Miljömässigt är fjärrvärme överlägsen det mesta...tillvaratagande av spillvärme, stordrift med kraftvärme (biobränsle) och rökgaskondensering.

Hur avancerat är det att kånka 4pall? visst inte helt kul men det tar ju inte specielt lång tid om man får lite hjälp.Mate skrev:Jag ångrar mig varje gång jag får hem fyra pallar småsäck som ska ner i pannrummet. Kanske ska få tummen ur nångång och bygga ett bulkförråd..
Jag menade inte heller att det skulle vara en anledning att byta värmeform, jag ser stora fördelar med pelletseldning. För att prata klartspråk så menade jag att jag ångrar att jag inte byggt ett bulkförråd.fisketorp skrev: Är ju inte helt smärtfritt men kan inte påstå att det skulle vara värt att fundera på något annan värmeform (bortsett från bulk) bara för detta lilla jobb.
Gustav skrev:Hej. Jag ångrar inte heller min investering av pelletsanläggningen![]()
Men skulle gärna betala för att koppla in mig på fjärrvärme från en stor biobränsleannläggning OM priset per/kwh vore likvärdigt med vad ja nu får betala med egen anläggning. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att ett sånt värmeverk inte kan fungera ekonomiskt utan att behöva ta ut skyhöga priser![]()
Tankarna från början var att sattsa på fjärrvärme och en ved/pelletskamin för att hålla ner värmekostnaderna med.
Borde ju va bättre att elda i en jättepanna än i tusentals små pannor![]()
Hälsn. Gustav