Frågor Intenförråd, internskruv, externskruv CTC-bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MP
Energiprofet!

Frågor Intenförråd, internskruv, externskruv CTC-bio

Inlägg av MP »

Vad är det som styr brännarens effekt? Är det farten på internskruven eller slussvingarna?
Vad är det som styr kapaciteten(eller har den inte omställbar kapacitet) på externskruven, är det nivåkännare på internförrådet?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Effekten ändras genom att man ökar/minskar internskruven gångtider i %
Slussen o interskruvarna drivs av samma motor..

Externskruven styrs av en nivå givare i internförrådet sen kan man välja hur länge den ska gå/gång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

André skrev:Effekten ändras genom att man ökar/minskar internskruven gångtider i %
Slussen o interskruvarna drivs av samma motor..

Externskruven styrs av en nivå givare i internförrådet sen kan man välja hur länge den ska gå/gång..

Nja jag tror nog jag förstår vad du menar. Men effekten är ju en enhet som avspeglar ett visst momentant ögonblick.

Det måste väl vara så att det är energiuttaget per timme som man kan ställa om med gångtider i %.

Så när man kör med 100% så får man ex.vis 15kW när brännaren kommer från fabrik(fabriksinställning 15kW som det står i broschyren blir då mer förståligt) gissar jag?

Men grundfrågeställningen kvarstår anser jag.
Kan man ställa om farten på motorn som driver slussen o interskruvarna?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
Så när man kör med 100% så får man ex.vis 15kW när brännaren kommer från fabrik(fabriksinställning 15kW som det står i broschyren blir då mer förståligt) gissar jag?

Men grundfrågeställningen kvarstår anser jag.
Kan man ställa om farten på motorn som driver slussen o interskruvarna?
Nix vid 100% matning går internskruven hela tiden o då måste man byta till en större brännarkopp för då ger den 25 kW..

15 kW är matningen 67-68% o då går skruve en stund o står still en stund o vid 90% matning ger den 20 kW o står still bara korta stunder..

Men det kanske är det som thermia sa sej skulle komma o det skulle bli helt steglös effekt reglering o lamdastyrning.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det finns altså en givare inbyggd i brännaren som styr den externa pelletsmatningen?

Behöver jag inte ställa in någon ting med externskruven då?

Ska man låta pelletsen falla rakt ner eller med en böj? (Ca 1,5 meter fallhöjd)

Vet någon vad baxi 2,2 meter har för kapcitet? Det står inte på skruven.

Jag fick nästan alla prylar idag från rinkaby: Brännare, förråd (mafa mini) och skuv (baxi), men dockningsplåten kommer om några dagar.
Infon om skruven är obefintlig, instruktionen på "hönssprätt" eller engelska och handlar om monteringen av växellådan som redan är monterad, men inget om hur motorn ska monteras på skruven. Sedan så är det "vanlig" kontakt till skruvmotorn. De har nog aldrig provmonterat på rinkaby. :?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr så verkar flera tillverkare lida av dokumentationsproblem, det mesta i instruktionsväg verkar vara ren dynga, jag hoppas att alla som är missnöjda med dokumentationen oavsett vilken brännare det handlar om klagar, annars blir det ju ingen bättring.

Det kan ju vara så att man antar att en installatör ska ta hand om monteringen och att dom redan kan det, men det är ju knappast någon ursäkt att skicka med dasspapper istället för en riktig manual.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Det finns altså en givare inbyggd i brännaren som styr den externa pelletsmatningen?

Behöver jag inte ställa in någon ting med externskruven då?

Ska man låta pelletsen falla rakt ner eller med en böj? (Ca 1,5 meter fallhöjd)

Vet någon vad baxi 2,2 meter har för kapcitet? Det står inte på skruven.

Jag fick nästan alla prylar idag från rinkaby: Brännare, förråd (mafa mini) och skuv (baxi), men dockningsplåten kommer om några dagar.
Infon om skruven är obefintlig, instruktionen på "hönssprätt" eller engelska och handlar om monteringen av växellådan som redan är monterad, men inget om hur motorn ska monteras på skruven. Sedan så är det "vanlig" kontakt till skruvmotorn. De har nog aldrig provmonterat på rinkaby. :?
Nej du behöver inte ändra några värden för externskruven utan det sköter givaren i interförrådet, Bara att stoppa perkulatorsladden från skruven i brännaren.. Hmm hoppas bara baxis skruv har samma kontakt bara o varför baxis skruv.. :?
Det går ändra i menyn hur länge externskruven ska gå, Standard är 30 sek men om den skulle mata för lite/mycket så går den tiden att ändra..
Du kollar det då du fyllt upp skruven o startat brännaren, När externskruvven gått ska internförrådet va fyllt men inte så det går upp i slangen..
Slangen ska gå lite i sidled från skruven till brännaren ca 10 cm (säkerhets grej)
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Installationen fortskrider:

CTC har inte heller provmonterat brännaren annat än i sin egen panna.
Det är riktigt proffsigt med "modex" kontakter i stället för lösa trådar, men de finns i minst två olika storlekar tvåpoliga och CTC använder bägge.
Den ena är vanlig liten för skarvning, den andra är större och ska gissningsvis monteras i kretskorthållare.
Den stora går inte igenom standard kabelförskruvning.
Det känns väldigt amatörmässigt att tvingas slå en stor knut på kablaget för att fixera det i termostaten. :shock:

Skruvmotorns montering har jag sett i Baxi katalogen på byggcentrum.
Den monteras precis som jag trodde; på samma bultar som håller växellådan. Mao på för små anliggningsytor, och det finns inga brickor med skickade, så de anser nog att man ska monter muttern direkt ovan på slitsen i fästplåten utan bricka. Det blir även det för små anligggningsytor.

André skrev:
Hmm hoppas bara baxis skruv har samma kontakt bara o varför baxis skruv..
Nej det blir till att leka elektriker och göra en övergång, och på fråga b fråga rinkaby. :D
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Installationen fortskrider:

CTC har inte heller provmonterat brännaren annat än i sin egen panna.
Det är riktigt proffsigt med "modex" kontakter i stället för lösa trådar, men de finns i minst två olika storlekar tvåpoliga och CTC använder bägge.
Den ena är vanlig liten för skarvning, den andra är större och ska gissningsvis monteras i kretskorthållare.
Den stora går inte igenom standard kabelförskruvning.
Det känns väldigt amatörmässigt att tvingas slå en stor knut på kablaget för att fixera det i termostaten. :shock:

Skruvmotorns montering har jag sett i Baxi katalogen på byggcentrum.
Den monteras precis som jag trodde; på samma bultar som håller växellådan. Mao på för små anliggningsytor, och det finns inga brickor med skickade, så de anser nog att man ska monter muttern direkt ovan på slitsen i fästplåten utan bricka. Det blir även det för små anligggningsytor.

André skrev:
Hmm hoppas bara baxis skruv har samma kontakt bara o varför baxis skruv..
Nej det blir till att leka elektriker och göra en övergång, och på fråga b fråga rinkaby. :D
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Lite mer:

Nästan saxat ur CTCs instruktionsbok:

Kod: Markera allt

Rökgasgivaren ska monteras i ett skyddande kopparrör som vi inte skickar med för det skulle kosta oss en tia och bespara installatören en massa arbete.
Sånt här strunt som man hela tiden råkar ut för retar mig, och skulle någon göra det åt mig så kostar det pengar.
:x
Skriv svar