Skatt på pellets
Skatt på pellets
Vet någon om det kommer att bli skatt på pellets 

Det är redan skatt på pellets! (moms)
Att det skulle bli någon ytterligare skatt finner jag synnerligen osannolikt. Med kyotoprotokollet har ju Sverige förbundit sig att minska sina koldioxidutsläpp med xx%. Enda sättet att göra det (förrutom att minska energianvändingen) är att öka andelen av koldioxidneutrala energiformer som ved, pellets, m.m. Att i det läget införs en skatt på pellets låter ungefär lika sannolikt som att det skulle bli fred mellan israel och palestina.
Det är väl som vanligt intressenter för andra energislag än pellets som försöker skrämma folk att välja just deras lösning.
Det börjar likna ett fall för Mythbusters.
Att det skulle bli någon ytterligare skatt finner jag synnerligen osannolikt. Med kyotoprotokollet har ju Sverige förbundit sig att minska sina koldioxidutsläpp med xx%. Enda sättet att göra det (förrutom att minska energianvändingen) är att öka andelen av koldioxidneutrala energiformer som ved, pellets, m.m. Att i det läget införs en skatt på pellets låter ungefär lika sannolikt som att det skulle bli fred mellan israel och palestina.
Det är väl som vanligt intressenter för andra energislag än pellets som försöker skrämma folk att välja just deras lösning.
Det börjar likna ett fall för Mythbusters.

Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Jag får nog hålla med, det måste vara svårt att lägga en ny skatt på ett biobränsle (om inte samma skatt läggs på alla bränslen vill säga).
Problemet som kan uppstå är ju i så fall att skatteintäkterna för villaoljan krymper och staten får för sig att dessa pengar måste hämtas in någonstans.....
Problemet som kan uppstå är ju i så fall att skatteintäkterna för villaoljan krymper och staten får för sig att dessa pengar måste hämtas in någonstans.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det lär nog inte vara något problem för skatten på olja o el går ju höja hur mycket som helst.. Nu med klimat hyserin lär det väl va idiotiskt att lägga skatt på biologoska bränslen så jag tror inte det kommer att hända..micke_932 skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Med kyotoprotokollet har ju Sverige förbundit sig att minska sina koldioxidutsläpp med xx%. Enda sättet att göra det (förrutom att minska energianvändingen) är att öka andelen av koldioxidneutrala energiformer som ved, pellets, m.m.
Det finns ytterligare sätt att öka andelen koldioxidneutral energi.
Vind, vatten och kärnkraft.
Tror inte nya regeringen kommer backa på mer kärnkraft om de sitter nån mandatperiod.
Inte för att jag gillar hela idén med kärnkraft men det finns det de som gör och de styr nu.
Jag tror inte heller på nån direkt "pelletsskatt" men däremot energiskatt på husen. Varenda villa i Sverige skulle väl energideklareras av nån oberoende konsult ? vet inte om denlagen hann gå igenom dock.
De uppgifterna verkar alldeles ypperliga som en bas för energiskatt...
Värm hur du vill, räkningen kommer oavsett....
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=668208
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Energidklarationen blev väl att hus som säljs ska deklareras i övrigt så tror jag inte det behövs (om jag minns rätt).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Jodå Elvis är innr på rätt spår............
Alla uppgifter för detta om huset finns redan i husdeklarationen,
detta nämnde en pelletsbränn.tillverkare till mig för ett par år sedan.
Förslaget på skatten är/var tänkt att tas ut per uppvärmd m2.
Alla skulle då få betala skatten oavsett bränsle.
/P
Alla uppgifter för detta om huset finns redan i husdeklarationen,
detta nämnde en pelletsbränn.tillverkare till mig för ett par år sedan.
Förslaget på skatten är/var tänkt att tas ut per uppvärmd m2.

Alla skulle då få betala skatten oavsett bränsle.
/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
-
- Pannrumstomte!
Säljs, överlåts, hyrs ut.micke_932 skrev:Energidklarationen blev väl att hus som säljs ska deklareras i övrigt så tror jag inte det behövs (om jag minns rätt).
Alla lägenheter skall vara deklarerade 2008.
Ny utbildning skall fram och ny yrkeskår som sysslar med energirådgivning som ser till hur man kan minska energianvändningen.
Vänta 7-8 år så kommer de "positiva erfarenheterna" med energideklareringen att göra att lagen utökas till att alla hus omfattas oavsett om de sålts eller ej.
Läser man propositioner och debatter i riksdagen så framgår det mellan raderna.... I alla fall enligt mitt sätt att tolka dialogerna.
Och sedan är det dags för omformning av energiskatten.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumshärskare!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Men det sprids en väldig massa rykten att pellets skall beskattas.
Jag läser närmast dagligen inlägg på andra forum, där man fått från någon "säljare" om att det redan skulle vara bestämt..
Är det värmepumpsmaffian som använder detta som ett säljargument?
Jag råder alla som vill ha information och förslag på uppvärmningslösningar att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Där får man (förhoppningsvis) korrekt och konkurrensneutral information.
Jag läser närmast dagligen inlägg på andra forum, där man fått från någon "säljare" om att det redan skulle vara bestämt..
Är det värmepumpsmaffian som använder detta som ett säljargument?
Jag råder alla som vill ha information och förslag på uppvärmningslösningar att ta kontakt med kommunens energirådgivare. Där får man (förhoppningsvis) korrekt och konkurrensneutral information.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ja, eller deras avdelningar som jobbar med bara pumpar då..elvis skrev:Vem är värmepumpsmaffian ?GoForIt Pellets skrev: Är det värmepumpsmaffian som använder detta som ett säljargument?
Nibe, Ctc och Thermia som gör pelletsanläggningar också eller ?
Mvh

Vem har annars anledning att berätta något som är helt osant?
Jag hör det mer och mer som att det redan skulle vara beslutat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Väldigt ofta hör jag att det kommer att bli skatt på pellets från dom som har/ska skaffa vp..elvis skrev:Vem är värmepumpsmaffian ?GoForIt Pellets skrev: Är det värmepumpsmaffian som använder detta som ett säljargument?
Nibe, Ctc och Thermia som gör pelletsanläggningar också eller ?
Mvh

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd