Jag ska till att installera pelletsbrännare i helgen och har skaffat ett tomt, urtvättat, oljefat som jag skall ha som veckoförråd. För att beräkna var jag skall ta hål i oljefatet för att få rätt vinkel på skruven dammade jag av mina kunskaper om trigometri (läs "sökte lite på nätet") och räknade lite på det. Eftersom jag inte vet diametern på skruven ännu (kommer imorgon) så gjorde jag ett excel ark där jag enkelt kan mata in lite värden och få ut måtten för håltagningen.
Nu tänkte jag att fler kanske har nytta av detta så jag snyggade till filen och kompletterade med en liten bild och lade upp filen på nätet.
Filen finns här och jag tror den är hyffsat självförklarande:
http://pellets.milliways.st/vinkel.xls
Jag reserverar mig för eventuella tankevurpor då jag inte omsatt detta i praktiken ännu.
EDIT1! Uppdaterade .zip filen med en OpenOffice version av filen.
EDIT2! Tog bort .zip filen och ersatte den med en nyare version, endast som .xls
EDIT3! Stuvade om lite samt lade in beräkning av volym.
Beräkna håltagning i hembyggda veckoförråd
Beräkna håltagning i hembyggda veckoförråd
Senast redigerad av Krister den mån 16 okt, 2006 15:45, redigerad totalt 2 gång.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Tips är ju att sätta inmatningen i mitten på förrådet, dels kan man ha tunnan lite längre bort med samma skruv, plus att tunnan töms lite bättre.
Dock måste den ha ett stopp i botten eller någon annan lösning.
Excel arket fixar även detta genom att ange stora "D" till där skruven är tänkt att sluta i förrådet.
Å andra sidan, kan man ställa skruven bredvid tunnan och höfta istället för att beräkna allt för noga.
Excel arket fixar även detta genom att ange stora "D" till där skruven är tänkt att sluta i förrådet.
Å andra sidan, kan man ställa skruven bredvid tunnan och höfta istället för att beräkna allt för noga.

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Jag hoppas att jag får brännaren och skruven idag så att man ser hur det ser ut i verkligheten. Precis som du säger så ändrar man ju bara D till hur långt in förrådet skruven ska in.Lager skrev:Tips är ju att sätta inmatningen i mitten på förrådet, dels kan man ha tunnan lite längre bort med samma skruv, plus att tunnan töms lite bättre.
Jag har genomgång till tvättstugan i genom pannrummet så jag hade tänkt ställa tunnan lite snett bakom panna så jag får väl ser hur väl avståndet passar när jag får skruven.
När det gäller tömningen borde det väl vara marginell skillnad på hur långt in i tunnan man sätter röret. Öppningen i röret kommer ju i samma höjd iaf. Fast med mindre rör i tunnan får man visserligen lite mer volym kvar för pellets men även det är nog ganska marginellt.
Fördelen med att räkna ut var hålet skall vara i förrådet är att man automatiskt får rätt vinkel på röret och slipper bekymra sig mer om det. Iofs skall den ju vara 40grader +/- 5 grader så man kan nog få till det rätt bra bara med ögonmått. Sedan är det kul att kolla om man minns något av det man lärde sig skolan och dessutom måste man ju ha något att göra i väntan på att prylarna skall dyka upp.

Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Med facit i hand så använde jag inte ens kalkylen.
Satte skruven på lämpligt ställe 750mm från golv till öppning enligt manualen och anpassade sedan hur långt in i oljefatet som skruven skulle och på vilken höjd genom att lägga oljefatets lock på det ställa där fatet skulle stå.
Det som jag dock hade nytta av var att kalkylen visade att det ovala hålet skulle vara ca: 10cm högt med en skruv på 7.5cm. Hålet till tunnan blev ruskigt bra på första försöket. Blev inte sämre av att jag hade hjälp av en kompis som är van att arbeta med plåt.
Satte skruven på lämpligt ställe 750mm från golv till öppning enligt manualen och anpassade sedan hur långt in i oljefatet som skruven skulle och på vilken höjd genom att lägga oljefatets lock på det ställa där fatet skulle stå.
Det som jag dock hade nytta av var att kalkylen visade att det ovala hålet skulle vara ca: 10cm högt med en skruv på 7.5cm. Hålet till tunnan blev ruskigt bra på första försöket. Blev inte sämre av att jag hade hjälp av en kompis som är van att arbeta med plåt.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag har mitt hål i center av bottenplattan av tunnan. Det blir ett cirkulärt hål, man får mer ut av tunnans volym och man behöver inte klättra över skruven för at komma åt brännaren.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.