Problem..
Problem..
Min panna har börjat uppföra sig konstigt. Temperaturen inomhus var 18,4 grader och mitt inställda värde för vad jag ville ha 19.5. Detta var i går morses. När jag kom hem på lunch hade den stigit 1/10 del d.v.s. den var uppe i 18,5. Samtalade med installatören och hade lite ideer om att jag skulle öka på fininställninfen för husvinkeln. Gjorde detta och nu har pannan stigit till 18,9. Det som jag tycker är lite lustigt är att trots att den hade en grad upp till mitt värde inte shuntar upp utan ligger kvar i samma läge vilket innebär att det tar lång tid. Någon som har några ideér? Vilka värden ska jag ändra? Något som ochså känns konstigt är att när det var riktigt kallt senast så hade den inga problem att hänga med...
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag hade kopplat bort rumsgivaren i pannans meny och sedan experimenterat med vinkeln och parallellförflyttning av kurvan. Mitt hus är känsligt för blåst. Det finns inga sådana yttre faktorer som påverkar?
Jag har ännu inte kopplat in min rumsgivare. Vill först ha stora tempskillnader i yttertempen innan den får vara med och styra. Annars blir det för många faktorer som samverkar innan grundinställningen är klar.
Jag har ännu inte kopplat in min rumsgivare. Vill först ha stora tempskillnader i yttertempen innan den får vara med och styra. Annars blir det för många faktorer som samverkar innan grundinställningen är klar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om det brinner samtidigt som optovakten visar värdet ett kan det vara så att glasröret som sticker in i pannan inte kan se elden riktigt. Flygaska ivägen, sot på glasröret eller nåt. Om det inte brinner eller bara brinner mycket begränsat kan det bli låga värden. Hur ser det ut hos dig?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Optovakten hoppade igång igen. Det känns som att pannan "inte bryr sig" om att den ligger 1 grad eller 0,5 grad för lite. Detta har ju funkat innan då väderleken har varit minst sagt skiftande...Jag tycker liksom att när den märker att den ligger "efter" borde skjuta på lite mer men så fort den är uppe i temp (80) så stannar den och låter det sjunka. Kan det vara något med shuntautomatiken? Ska jag shunta upp manuellt istället? Nu är det ju 7+ här men jag tycker ändå som sagt att den borde hämta igen det den ligger efter. Jag har gått tillbaks till fabriksinställningarna, körde upp parallellen 3 grader och aktiverat rumsgivaren så får vi se vad detta ger.
/D
/D
Optovakten har inte så mycket med hur varma elementen blir, pannan är inställd från fabrik för att ha en temp. på 80 grader när den sjunker till 75 grader startar brännarn med låg effekt, sjunker den ytterliggare går brännarn över i högeffekt läget.
Kolla huskurvan i första hand, prova att höja ett par grader i taget, innegivaren höjer bara framledningstemperaturen till en viss gräns (vet inte hur mycket) räcker inte det är huskurvan/lutningen för snålt inställd.
Kolla huskurvan i första hand, prova att höja ett par grader i taget, innegivaren höjer bara framledningstemperaturen till en viss gräns (vet inte hur mycket) räcker inte det är huskurvan/lutningen för snålt inställd.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inte i dom hyreshus som jag bott i iaf (10 tal), Där har det varit knappt 20° när det legat på 0-5°+.. Det va en farbror som jobbat i rörkrökar branchen i närmare 50 år som sa att det är helt normalt att de blir så så det är milt ute..elvis skrev:Utomhusgivare i kombination med termostatventiler på alla element ger exakt innetemp.
Som i ett hyreshus.
Mvh
Jag har alltid plockat bort termostaterna i lägenheter jag bott i o även öppnat så man haft fullt flöde men vad hjälper de då shunten stryper så inte varmare vatten når radiatorerna..

Men då det blev kallt blev de varmt utav bara den inne..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja snarare så ligger kurvan för högt då det är rätt temp inne (enligt fastighetsägarna) vid 0° ute, För det går då få 22-23° inne då det blir typ -15/20° ute.. Pratade med farbrorn ikväll o han sa att det blir så då det är en brytpunkt vid 0° o det va de jag hade för mej sen jag gick vvs..elvis skrev:Ja, då är det feljusterad kurva.Inte i dom hyreshus som jag bott i iaf (10 tal), Där har det varit knappt 20° när det legat på 0-5°+..
Bott i 10-talet hyreshus var starkt jobbat......
mvh
Inte är det svårt att hinna bo i många hyreshus i Umeå då det oftast är andrahands kontrakt man får..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd