Rökfylld källare/hus
-
- Prima virke
Rökfylld källare/hus
Igår så ringde min bror som inte har full koll på sitt pelletssystem och frågade om jag hade något pannkit så han kunde täta luckorna på sin pelletseldade gamla panna då den läckte som f-n, den första tanke som slog mig var att han hade övertryck i pannan, så jag frågade honom om han hade rengjort pannan och skorstenen, självklart så hade han gått igenom allt detta då han var ganska desperat då det "bolmade" in rök i källaren. Han hade även ringt sotaren och sagt att det var något som var fel, och påpekade även att han hade en liten skorstendim. på 80mm/10m hög då jag har diskuterat detta tigare med min bror, det han fick till svar var att han skulle förlänga skorstenen med ca 50-80cm för att öka draget. Senare på kvällen ringde jag min bror igen och hörde hur det gick och han sade att han hade gett upp och lät pannan "bolma" på för fullt och lät fönstrena i källaren agera som en sekundär rökkanal då han ansåg att han var behov av varmvatten och värme för mina brorsbarn.
Jag hoppade snabbt in i mina läckra 240 och åkte iväg för att se om jag kunde fixa detta problem som han hade. Väl framme så var det som brorsan beskrev, det "BOLMADE" ut rök från pannan fast han hade tätat av. Jag släckte brännaren och gick igenom pannan som hade helt "rena" kanaler efter brorsan hade rengjort dem, dock så var det ca 1 cm tjärat vatten på pannbotten, så detta tog jag bort med trasa (Gissa om det sved på händerna). Men när jag kom till själva skorstenen som är begränsat åtkommligt så känner jag i det syrafasta röret att det sitter något extremt kläggig massa, efter vidare känningar så finner jag ett litet hål på ca 1-2cm, det visar sig att det är stopp. Upp på taket skicka ner lodet med full fart 5-6 gånger innan jag får bort denna bottenplugg. Förstår att brorsan trodde att det var fritt rör då det känndes som man hade nått murstockens botten. Efter denna rensning så funkade det finfint. Jag frågade brorsan när han hade fått sotat senast och han sade att det var förra hösten d.v.s. en gång på ett år, konstigt nu när sotarna har en frist på 2ggr/år. Hur borde ni ha agerat mot sotaren i ett sådant fall som detta?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Jag hoppade snabbt in i mina läckra 240 och åkte iväg för att se om jag kunde fixa detta problem som han hade. Väl framme så var det som brorsan beskrev, det "BOLMADE" ut rök från pannan fast han hade tätat av. Jag släckte brännaren och gick igenom pannan som hade helt "rena" kanaler efter brorsan hade rengjort dem, dock så var det ca 1 cm tjärat vatten på pannbotten, så detta tog jag bort med trasa (Gissa om det sved på händerna). Men när jag kom till själva skorstenen som är begränsat åtkommligt så känner jag i det syrafasta röret att det sitter något extremt kläggig massa, efter vidare känningar så finner jag ett litet hål på ca 1-2cm, det visar sig att det är stopp. Upp på taket skicka ner lodet med full fart 5-6 gånger innan jag får bort denna bottenplugg. Förstår att brorsan trodde att det var fritt rör då det känndes som man hade nått murstockens botten. Efter denna rensning så funkade det finfint. Jag frågade brorsan när han hade fått sotat senast och han sade att det var förra hösten d.v.s. en gång på ett år, konstigt nu när sotarna har en frist på 2ggr/år. Hur borde ni ha agerat mot sotaren i ett sådant fall som detta?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Att det är sotat 1 gång/år ska inte ha någon betydelse men därimot att det inte är sotat ordentligt va inte bra o bör nämnas lite försiktigt.. En kompis ringde nämligen o ifrågasatte sotarens jobb o om han skulle betala fakturan el ej då det inte va ordentligt sotat, Bl.a hade rökröret inte rengjorts utan va nästan tätt.... Satan vilken utskällning han fick o sen mumlade han om att han kunde lätt fixa så det blev eldningsförbud...
Därimot bör nog brännaren ses över med en riktig justering, Om nu inte tjärvattnet i botten på pannan berode på pluggen i skorsten el att pannan läker vatten..

Därimot bör nog brännaren ses över med en riktig justering, Om nu inte tjärvattnet i botten på pannan berode på pluggen i skorsten el att pannan läker vatten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Synd att din kompis inte spelade in samtalet...André skrev:En kompis ringde nämligen o ifrågasatte sotarens jobb o om han skulle betala fakturan el ej då det inte va ordentligt sotat, Bl.a hade rökröret inte rengjorts utan va nästan tätt.... Satan vilken utskällning han fick o sen mumlade han om att han kunde lätt fixa så det blev eldningsförbud...![]()

-
- Prima virke
Brorsan har pratat med sotarn gällande detta och han säger att han har väldigt mycket att göra, enl. min mening så borde han inte ha uppdraget då han inte kan fullfölja sitt arbete, hursom så är det korrekt som det skrivs att Pannan bör injusteras men det tycker jag inte fråntar sotaren ansvaret. Gällande att sota själv tycker jag att brorsan skall ta tag i, men hursom om inte har vill göra det så ska man än dock kunna förvänta sig en väl utfört arbete då jag anser att det är en ganska alvarlig förselse samt så betalar man för tjänsten.
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
Sotare har ju som alla andra med "vetorätt om farliga saker" en certifiering/godkännande eller ackreditering från någonstans.
Jag har inte behövt forska i detta men fuskade sotare borde kunna anmälas.
Om inte annat så borde man kunna polisanmäla för försumlighet och framkallande av fara eller något liknande (om man är en stridis och orkar med det vill säga
).
Jag har inte behövt forska i detta men fuskade sotare borde kunna anmälas.
Om inte annat så borde man kunna polisanmäla för försumlighet och framkallande av fara eller något liknande (om man är en stridis och orkar med det vill säga

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo men han visste inte de då, Han är väldigt obalanserad våran sotarmästare om man säger så men igentligen skulle man banda alla samtal med myndigheter/säljare mm..ABSO skrev:Synd att din kompis inte spelade in samtalet...André skrev:En kompis ringde nämligen o ifrågasatte sotarens jobb o om han skulle betala fakturan el ej då det inte va ordentligt sotat, Bl.a hade rökröret inte rengjorts utan va nästan tätt.... Satan vilken utskällning han fick o sen mumlade han om att han kunde lätt fixa så det blev eldningsförbud...![]()

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Lustigt att det hände igår Elias.
Brandkåren ryckte ut här i närheten igår också till ett flerfamiljshus som var rökfyllt i trapphus, källare å även lägenheter.
Pelletspannan hade fått ett tokspel och hela huset var rökfyllt så det bolmade.
Jag vet tyvärr inte mer detaljer då det stod i Aftonbladets gratistidning som delas ut i bla Göteborg, .se heter den.
Det stod dock adress, lite detaljer hade varit intressant.
Fiskaregatan i Alingsås var det i alla fall.
Jag gissar att fastighetsägaren ägnat dagen åt att se sig om efter alternativ uppvärmningskälla....
Mvh
Brandkåren ryckte ut här i närheten igår också till ett flerfamiljshus som var rökfyllt i trapphus, källare å även lägenheter.
Pelletspannan hade fått ett tokspel och hela huset var rökfyllt så det bolmade.
Jag vet tyvärr inte mer detaljer då det stod i Aftonbladets gratistidning som delas ut i bla Göteborg, .se heter den.
Det stod dock adress, lite detaljer hade varit intressant.
Fiskaregatan i Alingsås var det i alla fall.
Jag gissar att fastighetsägaren ägnat dagen åt att se sig om efter alternativ uppvärmningskälla....
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag har sotning två gånger om året på min pelletsanläggning, en gång per år är ett krav, men det är inte så dyrt att få det sotat så jag tycker det kan vara värt att ha det välsotat...
Om det är så att det är pga den felinställda pannan/brännaren som orsakat klegget i rökröret ska sotaren fortfarande sättas dit?
Om det är så att det är pga den felinställda pannan/brännaren som orsakat klegget i rökröret ska sotaren fortfarande sättas dit?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Jag tycker det iafJuggernaut skrev:

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- Prima virke
Joo, med den tanke på att brorsan har ett sotningsintervall på 2ggr/år, och hade sotningen skett så hade detta inte hänt, och sotaren borde i ett tidigare påtala/skriva in i protokoll att injustering av panna skall göras då denna sotare borde upptäckt ev. ofullständig förbränning/kondens förekommer då brorsan är novis inom området och det är inte han som genomför "rengörningen" av rökkanalen. Man kan inte förvänta sig att alla är lika aktiva på att utforska och leta fram fakta som huvudelen här gör.
// Elias
// Elias