Agrol pellets trasig säck

Skriv svar
ljunkarn
Frö

Agrol pellets trasig säck

Inlägg av ljunkarn »

Fick hem en laddning av 4 pall i fredags.

Jag märkte att alla säckar i första pallen var hål i. Något i tillverkningen har bränt ett hål i säcken.

Öppnade en till pall och märkte att det är samma sak där?.

Är det någon annan som har drabbats?
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Är det hål i alla säckar alltså?
Hur stora hål då?
Reklamera hela skiten tillbaka till Lantmännen
om det innebär problem för dig.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ljunkarn
Frö

Inlägg av ljunkarn »

WB skrev:Är det hål i alla säckar alltså?
Hur stora hål då?
Reklamera hela skiten tillbaka till Lantmännen
om det innebär problem för dig.

WB
Jo i alla dem säcker på dem två pallarna som jag kollat i. Vill inte ta bort skyddsplasten på dem två andra men jag antar att dem också är trasig då dem kommer från samma sändning.

Jag har reklamerat och dem erbjöd mig 100 kr per pall i rabatt. :lol:
det var nog i minsta laget.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Det var riktigt snålt!!!

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

WB skrev:Det var riktigt snålt!!!

WB
Kräv nytt på momangen bara, inget att diskutera om.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

WB
1-pl/källare 100+30 1948
ljunkarn
Frö

Dem bråkar.

Inlägg av ljunkarn »

tecno skrev:

WB
Dem anser inte att det skadar pelletsen att det är ett hål i påsen. Dem tycker att hålet är för litet. Det är ca 4 mm men på samma ställe på alla påsar.

Vad tycker ni?[/url]
Viking Bio
Solo inova 30KW.
1000 liter acktank
220kvm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Är pelletsen skadad då?? Eller är det "bara" hål i säckarna??

Om det är det sistnämnda så tar inte pelletsen någon skada om det inte kommer in vatten. Så täck dina pallar med en presenning så går det nog bra. Att bara lita på en pelletssäck (som regnskydd) skulle inte jag göra. De få pelletssäckar som jag har kommit i kontakt med har haft små små hål eller varit lite "skadade" vid hanteringen så helt "lufttäta", och därmed indirekt vattentäta, har de då inte varit.

Om däremot pelletsen redan hunnit bli fuktskadad då tycker jag att du skall reklamera alltihop och kräva ny "torr" pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Dem bråkar.

Inlägg av elvis »

ljunkarn skrev: Dem anser inte att det skadar pelletsen att det är ett hål i påsen. Dem tycker att hålet är för litet. Det är ca 4 mm men på samma ställe på alla påsar.

Vad tycker ni?[/url]
4mm hål ? Vad kan det orsaka för skada ? En pellet kommer väl inte ens ut där ? Det lät ju i början som att det var stora hål där det "rann" ut pellets. Påsarna är ju perforerade med små hål från början för att ev fukt ska kunna ta sig ut.

Testa Svanpellets, där spricker hela sömmen upp på långsidan. Det blir myyyycket pellets på golvet då. Särskilt när 45 av 52 påsar spricker av att man tar dem från pallen och tar in dem i källaren.
Ingen kompensation har man fått där inte.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jasså det va bara småhål, ta hundringen per pall som de erbjudit och tejpa över hålet om det oroar dig. Förutsätter att pelletsen inte då är fuktskadat pga av dessa hål.
1-pl/källare 100+30 1948
ljunkarn
Frö

Inlägg av ljunkarn »

tecno skrev:Jasså det va bara småhål, ta hundringen per pall som de erbjudit och tejpa över hålet om det oroar dig. Förutsätter att pelletsen inte då är fuktskadat pga av dessa hål.
Jag tycker något är konstigt.

Om det är hål på samma ställe i alla säckar och det hålet inte skall vara där då tycker jag att det är ett fabrikationsfel..
Dem vill inte erbjuda mig någon kompesation utan dem säger att det skall inte vara någon fara för pelletsen. Jag sa då att jag ställer ut alla mina pallar utanför garaget och täcker dem med press.(Detta är vad dem själva skriver som rekomenation vid förvaring utomhur). Och så hör jag av mig om Två månader för att då reklamera pelletsen om då fukt har trängt in.

Då säger dem att dem inte rekomenderar att ha pallen ute utan att så fort man har brutit den första förseglingen på pallen så skall alla säckar förvaras inomhus???? Detta har jag aldrig behövt göra innan och det tänker jag inte göra.

Dem kommer nu och hämtar alla pellets av mig och jag slipper ha med dem att göra i framtiden.
Tyvärr så kan jag inte rekomendera Agro pellets efter detta.

Trevlig helg.
Viking Bio
Solo inova 30KW.
1000 liter acktank
220kvm
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kod: Markera allt

Påsarna är ju perforerade med små hål från början för att ev fukt ska kunna ta sig ut. 
Antar att det fins olika sorter, mina Såbi säckar har varit snustäta i alla fall, inga hål alls.

Men jag fick en pall där det var ett par småhål i tre säckar, men hålen var bara i säckarna, skyddsplasten på pallen var hel, ändå var det fukt i dom säckarna, säkert två liter pellets som var förstörda.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ljunkarn skrev:
Jag tycker något är konstigt.

Om det är hål på samma ställe i alla säckar och det hålet inte skall vara där då tycker jag att det är ett fabrikationsfel..
Dem vill inte erbjuda mig någon kompesation utan dem säger att det skall inte vara någon fara för pelletsen. Jag sa då att jag ställer ut alla mina pallar utanför garaget och täcker dem med press.(Detta är vad dem själva skriver som rekomenation vid förvaring utomhur). Och så hör jag av mig om Två månader för att då reklamera pelletsen om då fukt har trängt in.

Då säger dem att dem inte rekomenderar att ha pallen ute utan att så fort man har brutit den första förseglingen på pallen så skall alla säckar förvaras inomhus???? Detta har jag aldrig behövt göra innan och det tänker jag inte göra.

Dem kommer nu och hämtar alla pellets av mig och jag slipper ha med dem att göra i framtiden.
Tyvärr så kan jag inte rekomendera Agro pellets efter detta.

Trevlig helg.

Det är inte något konstigt alls.

Så gott som alla tillverkare garanterar bara täthet om man inte brutit yttre plasten.

Citat från : http://www.pelletsindustrin.org/pdf/Tip ... ev2pub.pdf

"Pellets är en ömtålig produkt som kräver en varsam hantering för att undvika slitage och mekanisk påverkan. Pellets faller sönder till spån och damm om den nöts och/eller slår i hårda kanter och/eller om denkommer i kontakt med fukt. Vid all hantering och lagring av pellets bör man ha detta med i beaktande. När pelletsen är levererad är det kunden som ansvarar för att pallarna står stadigt och skyddas på lämpligt sätt."

"Är säckarna av plast skall en bruten pall (sträckfilm och toppark) inte utsättas för väta eftersom säcken är perforerad med små hål. Vid utomhuslagring under en längre tid är det en god idé att täcka pallarna med presenning, vilket ger ett extra skydd mot regn, snö, väta, fåglar, UV-ljus samt kondensbildning."

Det är ju inget fel på varan, det är ett minihål på nån millimeter i påsen.
Jag förstår till fullo Agrol.
Sånt här gör att pellets inte blir billigare precis.
Pelletsindustrin har ju reglerna klara och tillgängliga.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar