pellets i gammal CTC-panna (1967)?

Daniel K
Ungskog

pellets i gammal CTC-panna (1967)?

Inlägg av Daniel K »

Hej!

Lite nybörjarfrågor här som jag hoppas någon står ut med!

Har precis flyttat in i ett hus från 1923 med olje/vedpanna, CTC - vet inte exakt modell men den är från 1967.

Tanken är ju att byta till pellets naturligtvis.

Fråga: Är det möjligt att köra in en pelletsbrännare i denna panna? (måste man veta exakt modell på pannan för att avgöra om det är möjligt så kan jag försöka se det)

fråga 2: vi har tjing på en begagnad fem år gammal pelletsbrännare + panna från ´87 (Parca Norah 3000 + KMP Px20) för 13 000 (+ ca 7 000 +moms för installation av Bravida). Är detta en bra affär jämfört med att köpa ny pelletsbrännare och köra med CTC´n?

- jag har hört att nyare pannnor, typ 80-talet, inte alls håller lika länge som äldre. Kan det vara så att vår gamla ctc kan ha lika mycket livslängd kvar som parcan från 1987!?

Sedan undrar jag om någon kan säga något om dessa pannor allmänt i fråga om verkningsgrad och annat som kan vara relevant?

hmm..många frågor, om det är något som hör hemma i annan del av forumet får ni säga till :)

tack!

/daniel
Panna: CTC 171 från ca 1967
Brännare: Pellex PX21 (KMP), 2006
Hus: 1,5-plan, 139 m2, 1923

fick brännaren installerad dec. 06 :)
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Gamla pannor har ofta lång rökväg (gasens väg i pannan). Det är positivt. Du får ta reda på beteckningen så finns det säkert erfarenhet av din panna här.

Om du tittar på Blocket kan du hitta nästan nya bra pannor för några tusenlappar. Jag skulle inte betala 13000+installation för något så gammalt.

Om du inte av några speciella skäl vill bygga om pannrummet eller lägga ut pengar nu, kan du troligen klara dig med en ny brännare och byta panna senare.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Daniel K: Om det är en kombipanna (olja/ved) är det sannolikt en CTC 265B (som min). Jag har petat in pelletsbrännaren i oljehålet och det kör riktigt bra.

En Parca Norahammare 3000 är väl OK på så vis men det är efter vad jag har läst här ganska trång eldstad och därmed inte plats med speciellt med aska = aska ur varje vecka under säsongen.

Jag hade vald CTC'n om inte den är mycket sliten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Bara att hålla med ovanst talare ,är befintliga pannan okej
skulle jag satsa på en ny brännare istället .Sedan avvaktat
med panna ,skulle definitivt inte ställt in en nästan 20 år gammal
panna bättre att att köra med den som finns och satsa på något nyare
när det är dags.Inget som säger att parcan håller längre.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Daniel K
Ungskog

Inlägg av Daniel K »

Tack för flera och snabba svar :) skönt med ett verkligen "levande" forum!

Det låter ju som att jag borde göra så att jag struntar i parca+kmp och köper en ny brännare då!

Icecap: du säger att du skulle valt ctc´n om den inte är mycket sliten - hur ser/märker man om den är det?

ang. pannans beteckning:

Jag har inga papper på själva pannan, förutom ett garantibevis, men det borde duga - där står så här:

tillv. nr. PC-62.935
typ 171/0

jag skulle gissa på att "typ" är modellbeteckningen, såsom ex "265B", men jag vet inte? Det är ju en ganska annorlunda beteckning...

Är det någon som känner igen denna beteckning??

/daniel

Earbay
Prima virke

CTC171

Inlägg av Earbay »

Hej!

Du har nog samma panna som mig fast ett år nyare. För att vara en gammal olje/ved panna passar den bra till pellets. Jag har kört med min anläggning en månad nu och den verkar fungera bra. Jag köpte en Janfire NH-brännare till min.

Vet inte vad verkningsgraden blir, finns inga tester på den kombinationen. Men om man ska tro Råd och Rön så passar Thermias BeQuem brännare bäst till CTC171, den slog övriga brännare i verkningsgrad (typ 73% mot övrigas kring 66%), minns inte exakt. Skulle vara intressant att veta vad Janfiren skulle få i liknande test.

En kille på Noliamässan sa att jag absolut skulle ha en frammåtbrinnande låga i den pannan men han stod ju i Janfire-montern. BeQuem är ju uppåtbrinnande och verkar ju funka bra ändå.

Summa summarum är ändå att pannan är gammal men du har bäst ekonomi att köpa en ny brännare och köra tills pannan lägger av och sen köpa en ny pelletspanna till din brännare. Är ju bra om du har ett alternativ, typ elpatron som du kan köra på ifall den lägger av när det är kallt ute. Min har ingen elpatron i sig men jag har sett en 171 från -72 som hade det. Hos mig står det en el-patron vid sidan av pannan.

Varmvattenkapaciteten i pannan är ca 135 liter tror jag. Det räcker kanske inte till ett bad men annars tror jag folk upplever att det räcker. Jag har inte flyttat in i huset än så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Earbay
Prima virke

Fler uppgifter

Inlägg av Earbay »

Lite ytterligare info hittar du i gamla trådar, typ denna:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 2d9c2c58f4

Där finns bl.a. en länk till ett annat test med CTC171.

Sen hittade jag denna med:
Citat från ÄFAB: http://www.afabinfo.com/bioguiden/frago ... ellets.htm

"Jag har en liten fundering, jag läste med stort intresse ert test av pelletsbrännare i gamla pannor och jag upptäckte att CTC171 med en Bequem brännare släpper ut mindre och har likvärdiga och vissa fall bättre resultat än Viessmann hur kommer det sig? Är just den ctc pannan exceptionellt bra för just pelletseldning?
Svar: Roligt att du noterade detta. Om du läser vår rapport så talade vi om att de riktigt gamla pannorna faktiskt ofta är bättre "pelletspannor" än lite nyare teknik.
Det är naturligtvis inte hela sanningen, nyare pannor är ofta tätare och bättre isolerade vilket ger bättre resultat. Men vad vi menar är att de som CTC 171 har en relativt stor eldstad med överförbränning, en ganska lagom konvektionsdel för 10- 15 kW pellets (OBS På tok för liten för vedeldning- alltså en riktigt dålig vedpanna) och oftast stående konvektionsytor som inte samlar på sig så mycket flygaska.
Om du jämför en CTC 171 med en ny modern panna specialanpassad för pelletsbrännare så finner du slående likheter...
Sen bara en liten kommentar till: Våra pelletsbrännare rätt inställda på en bra panna så matchar vi "fullbloden" från Österrike rent förbränningstekniskt, men vi kommer till korta när det gäller behovet av manuell tillsyn och skötsel. En modern pelletspanna kräver idag lika lite av användaren som en bra oljeeldning- men till bara halva kostnaden för bränsle. "
CTC171 -66
Janfire NH
Daniel K
Ungskog

Inlägg av Daniel K »

Earbay: tack för det!! Nu känns det mycket bättre, när jag vet vad jag har för panna :)

Ok, jag har iallafall bestämt mig för att inte köpa parca+kmp-paketet... det verkar ju heldumt när jag har läst länkarna som du postade! Det låter ju som om den här pannan är helt ok, kanske mer än så, till pellets!?

Jag har kollat på Thermia Bequem och Janfire NH, de verkar ju båda bra.. vågar man ställa frågan "vilken är bäst" här...?

Sedan funderar jag på det här med installation också, vad jag fattar så tar t ex mrpellets.se 3000:- för installation..

? är det svårt att installera en brännare själv?

- kan någon rekommendera återförsäljare inte för långt ifrån Eksjö?

/daniel

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vilken som är "bäst" finns det nog lika många åsikter om som det finns personer här på forumet, det är mycket en smaksak vilken sort brännare du vill ha, båda är bra så du blir säkert nöjd oavsett vilken du väljer.

Om du ska ha en installatör så är det kanske bäst att kolla där först så att du får en som kan din brännare och som kan hjälpa till när så behövs.

Att installera en pelletsbrännare är busenkelt, men de flesta brännarna behöver man mätinstrument för att justera in korrekt (dyra sådana) så där behövs assistans, men själva installation av brännaren är inget komplicerat, vilken normalt händig person som helst klarar av det.

Det handlar mest om att kapa till monteringsplåten så att den passar din panna, sätta din brännaren, hänga upp skruven och fixa till ett förråd, vissa brännare är det bara att trycka i den vanliga oljebrännarkontakten, andra måste anslutas av "elektriker", vissa använder pannan anbyggda termostat, andra har egen termostat eller temperaturgivare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En "sliten" panna har rost som ser ut till att börja en bit inne, fuktiga fläckar som inte har en tydlig orsak (läckande kran/koppling/ventil), nött yta i brännkammern eller liknande.

Den börjar helt enkelt att likna en Volvo 245'a utan underredsmassa ;-)
Är inte PK!
Daniel K
Ungskog

Inlägg av Daniel K »

micke_932: att "justera in korrekt" som du säger, vet du om det innebär det vad som på mrpellets.se är uttryckt så här:

"Obligatorisk: Intrimning/Översyn av installation går inte att komma undan :-) Tillkommer med 1 500 kr."

? -för isåfall låter det som "installationen" inte är värd att betala 3000 spänn för?!? - alltså ifall det bara menas att sätta fast brännaren i pannan...

Icecap: menar du rost utanpå pannan alltså, eller inuti? - jag har inte undersökt den så noga, men jag tror inte det är någon rost utanpå... inuti har jag inte vågat mig än...

apropå det - om jag skulle kika in i pannan genom luckan som sitter ovanför brännaren (innanför vilken det sitter en plåt - är det det som är en "baffelplåt?!) och brännaren startar just då, är det farligt? med andra ord, måste jag stänga av/koppla bort brännaren om jag ska glutta in i pannan och kolla efter "nött yta" etc?

Earbay
Prima virke

Kika

Inlägg av Earbay »

Ja, det är det som är baffelplåten och nej det är inte faligt att titta in, jag har gjort det flera gånger.
CTC171 -66
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men lugn..... det ÄR inte så farligt faktisk!

Skulle du råka kolla in när brännaren kör (olja/pellets, vilket som) kommer du inte att dö eller skadas allvarligt, det kanske kommer ut en aning rök men det är allt. Stå bara inte med huvudet inne i längre tid, då kan det bli problematisk + att du får tvätta dig rejält.

Rost: Vi snackar synbar rost och sånt, ta en pinne o känn efter eller lys med en lampa, man ser om det hänger rostflager.

Jag har ganska släta väggar (lite svetssprut dock) i mina två brännkamra och inga konstiga fläckar = den kör till den dör! Det kan ta 10 år och det kan vara imorgon, blir det snabbt köper jag en starkare svets o lappar först, sedan bygger jag en ny panna!
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om dom vill ha 3000 spänn för att installera utan justering så är det inte värt pengarna, men normalt ingår någon form av justering i installationen (antar jag, jag installerade själv).

Det är svårt att se om en panna är sliten från utsidan, det handlar mest om att kolla efter småläckor och kolla om den "ser" frisk ut, en panna börjar oftast läcka någonstans under plåtarna så att säga så det syns ofta inte, men om du inte behöver fylla på vatten ofta på pannan så ska det inte vara några problem (men det kan givetvis snabbt ändra sig).

Du kan ju också kolla efter grövre rost inne i brännkammaren.

Det är rätt ofarligt att öppna luckan på pannan även om den skulle starta, för att vara på den säkra sidan så ska man alltid öppna luckan lite på glänt innan man öppnar den helt, men annars så är det ju bara att stänga strömbrytaren så startar inte pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Daniel K skrev:
Ok, jag har iallafall bestämt mig för att inte köpa parca+kmp-paketet...

Jag har kollat på Thermia Bequem och Janfire NH, de verkar ju båda bra.. vågar man ställa frågan "vilken är bäst" här...?

Sedan funderar jag på det här med installation också, vad jag fattar så tar t ex mrpellets.se 3000:- för installation..

/daniel
Bra att du skippar det alternativet med ytterligare en gamal panna utan kör vidare med den du har o då kan du sattsa på en modern pelletspanna..

Ang thermia så bör du kolla priset på ctc´s brännare som är exakt samma som thermia, Rinkaby rör tar 16800:- för den exkl skruv.. Ska man ha dom skjutbara skenorna så kostar dom 1600:-

3000:- för installation o justering är för mycket o då är det bättre du lägger till 1500:- o koper en egen Co2 mätare här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm

För ctc/thermia är mycket enkla att justera själv om du bara har mätare.. :D

Thermia hade ca 7% bättre årsverkningsgrad (= 7% mindre pellets/år) än Iwabo/Eurofire då genomströmningsförlusterna är mindre i en undermatad brännare..
Testen http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar