Luftsolvärme 2

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Luftsolvärme 2

Inlägg av Wodda »

Har kollat lite i tråden "Luftsolvärme" och inte hittat den variant av detta som jag undrar över.
För mig känns dessa paket som lite kaka på kaka. Normalt sett i ett bostadshus finns det väl frånluftsdon i form av fläktar och dessa behöver tillluftsdon för att kunna fungera. Skulle det funka att bygga en liknande variant med samma princip för placering där jag idag har tillluften? Så att tillluften förvärms innan den dras in i huset.
Någon som har tankar kring detta eller rent av provat kan väl belysa oss vetgiriga.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Luftsolvärme
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Det är precis sådant som jag tänker utnyttja i min Luftsolvärmeanläggning! Nästan all tilluft kommer tas genom Luftsolfångarna. Med detta sätt tas all solenergi tillvara, är det över tex 20grader i panelen startar fläkten, är det under den tempen så får frånluftsfläkten (FLVP) ”suga in” vad panelen ger i grader. Och alla grader över utetemp in i huset är ju en besparning!

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Men hur blir det på sommaren då? Då vill man ju inte ha speciellt mycket hetluft...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Luftsolvärme
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Nä. På sommaren är det inte så kul att få in massa ”onödig” varmluft bortsett från källarutrymmen som mår bra av solvärmd luft året runt!

På min Luftsolvärmeanläggning kommer det bli reglering så när det inte finns något värmebehov på våningsplanen så leds den varma luften till en luft/vattenväxlare för att förvärma VV om ”differensen” tillåter detta, annars leds varmluften endast till källaren. Nu är det ju lite svårt att kortfattat beskriva hur allt är tänkt, men som sagt var så finns det även lösningar för Luftsolvärme även på sommaren!

Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Min tanke är att på sommaren stänga dessa och öppna vanliga tillluftflöden. Exempelvis borde det vara bra att ha dessa förvärmningsplåtar på södra sidan av huset och ha vanliga tillopp på norra sidan för att därmed få kyligare luft på sommaren. Obs jag tänker på funktionen med såkallade passiva paneler som jobbar med friskluft. (inte återcirkulerad inomhusluft)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda hör med Snillet han har lagt ut en länk till luftsolfångare för tilluft för ftx ventilation tidigare på forumet.. Jag hittar inte länken nu bara men han kanske minns vart han fann den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

hur stor panel behövs det för att det skall bli någon mätbar temphöjning :?: :roll:

Menar att en bra luftväxling skall väl vara att byta halva luftmängden i huset varje timme

Det betyder i såna fall att ett hus på 160 m2 med 2,5 m i takhöjd skulle det behövas förvärma 200 m3 per timme.... å det blir ca 55 liter luft per sekund....

E jag ute å cyklar nu eller ligger det något i min filosofi. :roll:

Hmmm satte igång att räkna på det hela nu .... blev lite förvånad ... fick fram enligt mina beräkningar att det bara skulle behövas 70 wh för varje grad varmare man ska värma luften ... kan det verkligen stämma??
E=C*m*dT

nu snurrar det lite runt runt här i huvet ..... kan det verkligen stämma att man bara skulle behöva paneler som producerar 70 w för varje grad varmare man behöver ha

En sak e jag iallafall på det klara med ... att även om en besparing skulle vara liten så är det iallafall en bra besparing....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Luftsolvärme
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Hinner inte hjälpa dig med ”beräkningarna” just nu, men kolla gärna på denna PDF-fil http://www.luftsolvarme.info/pdf/grammer2.pdf där tyska luftsolvärmeproffs har lite fakta mm.

Skriv svar