Varför Tigex???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rademacher
Ungskog

Varför Tigex???

Inlägg av Rademacher »

En fråga om draglucka, typ tigex. Jag har precis fått en Aritherm installerad. I samband med installationen så frågade jag rörisen om han skulle sätta i en draglucka. Han svarade att det gör man bara på vedpannor. Men utifrån vad jag har fäst här så verkar de flesta ha en dragregulator. Och när jag läser på tigex hemsida så står det inget om att det bara skulle vara för vedpannor, utan tvärtom att alla fstbränslepannor skulle dra nytta av en tigex(vilket kanske inte är så märkligt att tillverkaren skriver det).

Men då undrar jag varför så många av er har en tigex installerad? Behövs det och isåfall varför?.
Thermia Biomatic 20+, mafa midi förråd, 96+96 kvm, inredd källare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Man ser nog inte att den behövs förrän man installerat den :D

När det kommer en bra vindpust utanför eller någon öppnar en dörr i huset så far min dragbegränsare upp och om det blåer en del så klapprar den rätt så duktigt, och om nu inte denna funnits så skulle ju den luften farit genom pannan istället och att en eld av något slag mår bäst av jämt luftflöde vet vi ju alla.

Sen om du redan har taskigt drag i panna så minskar ju behovet av en dragbegränsare lite, om du har ruskigt drag i pannan så är det lite mera befogat, men det är ju aldrig en nackdel att ha en installerad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Varför Tigex???

Inlägg av elvis »

Rademacher skrev:En fråga om draglucka, typ tigex. Jag har precis fått en Aritherm installerad. I samband med installationen så frågade jag rörisen om han skulle sätta i en draglucka. Han svarade att det gör man bara på vedpannor. Men utifrån vad jag har fäst här så verkar de flesta ha en dragregulator. Och när jag läser på tigex hemsida så står det inget om att det bara skulle vara för vedpannor, utan tvärtom att alla fstbränslepannor skulle dra nytta av en tigex(vilket kanske inte är så märkligt att tillverkaren skriver det).

Men då undrar jag varför så många av er har en tigex installerad? Behövs det och isåfall varför?.
Nu har jag inte en tigex utan en K&W modell 012. (Tigex är tigerholms varumärke)

Man installerar det till och med på oljepannor, Nibe City levererades med tigex25 som original.
Anledningen är att man vill ha jämnt drag genom pannan för att ge jämn förbränning. Luckan öppnar om undertrycket / draget blir större än luckans öppningmotstånd således hålls draget jämnare och därmed även förbränningen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rademacher
Ungskog

Inlägg av Rademacher »

hmm, jo det är bra drag i skorstenen. Jag får ta och fråga rörisen igen när han kommer för att justera pannan i veckan.

Tack för svaret!
Thermia Biomatic 20+, mafa midi förråd, 96+96 kvm, inredd källare.
Skriv svar