Nu då, fick en rökpuff? (snart blir det f-n värmepump)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

fredrik_halmstad skrev:Hej,

Hur mäter man draget i skortstenen? Kan man köpa ett instrumment för detta?

Även kommit fram till att skortstenen inte är helt rak utan den är har en lite böj innan det går ut på den externa sidan av taket så att säga.

Fredrik
Med ett modernt rökgasinstrument, som kan göras av en installatör eller om sotaren har instrument. Du bör väl vilket fall som helst göra en justering. Då passar väl det bra att göra detta på samma gång.
Instrumenten är så pass dyra så det lönar sig att köpa tjänsten av en fackman.

Det är normalt med ett så kallat "knä" eller böj på skorstenen.
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fredrik,

Ska du själv montera dit motdragsluckan så behöver du endera köpa eller låna ett instrument för att ställa in rätt drag. Visst kan du köpa ett instrument, kolla med en röris som säljer pelletsbrännnare så fixar dom fram instrument eller så köper du montering och injustering av hela klabbet från en installatör.

Vilket du än gör så bör du få dit motdragsluckan innan du experimenterar med nåt annat, simpelt och enkelt att justera med rätt instrument.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

fredrik_halmstad skrev:Hej,

Hur mäter man draget i skortstenen? Kan man köpa ett instrumment för detta?

Även kommit fram till att skortstenen inte är helt rak utan den är har en lite böj innan det går ut på den externa sidan av taket så att säga.

Fredrik
Med ett rökgasinstrument eller ett rent instrument just för denna mätning.
Men om du ska följa mitt råd att anlita en fackman för injustering så gör han den kontrollen på samma gång. Det lönar sig sällan för en privatperson att investera i dessa instrument, då dessa kräver ganska dyra underhåll och kalibreringar med jämna mellanrum. Men det avgör du själv. Sedan lär du väl ha en viss kunskap hur du mäter, vad som sker vid förbränning mm.

Det är helt normalt med ett så kallat "knä" eller böj på skorstenen.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Regelbundna "puffar" hade inte jag velat leva med.... :shock: ,verkar lite vanskligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

När sotarn kommer nästa gång så ska han kalibrera om brännaren. Sotaren borde ju kunna sånt kan man tycka.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Raketen
Ungskog

Inlägg av Raketen »

Hej Fredrik! Jag lider med dej. Förra året var jag nära att kasta ut brännaren. Men från början: Köpte panna (biosol) och brännare (pellex 20)
2002. Från början gick det bra, körde ljus pellets sen kom det mörk och
då blev det problem med tändningen.Fick ordning till slut (någorlunda). Sen skulle jag prova den Norska pelletsen då blev det problem igen,väldiga problem.
Den sköt och rök in (vågade inte ha den igång på natten) Fick nytt program
av KMP (det senaste)och tändelementet med högre effekt. Har inte provat den Norska något mer,köper från öst den är bara lite mörk. Nu tänder den förtidigt istället så jag ryker ner alla grannar, inte så kul. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle åxå vilja göra ny styrning där man kan justera mera
tider. Håller på att kolla.
Jag vet hur du känner dej.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Nu när jag monterade min dragluck så kom jag fram till att sotaren måste ha fuskat en del då när jag skulle ta loss röret så gick inte detta eftersom muttrarna var rundade.

Väl med hjälp av våld så fick jag upp luckan och bakom den en MASSA sot o skit.

Så min tolkning är att sotaren inte har "sotat" där.

Men i alla fall, det fixat, draglucka fixad, rökrören rensade, startdos inställd och tändelement justerat enl. instruktion i tråden.

Så nu skall det blir spännande att se...

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om det har varit stopp i pipan förstår jag dina problem
hoppas allt funkar nu
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Nu har det snart gått 4 år med min PX20 och visst poffade det ibörjan innan man kom på hur det funkar och min erfarenhet är som jag tidigare skrivit här är att dra på fullt på luften och mäta upp startdos enligt KMP 3-4 DL vid tidigare kontakt med dom (jag har 3.5DL) och med standardskruv fullfartsmatning ett halvt varv till trefjärdedelsvarv ..och nu kan man börja justera luft och mängd (jag har ca198 volt till fläkten) och lite mer än halvt varv på skruven vid fullfart ..dessa värden är bara något som funkar kanon med min panna och min övriga utrustning (annan panna och utrustning andra värden) och att elementetröret sitter mitt för det stora hålet är mycket viktigt och att justera elementet i röret så att men skjuter fram elementet så långt som det bara går i röret och sedan drar tillbaka den 10mm så att elementslingorna (doppvärmaren) inte blockerar luftflödet genom elementröret och elementröret ska fortfarande mynna rakt in och dikt mot stora hålet i brännarröret.

Lågan från brännaren vid fullfart behöver inte vara lång det räcker gått att man justerar så att man ser lågan typ 100mm av flammsvannsarna ..kolla oxå upp så att det inte är sot och aska kvar imellan innerrör och ytterrör.

Efter sotning så skickar jag in ca 1DL pellets med näven så att brännaren får det lättare att tända första gången.

Till att mäta draget i skorstenen kan man lätt tillverka ett enkelt instrument med transparant slang typ 8mm som man spikar på ex en bräda i ett U och den fyller man med vatten till häften och dit vattnet når kan man fästa linjal för gradering ..ett gammalt och välbeprövat instrument :wink:

Det här är en del av min drygt fyra års erfarenhet av PX20-21 och jag hoppas att det är till hjälp för er som har problem med era PX brännare.

ps: själv så litar jag inte på "installatörer" ..dom har varit hos några av mina vänner och tagit betalt för något som dom inte lyckats med vilket man själv har lyckats med efter lite justeringar och fått en driftsäker utrustning.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Ärligt talat!?!?!

Ska det va så här (uttalat med Sverkerröst :lol: ).
Är det så här det är att vara pelletsbrännarägare (snart kommer px21:an)?? Kommer det att smälla och sota ner i pannrummet/källaren?
Eller är detta bara en hel del massa oflax??

Har varit orolig för att jag bara har ett 80mm insatsrör inkopplat till pannan, men enligt de "flesta" inkl. försäljaren så "brukar det funka utan problem även om det inte är det optimala"..... hmmm..
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr verkar det som om en del har otur med sina installationer, jag kan bara tala för egen del och jag är ju nybörjare ännu så länge (snart 4 månader), men min pelletsbrännare har funkat klockrent hela tiden, har inte haft ett enda problem (som inte varit självförvållat :oops: ).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Det skulle vara intressant att veta vad ni som råkar ut för rökpuffar har i er aska?

Om man öser ur askan med skopa eller liknande och sedan silar den i en sil med ca 1mm maskor, vad får ni kvar i silen? Vilken är viktsproportionen mellan finfraktion (det som ramlar igenom) och det som blir kvar?

Förresten, inte bara de som har problem. Vad finns normalt i askan?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig haft rökgas-puffar och min aska har alltid varit mörk antrazitgrå, iblant är det liksom "klumpar" i men pillar man på dom ramlar de sönder som sand ungefär.

Faktisk kan man jämnföra konsistensen med torrt strandsand, det motsvarar väldigt bra.

Jag hade dock en fetare aska ett tag då jag körde låg effekt men det berodde på dåligt drag i pipan pga. sommar, sedan höjde jag fläkten lite, sänkte matningen och sedan har det varit så bra så.

Jag vill inte påstå att brännaren som alstrar puffar är skit men den har definitivt dåliga arbetsvillkor.

Om det är för högt drag kommer pelletsen under uppstartsfasen att ta lång tid på sig att gå från gasbildande till brinnande, detta kan just ge dessa puffar, är det för dåligt drag blir det ung. samma slutresultat fast för att dessa gaser som ska brinna "blokerar för varandra" om det kommer för lite luft till.

I mina ögon är det första som ska göras att draget ska stabiliseras till att befinna sig inom stabila värden, sedan kan man gå vidare därifrån.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Hej,

Inga smällare/puffar så här långt i alla fall samt så är rökgaserna ca: 25 -30 grader svalare nu.

Håller tummarna!

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Lungt ännu, haft några driftstopp men det beror på att jag inte fått till tändningen 100 ännu.

//Fredrik
Skriv svar