Inga har ångrat pellets ... och till de gäst som gå i tanke

KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Angående fjärrvärme så är det på de flesta orter en väldigt kraftig utbyggnad som slukar pengar både vad det gäller nybyggnation av kulvertsystem (rören i marken) och ökning av produktionskapacitet.

Miljömässigt är fjärrvärme överlägsen det mesta...tillvaratagande av spillvärme, stordrift med kraftvärme (biobränsle) och rökgaskondensering. :wink: :D :D
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Mate skrev:Jag ångrar mig varje gång jag får hem fyra pallar småsäck som ska ner i pannrummet :( . Kanske ska få tummen ur nångång och bygga ett bulkförråd.. :roll:
Hur avancerat är det att kånka 4pall? visst inte helt kul men det tar ju inte specielt lång tid om man får lite hjälp.

Jag och svärfar beställer 4pall hem till honom som vi delar på.
börjar med att kånka in hans 2pall tar 20min? sedan fyler vi pilen ca halv pall och kör 150m till mit hus, öppnar ett källarfönster där en står och tar emot medan en släpper ner tar väl 30-60min beror på hur många pauser och snack det blir.

Är ju inte helt smärtfritt men kan inte påstå att det skulle vara värt att fundera på något annan värmeform (bortsett från bulk) bara för detta lilla jobb.

Nu kanske dina förhållande är lite värre men sålänge man får hjälp har man någon att småprata med så är det lugnt.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

fisketorp skrev: Är ju inte helt smärtfritt men kan inte påstå att det skulle vara värt att fundera på något annan värmeform (bortsett från bulk) bara för detta lilla jobb.
Jag menade inte heller att det skulle vara en anledning att byta värmeform, jag ser stora fördelar med pelletseldning. För att prata klartspråk så menade jag att jag ångrar att jag inte byggt ett bulkförråd.

För övrigt så bär jag mina säckar själv.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Tomas N
Prima virke

Inlägg av Tomas N »

Hej!
Den lilla arbetsinsats som krävs är ju inte direkt skadlig för kroppen. Och har man ett hyffsat stort veckoförråd eller ett bulkföråd så är insatsen liten. :wink: . Jag ångrar mig inte en sekund, och dessutom så är det skönt att gå ner i källaren och "dona" med pannan :lol: .
/Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
MChrill
Späd planta

Inlägg av MChrill »

Har bara kört pellets i 1½ månad så kan ju inte säga så mycket än sålänge. Hittills är jag iaf ganska så nöjd. Försöker hitta dom mest perfekta inställningarna för mitt hus och jag är en bit på vägen.

Sen det där som Tomas N sa att få gå ner i källaren å dona lite är inte dumt. Och att vänster näven råker grabba tag i en liten aluminiumburk av ren instinkt är inte heller fel. Slippa höra gnället av tanten en halvtimma att man inte gjort dä å dä :wink: . Jag är fanimej helnöjd när jag tänker efter :lol: .

Tänkte på detta med konkandet av säckarna. Den lilla arbetsinsats som är att bära in 4 pall med pellets kanske 3-4 gånger per år är ju inget. Om man klarade av att bära ved och dessutom hugga den förr i tiden så klarar man nog av det.

/Chrille
-- CTC 1200 Family -02 -- Viking bio -- Baro -- Tegelvilla på 155kvm +85kvm --
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hallo, jag har nu kört m pellets sen maj -05 , fick den verkligen testad i vintras, lång o ganska kall. Jag är ochså nöjd , även om man drömmer om en riktig pelletspanna. Tidsåtgång : Sotning, inkl rökrör, + uraskning ca 50min i veckan, då ingår även att snygga till sej själv från sotfläckar på underarmar o näsa,mm. Köra in pellets på pallkärra till garaget,o sen bära in dom i pannrummet o trava upp dom där, ca 40min, detta görs var 14:e dag, 26 säckar,dvs ½ pall åt gången. Allt detta gäller när det är kallt.
Som sagt det TAR tid, som tur är är det ganska lungt m trädgårds-arbete denna tid, men som sagt drömmen är en riktig pelletspanna.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Gustav skrev:Hej. Jag ångrar inte heller min investering av pelletsanläggningen :)
Men skulle gärna betala för att koppla in mig på fjärrvärme från en stor biobränsleannläggning OM priset per/kwh vore likvärdigt med vad ja nu får betala med egen anläggning. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att ett sånt värmeverk inte kan fungera ekonomiskt utan att behöva ta ut skyhöga priser :evil:

Tankarna från början var att sattsa på fjärrvärme och en ved/pelletskamin för att hålla ner värmekostnaderna med.

Borde ju va bättre att elda i en jättepanna än i tusentals små pannor :?:
Hälsn. Gustav

Det har du jäkligt rätt i, inte nog med att dom har bra förbränning och eventuellt rökgasrening som ännu mer förbättrar utsläppen, iställetför en massa småanläggningar i husen som har katastrofala värden vid upp och nedeldning, för att inte tala om underhållsfyr! Dessutom så är ju inte satsvis dosering av bränslet i majoriteten av pelletsbrännarna så br heller egentligen. Det är mycket bättre med kontinuerlig matning av bränslet! Som här i byn där jag bor och jobbar, från pappersbruket levererar vi spillvärme till fjärrvärmeverket till lågt pris, fortfarande tycker jag att fjärrvärmetaksan är åt h_____e för dyr, prishöjningar är aviserade till nyår, igen... men de klart det är samma med pellets. Det jag redan från början vände mig emot var att de gick ut med en direkt lögn som folket svalde, avskrivning fj.v.vxlare. 20 år är ju ok 10 år på bergvärme är ju också ok, men folk såg inte att ett nytt hål ingick i vart 10:nde år i avskrivningen, så räknade man om det med deras egna siffror så fick fjärrvärmen pisk???Mördande reklam eller?
Skriv svar