pissig värme i tankarna!
pissig värme i tankarna!
Hej!
en fundering som ja hoppas nån kan svara på !
jag har nyligen installerat en vedpanna (Arimax 35) med 3 st tankar på a`950L ! samt en ny laddomat 21 och en Thermomatic CBJ shunt
nu till frågan när vi eldar på i pannan en redig brasa så blir det sällan eller aldrig över 60 grader i nån av tankarna! även om vi bara har en tank igång. och sen om vi slår på de andra tankarna så sa vi inte ens tala om värme! då ligger alla 3 påstrax under 40 grader! och nu efter 2 veckor med halvljumet vatten o duscha i så börjar tålamodet att tryta för mig o frun.
sen så får vi stänga av ventilen till röret som går uppåt från laddomaten, själva stigar röret om man kan kalla det så! för annars så får vi elda i timtal utan att ens få halv varmt.
Är det någon på rak arm som kan säga vad det beror på ? jag har även bytt termokontakten i laddomaten från 78 till 72 graders. och det blir ingen skillnad.
han som har utfört jobbet har varit här säkert 10 ggr efter själva installationen vart klar men vi får fortfarande ingen värme på tapp varmvattnet. elementen blir skållheta i c:a 2 timmar men sen så är även dom halvkall.
lång fråga.. men hoppas nån kan svara iaf!
Mvh Dan
jag har nyligen installerat en vedpanna (Arimax 35) med 3 st tankar på a`950L ! samt en ny laddomat 21 och en Thermomatic CBJ shunt
nu till frågan när vi eldar på i pannan en redig brasa så blir det sällan eller aldrig över 60 grader i nån av tankarna! även om vi bara har en tank igång. och sen om vi slår på de andra tankarna så sa vi inte ens tala om värme! då ligger alla 3 påstrax under 40 grader! och nu efter 2 veckor med halvljumet vatten o duscha i så börjar tålamodet att tryta för mig o frun.
sen så får vi stänga av ventilen till röret som går uppåt från laddomaten, själva stigar röret om man kan kalla det så! för annars så får vi elda i timtal utan att ens få halv varmt.
Är det någon på rak arm som kan säga vad det beror på ? jag har även bytt termokontakten i laddomaten från 78 till 72 graders. och det blir ingen skillnad.
han som har utfört jobbet har varit här säkert 10 ggr efter själva installationen vart klar men vi får fortfarande ingen värme på tapp varmvattnet. elementen blir skållheta i c:a 2 timmar men sen så är även dom halvkall.
Mvh Dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Går laddomatpumpen el är det bara självcirkulation?
Luft i laddomaten??
Kör laddomatpumpen på högsta hastighet o kolla så den verkligen går o att det inte är luft i den..
Luft i laddomaten??
Kör laddomatpumpen på högsta hastighet o kolla så den verkligen går o att det inte är luft i den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
Re: pissig värme i tankarna!
Hej Dan!pyrro skrev:Hej!
Mvh Dan
Om du gör som Ingemar_ O skriver Skicka några bilder på din koppling
så kan jag hjälpa dig.
Men du skall inte byta termostaten från 78 till 72 graders?
Du skall naturligt vis byta till en 80 graders annars laddar du tankarna med 72 grader??
Mvh Logaritmen
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har man en 72° termostat i laddomaten är det den temp som går in i pannbotten o inte ut till tanken..logaritmen skrev:
Du skall naturligt vis byta till en 80 graders annars laddar du tankarna med 72 grader??
Mvh Logaritmen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
Smart André Pannan får kylning med 72 grader istället för 80 grader.André skrev:Har man en 72° termostat i laddomaten är det den temp som går in i pannbotten o inte ut till tanken..logaritmen skrev:
Mvh Logaritmen
Laddningstemperaturen till tankarna ökar med en 80 graders.
Efter eldning kommer laddomaten stå öppen samt pumpa runt vatten i Acktankarna till laddningen skunker till 72 grader i stället för att den stänger vid 80 grader.
Mvh logaritmen
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det pumpar runt om man har en vattentermostat som styr laddomaten därför bör det sitta en rökrörstermostat som styr laddomaten då stannar pumpen då det slutar brinna i pannan o rökröret blir kallt/kallare än vald temp på rökrörstermostaten..logaritmen skrev:Smart André Pannan får kylning med 72 grader istället för 80 grader.André skrev:Har man en 72° termostat i laddomaten är det den temp som går in i pannbotten o inte ut till tanken..logaritmen skrev:
Mvh Logaritmen
Efter eldning kommer laddomaten stå öppen samt pumpa runt vatten i Acktankarna till laddningen skunker till 72 grader i stället för att den stänger vid 80 grader.
Mvh logaritmen
-
- Stor entusiast!
Hej André!André skrev:Det pumpar runt om man har en vattentermostat som styr laddomaten därför bör det sitta en rökrörstermostat som styr laddomaten då stannar pumpen då det slutar brinna i pannan o rökröret blir kallt/kallare än vald temp på rökrörstermostaten..logaritmen skrev:Smart André Pannan får kylning med 72 grader istället för 80 grader.André skrev: Har man en 72° termostat i laddomaten är det den temp som går in i pannbotten o inte ut till tanken..
Mvh logaritmen
Du och jag skriver nog om två olika typer av laddomater med olika funktioner.
Jag vill veta vilken typ av laddomat pyrro har, varav bilder på anläggningen önskas.
Jag tror inte att han har laddomaten som styrs via rökgastemperaturen
Mvh Logaritmen.
Han skriver att han har en laddomat 21 .. Och den går det alldeles utmärkt att styra via en rökgastermostat .... Kan inte se något hinder för att det inte skulle gå att styra vilken c-pump till laddautomatik som helst med rökgastermostat...logaritmen skrev:Hej André!André skrev:Det pumpar runt om man har en vattentermostat som styr laddomaten därför bör det sitta en rökrörstermostat som styr laddomaten då stannar pumpen då det slutar brinna i pannan o rökröret blir kallt/kallare än vald temp på rökrörstermostaten..logaritmen skrev: Smart André Pannan får kylning med 72 grader istället för 80 grader.
Mvh logaritmen
Jag vill veta vilken typ av laddomat pyrro har, varav bilder på anläggningen önskas.
Mvh Logaritmen.

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inte jag hellerBG skrev:Han skriver att han har en laddomat 21 .. Och den går det alldeles utmärkt att styra via en rökgastermostat .... Kan inte se något hinder för att det inte skulle gå att styra vilken c-pump till laddautomatik som helst med rökgastermostat...logaritmen skrev:Hej André!André skrev: Det pumpar runt om man har en vattentermostat som styr laddomaten därför bör det sitta en rökrörstermostat som styr laddomaten då stannar pumpen då det slutar brinna i pannan o rökröret blir kallt/kallare än vald temp på rökrörstermostaten..
Mvh Logaritmen.

haj igen!
Tjena!
har vart borta ett tag!
men bilder på själva anläggningen har jag tagit under helgen! har säkert missat nånting. men har fått med kopplingar till shunten, till laddomaten samt in o ut ur pannan.
""
Men fortfarande så har jag lite bekymmer,
igår (söndag) så började jag kl 9 på morgonen att sota ur pannan
helt och hållet, gjorde sedan upp en skaplig brasa och väntade c:a 2 timmar. la på mer ved och väntade 2 timmar till, la på mer ved igen .. och väntade..... å tro på fan när ja kommer ner i pannrummet. 43 grader längt upp i tankarna.... c:a 47 på mitten. ja blir tammefan galen av de här. va gör ja för fel??? ... nu är fortfarande själva stigar röret avstängt på laddomaten och det är bytt till en 72 graders givare. men ja får inte upp nån värme i anläggningen... och det har gått över en månad nu. så snart har ja förbrukat 3 m3 ved och har inte kommit upp i närheten av 70 grader. och ja stängde även av en tank igår så att ja minskade volymen att värma med 950 L . så de borde inte vara nå bekymmer. så nu är det tot 1900L att värma. men de blir inget av iaf... ...
nu ska ja ringa rörmockarn o klaga!
tack för svaren bilderna kommer under kvällen då jag glömde kabeln till kameran.
Mvh Dan
har vart borta ett tag!
men bilder på själva anläggningen har jag tagit under helgen! har säkert missat nånting. men har fått med kopplingar till shunten, till laddomaten samt in o ut ur pannan.
""
helt och hållet, gjorde sedan upp en skaplig brasa och väntade c:a 2 timmar. la på mer ved och väntade 2 timmar till, la på mer ved igen .. och väntade..... å tro på fan när ja kommer ner i pannrummet. 43 grader längt upp i tankarna.... c:a 47 på mitten. ja blir tammefan galen av de här. va gör ja för fel??? ... nu är fortfarande själva stigar röret avstängt på laddomaten och det är bytt till en 72 graders givare. men ja får inte upp nån värme i anläggningen... och det har gått över en månad nu. så snart har ja förbrukat 3 m3 ved och har inte kommit upp i närheten av 70 grader. och ja stängde även av en tank igår så att ja minskade volymen att värma med 950 L . så de borde inte vara nå bekymmer. så nu är det tot 1900L att värma. men de blir inget av iaf... ...
tack för svaren bilderna kommer under kvällen då jag glömde kabeln till kameran.
Mvh Dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
-
- Stor entusiast!
Re: haj igen!
Vilke laddomat har du?? Viktigt!!!pyrro skrev:Tjena!
har vart borta ett tag!
""
Mvh Dan
Styrs den via rökgaserna eller på termisk väg.(Typ termostat till bilen.)
Eller styrs termostaten via rökgastempgivare som är placerad på eller vid stosen från pannan som styr laddpumpen till acktankarna.
Spekulationer leder ingen till rätt rekomendationer.
Jag vet nog problemet redan nu, men låt experterna göra sina utlåtande
först.
Logaritmen..
-
- Späd planta
-
- Pannrumstomte!
Om det nu är så att du har stoppat flödet mellan överkant på laddomaten till stigarröret som går mellan pann och tanktoppen ... Så spelar det ingen roll vilken termiskt membran du sätter i för c-pumpen blir iallafall tvungen att dra vattnet genom den för att den andra vägen är blockerad ....
vilket ger fes jumma tankar å en panna som får gå aldeles för kall
öppna ventilen mellan laddomaten och stigaren helt ... å elda igen....
om så inte är fallet , att det är en annan vetil du menade ,,, så är min fråga ... när startar laddpumpen??? det kan nämligen bli lite konstida självsirkulationsproblem om man eldar utan att den snurrar....
vilket ger fes jumma tankar å en panna som får gå aldeles för kall
öppna ventilen mellan laddomaten och stigaren helt ... å elda igen....
om så inte är fallet , att det är en annan vetil du menade ,,, så är min fråga ... när startar laddpumpen??? det kan nämligen bli lite konstida självsirkulationsproblem om man eldar utan att den snurrar....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova