Nu har det snart gått 4 år med min PX20 och visst poffade det ibörjan innan man kom på hur det funkar och min erfarenhet är som jag tidigare skrivit här är att dra på fullt på luften och mäta upp startdos enligt KMP 3-4 DL vid tidigare kontakt med dom (jag har 3.5DL) och med standardskruv fullfartsmatning ett halvt varv till trefjärdedelsvarv ..och nu kan man börja justera luft och mängd (jag har ca198 volt till fläkten) och lite mer än halvt varv på skruven vid fullfart ..dessa värden är bara något som funkar kanon med min panna och min övriga utrustning (annan panna och utrustning andra värden) och att elementetröret sitter mitt för det stora hålet är mycket viktigt och att justera elementet i röret så att men skjuter fram elementet så långt som det bara går i röret och sedan drar tillbaka den 10mm så att elementslingorna (doppvärmaren) inte blockerar luftflödet genom elementröret och elementröret ska fortfarande mynna rakt in och dikt mot stora hålet i brännarröret.
Lågan från brännaren vid fullfart behöver inte vara lång det räcker gått att man justerar så att man ser lågan typ 100mm av flammsvannsarna ..kolla oxå upp så att det inte är sot och aska kvar imellan innerrör och ytterrör.
Efter sotning så skickar jag in ca 1DL pellets med näven så att brännaren får det lättare att tända första gången.
Till att mäta draget i skorstenen kan man lätt tillverka ett enkelt instrument med transparant slang typ 8mm som man spikar på ex en bräda i ett U och den fyller man med vatten till häften och dit vattnet når kan man fästa linjal för gradering ..ett gammalt och välbeprövat instrument
Det här är en del av min drygt fyra års erfarenhet av PX20-21 och jag hoppas att det är till hjälp för er som har problem med era PX brännare.
ps: själv så litar jag inte på "installatörer" ..dom har varit hos några av mina vänner och tagit betalt för något som dom inte lyckats med vilket man själv har lyckats med efter lite justeringar och fått en driftsäker utrustning.