred och verkar vara runt 170 cm hög. Vikten på en pall med pellets är runt 850 kg tror jag. Borde vara runt 1,5 m3 pellets.

/Tobias
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En pall är på 832Kg om det inte är Vestmarka som lägger 900Kg på en pall.
- Bulk: är "lösa" pellets som fylls från en tankbil in i ett stort förråd direkt.
- Storsäck: Är just en skitstor säck med pellets, ca: 800Kg.
- Pall: "småsäck" á 16Kg (Vestmarka 12,5Kg), 832(/900)Kg/pall.

Pall (småsäck) är oftast den bästa motionsgivande version ;-)

Den exakta volym är lite svår att ange utan att veta vilken pelletssort som gäller då de är lite olika pressade.
Laxå: ca: 650Kg/m³, 832Kg = 1,28m³
Vestmarka: ca: 740Kg/m³, 832Kg = 1,12m³, 900Kg = 1,21m³.

Laxå-versionen är nog den mest vanliga variant, ljus och inte lika hård.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Solveig
Späd planta

Tack för svar!

Inlägg av Solveig »

Tack för era snabba svar! Nu ska jag ut och mäta i garaget, som ligger i markplan 6 meter från gatan och 4 meter från pelletskaminen. Kanske ska jag bli besviken över utebliven motion? :)
Wodke Smart med vattenmantel. 750 liters acktank, 9,2 kvm plana Vitosol 100 på taket.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tack för svar!

Inlägg av André »

Solveig skrev:Tack för era snabba svar! Nu ska jag ut och mäta i garaget, som ligger i markplan 6 meter från gatan och 4 meter från pelletskaminen. Kanske ska jag bli besviken över utebliven motion? :)
Har du utrymme för bulkförråd i garaget så kan du ju böra in pelletsen i hinkar (kan inte låta bli men) då det är billigare..
Förrådet bör vara på 6m3 för att du inte ska behöva ha helt slut för att rymma 3 ton som oftast är gränsen för att få det fraktfritt..
I nödfall kan du göra ett förråd på 5m3 o klara att rymma 3 ton i..

Du har då bra avstånd från garaget till vägen för bulk iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har du gott om plats kan du göra som André föreslår.
Det är jäkligt mycket värt att få pelletsen inblåst och slippa kånka hem den eller stapla säckar i garaget.
Det är mycket enklare att hålla murarhinkar eller en grön soptunna på hjul under en bulkskruv som matar ner det i ert "hämtkärl".
Jag skulle gärna haft det så om det funnits plats. Men nu får jag bära....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Har du gott om plats kan du göra som André föreslår.
Det är jäkligt mycket värt att få pelletsen inblåst och slippa kånka hem den eller stapla säckar i garaget.
Det är mycket enklare att hålla murarhinkar eller en grön soptunna på hjul under en bulkskruv som matar ner det i ert "hämtkärl".
Jag skulle gärna haft det så om det funnits plats. Men nu får jag bära....
Ändå bättre om det är gott om plats på höjden (ca 3,5 meter) så det går ha en trevira säck med spjäll..
http://www.nimaab.se/ har en säck på 8m3 med måtten (lxbxh) 2,2x2,2x2,6 m för 6775:- inkl moms
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
laholmare
Späd planta

Inlägg av laholmare »

På tal om pall förstår jag faktiskt inte varför alla pratar om pallpriser.
Är det inte kilopriset som är viktigare eller kronor/kWh ?
Alla vet ju att vikten på en pall kan variera även om nästan alla kör med 16kg*52 säck=832.
Varför inte istället börja med 2,54kr/kg i småsäck eller 42 öre per kilowatt i småsäck.
bara en tanke...

Om ni vill använda pallpriser säljer jag en pall med en pelletssäck för en tusenlapp. :twisted:
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Antar att man anger pris per pall eftersom man i regel köper pellets per pall, typ 4 pall, man köper ju inte 3 ton tex då man skulle få typ 3,6 pall vilket inte skulle vara så populärt skulle jag tro =)
deleted
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

nej precis, man (iaf jag) beställer ju per pall. vanligtvis 4 i taget (brukar bli fraktfritt då)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
laholmare
Späd planta

Inlägg av laholmare »

Men det blir ju ändå svårt att jämnföra priser om en tjej köper 4 pall för 2000 kronor pallen och det är en tusen kilos pall, och en kille köper 4 pall för 1900 och det är vanliga 852 kilos pall så gör tjejen bättre affär än killen även fast pallen är dyrare.
Visst måste man räkna lite innan man slänger ur sig ett pris men priset är ju ett mer exakt.

När jag ringde och hörde med på statoil pellets så det första priset jag fick var priset per ton förpackat i småsäck. Sedan undrade han hur många pallar jag ville ha. Även om man beställer antal pallar måste man ju inte ha priset per pall. Förstår ni mig eller blev det bara rörigt?

Samtidigt är det bara jag som kollar på kWh?
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

laholmare skrev:Men det blir ju ändå svårt att jämnföra priser om en tjej köper 4 pall för 2000 kronor pallen och det är en tusen kilos pall, och en kille köper 4 pall för 1900 och det är vanliga 852 kilos pall så gör tjejen bättre affär än killen även fast pallen är dyrare.
Visst måste man räkna lite innan man slänger ur sig ett pris men priset är ju ett mer exakt.

När jag ringde och hörde med på statoil pellets så det första priset jag fick var priset per ton förpackat i småsäck. Sedan undrade han hur många pallar jag ville ha. Även om man beställer antal pallar måste man ju inte ha priset per pall. Förstår ni mig eller blev det bara rörigt?

Samtidigt är det bara jag som kollar på kWh?
Mest riktigt måte vara att jämföra pris/kWh, men hur lätt är det?
Jag antar att det är ett värde som ändrar sig lite kontinuerligt i produktionen.
Som god tvåa kommer då pris/ton, en uträkning som alla borde klara av, eller? :)
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

laholmare skrev:Men det blir ju ändå svårt att jämnföra priser om en tjej köper 4 pall för 2000 kronor pallen och det är en tusen kilos pall, och en kille köper 4 pall för 1900 och det är vanliga 852 kilos pall så gör tjejen bättre affär än killen även fast pallen är dyrare.
Håller med dig. Pris/ton och sedan om det gäller bulk, säck eller storsäck är bra information.
laholmare skrev:Samtidigt är det bara jag som kollar på kWh?
Pris per kWh kanske är bra att veta om man skall jämföra mot ren el, men det står och fallar lite med verkningsgraden på den pann och brännarkombination som folk har så man får alltid köpa fler "pelletskWh" än rena "elkWh".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
laholmare
Späd planta

Inlägg av laholmare »

Tack Roli

pris per kwh är ju faktiskt väldigt lätt också.
(kr/kg) / (kWh/kg) = (kr/kWh)

2100 kr / ton = 2,1 kronor/kg
4,1kWh/kg
2,1 / 4,1 = 0,51 kr/kwh

Men det klart om det inte är så intressant med kwh så behöver man inte räkna på det.
Från en som jobbar med pellets sa att det kan ändra sig men om man alltid kör samma råvaror tex en såg som bara kör gran och tall. Så skiljer det sig mycket lite eller inte alls över en period.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Är det nån som vet varför det just är 16 kg per säck och 52 säck per pall som är vanligast?

Jag hadde ju försökt gjort det lite jämnare om jag var leverantör typ 15 eller 20 kg per säck eller 1 ton per pall eller 50 säck per pall.

Tycker att det verkar vara som någon slumpade fram allting en gång i tiden.
deleted
Skriv svar