Installerade i början på oktober pellets till min ctc1200 family panna. Nu när jag har kört i lite mer än en månad så tycker jag det går åt väldigt mycket pellets för denna tiden på året. I oktober gick det åt 50 säckar och det har ju inte direkt varit kallt ute. Har haft 22 grader innne. Huset har 155kvm boyta och 85 biyta som jag värmer. Har några frågar som jag gärna vill ha besvarade.
Temperaturen ut i skorstenen är 230 grader osotat och 250 sotat. Åt h***ete för högt. Vad kan man göra åt det?
Brännaren slår igång vid 62grader och kör sen till 82 grader. Tar den ca: 15-20 min att få upp tempem och det tycker jag är väldigt lång tid. Kan det ha att göra med att det går så mycket värme i förlust?
Hade massor med frågor i huvudet innan jag satte mig här men nu har jag glömt bort dom. Fyller på vart eftersom.
Har satt i alla turbolatorer nu. Uttempen sjönk till 160 grader och det är ju positivt. Men fortfarande tar det en jäkla tid att få upp tempen i pannan. Är det normalt med 20 min (ibland mer) eller kan man göra något mera?
Min tar 15-16 min i lågeffekt , från 60-78 grader , vid 0 grader ute o framledningstemp på ca 32 grader ej vv-tapp. Rökgastemp ca 170 grader m 8 retarder i , en borta. Har du fått den justerad m instrument ?
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Jag var borta på jobb när brännaren installerades så jag såg inte vad som hände men jag förmodar att den är instrumenterad. Måste man ställa om alla värden efter att man bytt pelletssort? Om han nu har kört med instrument och stallt in värden efter den pelletsen han hade och jag kör med en annan sort ska det göras om då eller påverkas det inte något?
Min tar ju som sagt ca: 20 min med framtemp på 38 och ca: 5+ ute. Detta på högeffekt.
/Mvh Chrille
-- CTC 1200 Family -02 -- Viking bio -- Baro -- Tegelvilla på 155kvm +85kvm --
Om du tar ett struket 2 liters mått o väger det på en bra hushållsvåg, ska det inte skilja mer än 5-6 % annars kan man behöva justera om brännarn.
Kör du på modulerande effekt ? Brännaren ska ge ca 15kw på låg och 20 kw på hög. Min går bara över på hög när det är kallt ute , eller om man tappar mycket vv. Fick du något protokoll på injusteringen ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
MChrill skrev: I oktober gick det åt 50 säckar och det har ju inte direkt varit kallt ute. Har haft 22 grader innne. Huset har 155kvm boyta och 85 biyta som jag värmer. Har några frågar som jag gärna vill ha besvarade.
Kan det ha att göra med att det går så mycket värme i förlust?
Ja 800 kg.
Undrar har du inte automatshunter så kan va orsak att framledning köra hela tiden runt hela huset eventuell är det gamla huset som byggde typ före 1945 så det är mycket kalldrag speciell runt från "hörna" golv-vägg och fönster karm. De gamla huset har ofta för lite isoleras under golv på bottenvåning så det gör mycket kalldra och element får arbeta mycket för att hålla varma.
Man kan åtgärda täta alla kall dra och skaffa automatshunt. så bör det går nere förbrukning. Eventuell förbättring isolerar på vinden oxå. Bort med spån och lägg isolera tjock med två olika lager. ( dvs horisont och vertikal)
Det är vad jag tro eller tyck så ...
Men Äntligen hemma har varit visat på TV om att hur man gör förbättring att gå nere driftkostnader uppvärmning har jag hörde som han (martinTimell) berätta om att täta och mer isolering. Själv har inte tittat.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Har inte införskaffat automatschunt ännu men det ska göras. Vad det gäller isolering så är kåken bra isolerad förutom fönsterna, dom är inte direkt purfärska om man säger så. Dom kommer bytas ut i sommar. Håller på att testa mig fram lite nu med inställningar. Ska se vad det ger för resultat.
-- CTC 1200 Family -02 -- Viking bio -- Baro -- Tegelvilla på 155kvm +85kvm --