Ny anläggning, vad ska jag välja???

pannvaskarn
Späd planta

Ny anläggning, vad ska jag välja???

Inlägg av pannvaskarn »

Funderar på en helt ny pelletsanläggning.Pga lite plats blir det en med veckoförråd.Har tittat lite på Janfire,KMP-Uno kom med andra förslag.Tänkte ev.kombinera med vakkumrörssolfångare.Har en ctc eco-el
från 2003 som jag helst vill docka med pannan.GE MIG BRA FÖRSLAG NU.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det får väl bli det vanliga svaret, om du inte ska installera den själv, kolla runt vad dina installatörer gillar, så att du får en person som kan grejerna och vet vad han (eller hon) gör.

Annars är det väl mycket en smaksak, kan inte komma med så mycket kommentarer för egen del eftersom jag bara bytt brännare och vilken panna (och brännare) som är bäst kan man ju vrida och vända på till dödagar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ctc ecoflex o ska du installera själv el känner nån som kan hjälpa dej så kolla här http://www.lundbergsvarme.se/index.htm där kostar den 41000:- inkl moms o frakt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannvaskarn
Späd planta

Inlägg av pannvaskarn »

Självklart ska jag installera själv
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Jag skulle råda dig till att kolla runt ordentligt innan du bestämmer dig.
Det finns ingen panna eller brännare som är absolut bäst på allt.
Funktioner, pris, kvalite på komponenter, support, osv...

Alla anläggningar har egenskaper som man kan värdera mer eller mindre.
En del gillar vissa typer av brännare och rekommenderar bara anläggningar med sådana brännare.
Jag själv har som huvudkriterie att det ska vara så lite jobb som möjligt.

Då jag har en väldigt hög förbrukning så uppskattar jag om askan går att få ut på ett enkelt sätt.
Likaså vill jag att brännaren har automatisk rengöring och inte ska behövas göras rent eller också ska gå att göras rent kvickt utan man behöver skruvmejslar och skiftnycklar.
Det är också väldigt bra om pannan har spaksotning eller automatiserad sotning med elektrisk eller pneumatisk drift.
Bekvämlighet kan man aldrig få nog av. Du kanske tycker det är okej med skötsel idag men frågan är hur trött du är på det om tio år.

När du granskar priser är det viktigt att se vad som ingår och om du behöver det som ingår samt vad det som tillkommer kostar.

I exemplet som nämndes ovan med CTC:n tillkommer exempelvis matarskruv.
Det är en vital detalj man inte kan klara sig utan och den kostar ca 3500 kr.

Likaså anser jag att Motdragslucka bör ingå i varje pelletsinstallation.
I en del pannor ingår det i priset men annars tillkommer ca 1000 kr för luckan och monterings-stos.

Tänk på att pelletbranschen är väldigt omogen och att det finns mycket lycksökare och även tillverkare som tillskriver sina produkter de mest fantastiska egenskaper.

Tänk på att det är skillnad i kvalite på produkterna på den omogna marknaden.

Jag hade tidigare en Janfire Flex i en gammal panna men köpte nytt med anledning av skötselbehov.
Jag ville minimera skötseln och få den undanstökad fort när det väl skulle göras.

Jag valde Janfire med anledning av mina tidigare positiva erfarenheter och anläggningens helt omatchat enkla skötsel.
Jag kliver fram till pannan och vrider om en stor spak.
Hela dörren öppnar sig (som är stor som halva pannan) och brännaren svingas ut den också då den sitter i dörren.
I brännkammare får det plats 3-4 drickabackar och således en herrans massa aska.
Askan skyfflas ut med en skyffel i en plåttunna typ Ikeas Knodd eller ett gammalt kvarts oljefat (50 liter).
Riktiga karlar tar en byggskyffel men jag använder den lilla som följde med pannan.
Brännaren rör jag inte för den sköter sig själv och askar ur sig med ställbara intervall.
De stående tuberna sotar jag inte då pannan har spaksotning som jag drar i en gång i veckan med fem snabba ryck.
Pannans väggar kan man borsta med en stålborste på kvastskaft eller en liten vanlig.

Det som ingick i 47500 kr var panna med Spaksotning, brännare Janfire NH med automatisk uraskning-rengöring av brännkopp, Matarskruv, motdragslucka, rengöringsverktyg.

Detta var den anläggning på marknaden som uppfyllde mina krav.

Vad har du för krav ?
Hur högt värderar du lull-lull kontra basfunktion ?
Hur mycket skötsel vill du ha ?
Hur gammal och hur pigg är du idag och hur pigg är du om 15-20 år ?
Hur viktigt är priset ? Är det utgiften nu eller priset utslaget på 25 år som är viktigt ? 5000 mer för en lättskött anläggning blir 200 kr om året på pannans livstid.

Tänk på att pannan troligen överlever två - tre brännare.
Jag hade lagt krutet på en panna med automatisk sotning eller spaksotning.
(och gärna möjlighet till automatisk askutmatnig om jag hade stor förbrukning)

Tänk igenom innan du bestämmer dig för du kommer troligen ha pannan i 20-30 år och brännaren i 10 - 12 år.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
pannvaskarn
Späd planta

Inlägg av pannvaskarn »

Tjena elvis
Har precis printat mont.anvisningen på janfirepannan men jag glömde den på jobbet _skit också.Den är intressant,ingår schuntstyrning i pannan
eller får man komplettera efteråt.Var köpte du din?Hur mycket låter skruven när den går.Grannens låter fördjävligt, följde med hans bequem
brännare.Den verkar vara lite hobby aktig,skruven alltså.Jag har inte så stort hus ca 130kvm i 1,5plan+garage 40kvm där det nya pannrummet ska vara,kulvertslang ca 4m lång därimellan.Kör pannorna på jobbet och kröker lite rör mm.så egen installation är inget problem.Det gäller bara att fåett system där allt lirar ihop.MER TIPS FRÅN nån som använder solvärme också.De ska även värma poolen på 25kbm.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Tilläggas bör att skruven som janfire skickar med troligtvis är en av de bästa på marknaden. ingen underdimensionerad skit som fastnar så fort det ställer sig en pellets på högkant.

Men en av de viktigaste frågorna då man köper torde vara vad man har för installatörer runt omkring sig. Spela roll om man köper ett bra system om installatören som ska installera/justera/underhålla anläggningen är en stor fet girigbuk som inte vet något... :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men han sa att han skulle installera själv :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

möjligt...men kommer han att justera in allt själv?
Ska han göra all service själv?
Om något pajjar, inom garantitiden, vem ska fixa felen?

:)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
pannvaskarn
Späd planta

Inlägg av pannvaskarn »

Jag ska installera själv,intrimmning får återförsäljaren sköta.Senare kanske man trimmar själv.NH brännaren går den att koppla till o2 mätare eller någon sorts lamda sond??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="pannvaskarn"]
Har precis printat mont.anvisningen på janfirepannan men jag glömde den på jobbet _skit också.Den är intressant,ingår schuntstyrning i pannan
eller får man komplettera efteråt.quote]

Shuntstyrning, elpatroner o asklåda ingår inte i janfirepannan men i ctc men du behöver en förrådsskruv o motdragslucka..
Innan du köper motdragslucka så kolla att du köper en tillräckligt stor..

Sen om nu skruven som ctc har så är det inget som hindrar att du köper skruv av janfire om du ej vill ha en flexskruv.. :wink:

Verkar även va problem med askskrapningen i NH brännaren..

Men är det bekvämlighet du vill ha så köp nån av dom helautomatiska pannorna från Österike t.ex Windhager med vaccumtransport men kostar de så smakar de oxå.. :(

Vad har du för förbrukning på huset idag??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Shuntstyrning, elpatroner o asklåda ingår inte i janfirepannan men i ctc men du behöver en förrådsskruv o motdragslucka..
Innan du köper motdragslucka så kolla att du köper en tillräckligt stor..

Verkar även va problem med askskrapningen i NH brännaren..

Men är det bekvämlighet du vill ha så köp nån av dom helautomatiska pannorna från Österike t.ex Windhager med vaccumtransport men kostar de så smakar de oxå.. :(
Shuntstyrning ingår inte i Janfire, har du inte det från gamla pannan så finns det en trevlig på Rinkaby rör för under 2000kr.
Elpatron får du också komplettera med, kostar ca: 1200 kr för 6kw hos både Rinkaby och Janfire. (jag tog dock min begagnade från gamla pannan)

Asklåda ingår givetvis inte då pannan är av sådan konstruktion att asklåda inte används. Man öppnar halva pannan och skyfflar ut askan med en herrskyffel eller damskyffel. Det gör man efter tre ton eller nåt.

Det är en smaksak om man upplever att en Österrikisk panna i 100 000 kronors klassen är ett rationellt val. ( 100 000 utan bulkförråd och installation)

Då hade jag valt bergvärme för det är riktigt bekvämt och väldigt mycket billigare i både installation och driftspris per producerad Kwh.

Bergvärme är riktigt billigt om man installerar själv.
Min bror fick i sitt nya hus sin anläggning komplett för ca: 75 000 kr.
Den är dockad till gamla vedpannan, just in case......
Detta gjordes i år och det var helt normala priser utan någon som helst rabatt på någonting alls. Allt är gjort på egen hand utom borrningen som en borrfirma gjorde.
Grävjobbet gjordes med en minigrävare hyrd för 1200 kr.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev: Asklåda ingår givetvis inte då pannan är av sådan konstruktion att asklåda inte används. Man öppnar halva pannan och skyfflar ut askan med en herrskyffel eller damskyffel. Det gör man efter tre ton eller nåt.

Mvh
Vill man verkligen skotta aska, Finns väl inget som dammar så mycket så nog föredrar då jag en låda som man drar ut o tömmer utomhus...
pannvaskarn
Späd planta

Inlägg av pannvaskarn »

Jag förbrukar ca:28000kwh totalt varav ca 9000 är hushållsel och 2 el-element.Vi är nu 6 st i familjen.
Vad tror ni om att docka pannan mot min befintliga elpanna CTC eco-el
från 2003 innehåller 225 liter om jag minns rätt.Den har väldigt bra styrsystem och elpatroner på 15kw.
Finns det fler automatiska brännare som rengör sig själv?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

pannvaskarn skrev:Jag förbrukar ca:28000kwh totalt varav ca 9000 är hushållsel och 2 el-element.Vi är nu 6 st i familjen.
Vad tror ni om att docka pannan mot min befintliga elpanna CTC eco-el
från 2003 innehåller 225 liter om jag minns rätt.Den har väldigt bra styrsystem och elpatroner på 15kw.
Finns det fler automatiska brännare som rengör sig själv?
Man jan givetvis docka med det gör inte livet enklare och den fördyrade installationen äter kvickt upp besparingen av elpatronen och shuntstyrningen.

Jag hade inte dockat utan sålt CTC eco-el på blocket.
Den är värd typ 7-8 tusen spänn då den innehåller styrning till Ctc:s värmepumpar.
Alternativet är en CTC mark/berg värmepump för 25 tusen och koppla till din panna, eller en CTC Luft/vatten.
Det hade jag gjort i dagsläget men alla är ju olika och tror på olika saker och har olika förutsättningar.
Du har ju redan gjort 1/3 av investeringen i en värmepump i och med Eco-el.
Ctc:s mark/berg-värmepumpar har inte styrningen på sig som Nibes har.
De sitter i Eco-el eller en separat styrning för 6000 kr.
Du behöver en CTC ecopart för ca: 26 000 kr och ett borrhål för 185 kr/meter plus moms. Rördrivning till fast berg med minst 4 meter.
grävning gör du med minigrävare för 1200 kr / dygn.

En Luft / vatten hade hamnat på 35- 45 tusen beroende på effektbehov.
Funkar ner till -15. Sedan tar din Ecoel över.

Som sagt det är en smaksak, men har man 1/3 av investeringen redan så jag inte slängt ut den eller dockat pellets i onödan.

Ring CTC:s kundlinje 020-nummer och be om råd, men jag tror inte de kommer försöka lura på dig deras pelletspanna om du har minsta lilla förutsättning till VP. Det vore oansvarig rådgivning.
Men valet är givetvis fritt.

Det finns mig veterligen ingen p-märkt annan brännare som rengör sig själv. Iwabo har en på G men om den är klar eller ej vet jag inte.
Ingen här har sett eller provat vad jag vet.

Hoppas du blivit något klokare.

mvh
Senast redigerad av elvis den ons 15 nov, 2006 12:52, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar