Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?
Hej...
När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven. Det liksom spände upp skruven och sen lossade det och så höll det på, lät väldigt illa men nuså när jag fått en ny leverans med lite mörkare pellets upphörde alla problem igen och skruven går hur tyst och fint som helst.....
Jag antar att det har med hårdheten och ytan på pelletsen att göra, jag skulle verkligen inte vilja ha längre skruv med detta fenomen för jag trodde nästan min raka 1.5 meter skruv skulle pajja....
När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven. Det liksom spände upp skruven och sen lossade det och så höll det på, lät väldigt illa men nuså när jag fått en ny leverans med lite mörkare pellets upphörde alla problem igen och skruven går hur tyst och fint som helst.....
Jag antar att det har med hårdheten och ytan på pelletsen att göra, jag skulle verkligen inte vilja ha längre skruv med detta fenomen för jag trodde nästan min raka 1.5 meter skruv skulle pajja....
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Hej Speedie,
Normalt skall en 1,5meter Thermiaskruv fungere bra. Men om lutning är över 40 grader vill det gå illa. Tömde du skruven för gammal pellets före du kjörde inn ny pellets? Gjorde du nogot annat med anläggningen?
Min erfarenhet är att det skal ligga lite fint spån längst ner i en lutande skruv. Om det inte gör det vill det knaka lite nede i skruven före det fina spånet byggs upp igen.
Rolf
Normalt skall en 1,5meter Thermiaskruv fungere bra. Men om lutning är över 40 grader vill det gå illa. Tömde du skruven för gammal pellets före du kjörde inn ny pellets? Gjorde du nogot annat med anläggningen?
Min erfarenhet är att det skal ligga lite fint spån längst ner i en lutande skruv. Om det inte gör det vill det knaka lite nede i skruven före det fina spånet byggs upp igen.
Rolf
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Hej,
har ni provat "vacuum" när ni matar pellet från förrådet till brännaren?
Här är en bra idea för det.
Från stor förrådet

till små veckaförråd

Lay-out från källare.

http://www.pellettiimurit.fi/
har ni provat "vacuum" när ni matar pellet från förrådet till brännaren?
Här är en bra idea för det.
Från stor förrådet

till små veckaförråd

Lay-out från källare.

http://www.pellettiimurit.fi/
Nej jag gjorde inget annat än fyllde på i förådet av nya leveransen....Rol-bi skrev:Hej Speedie,
Normalt skall en 1,5meter Thermiaskruv fungere bra. Men om lutning är över 40 grader vill det gå illa. Tömde du skruven för gammal pellets före du kjörde inn ny pellets? Gjorde du nogot annat med anläggningen?
Min erfarenhet är att det skal ligga lite fint spån längst ner i en lutande skruv. Om det inte gör det vill det knaka lite nede i skruven före det fina spånet byggs upp igen.
Rolf
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Omkring 1500-2000€, beror vilken typ vill ha och dom kan också göra olika varianter till logic.MP skrev:Vad kostar en sådan här anläggning?mstone skrev:Hej,
har ni provat "vacuum" när ni matar pellet från förrådet till brännaren?
Här är en bra idea för det.
matning går up till 30m!
De har tre olika modeller, PIV1, PIV2 och PIV3 som är den senaste modell.
PIV3 matar rakt till brännaren. PIV1 och PIV2 matar till små förråd först och sedan till brännaren med skruv.
Du hade så rätt ABSO, det var felaktiga plaströr. Ska få ny böj och rör. Varför det inte matar pellets är dock en gåta. Fjädern är hel men ingen pellets kommer. Det ända jag kan tänka mig är att matningshålen vridit sig neråt. Allt var dock monterat av åf vilket är väl det ända possitiva i kråksången. Nu har jag gjort ett 4:e hål direkt bakom förrådsväggen och därifrån får det mata. Slipper ju lite skottning på det viset.ABSO skrev:Nej det är inget som Thermia gått ut med offentligt så vitt jag vet, men har skruven gått av och du ringer din åf och berättar om dina problem så kommer du med all säkerhet att få nya rör och ny skruv installerad kostnadsfritt.Fredde skrev:Står det någonstans att 3,6mm ska lösa problemet, i så fall bör man ju få det gratis. Hur som helst förväntar jag mig att det fixas kostnadsfritt då rörmatningen är 6 månader och installerad av Thermia återförsäljare.
Jag tycker inte att du ska minska antalet intag bara sådär, ty det leder till sämre komfort. Har Thermia sagt att det skall fungera med tre öppningar så får de allt se till att det fungerar med tre öppningar.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Eller kan det blivit så här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1983Fredde skrev:
Varför det inte matar pellets är dock en gåta. Fjädern är hel men ingen pellets kommer. Det ända jag kan tänka mig är att matningshålen vridit sig neråt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
´Hej,
har ni provat "vacuum" när ni matar pellet från förrådet till brännaren?
Här är en bra idea för det.
http://www.pellettiimurit.fi/
Kollade lite på denna. Är mycket likt den lösning jag bygger, snaaaart klart....
Känns lite hobby även denna, de använder spirorör och budgetlösningar. Detta är iof. bra på så sätt att systemet kan bli billigare.
Dock en liten fundering hur det funkar mellan sugningarna då det inte finns något sätt att stänga av pelletstillförseln och suga tomt i slangarna!??
Risken borde vara överhängande för stopp i slangen, eller är det tillräckligt med kraft i motorn för att kicka igång ändå?
Både mitt eget och Roli's system bygger på att man kan stänga av pelletstillförseln och suga rent rören/slangarna.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Detta funderade jag också på. Mitt system måste "rensugas" mellan fyllningarna men så saknar jag iofs returledningen om det kanske kan göra skillnad.Lager skrev:Dock en liten fundering hur det funkar mellan sugningarna då det inte finns något sätt att stänga av pelletstillförseln och suga tomt i slangarna!??
Risken borde vara överhängande för stopp i slangen, eller är det tillräckligt med kraft i motorn för att kicka igång ändå?
Både mitt eget och Roli's system bygger på att man kan stänga av pelletstillförseln och suga rent rören/slangarna.
Sedan skulle det vara intressant att få se hur själva motor/fläkten ser ut samt hur de separerar bort det fina dammet som annars kommer att gå runt och runt och .....osv .... i systemet. Det är det (dammet/finrpartiklar) som ger mitt system driftsstörningar. Kunde man bara bli av med/avskilja det före själva sugaren så skulle mitt underhåll/tillsyn nästa försvinna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Intressant iaktagelse, någon som sett något test som tar upp hårdhet och yta? Enda test jag känner till är Äfabs från 2004 och där nämns detta inte med ett ord...speedie skrev:När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven. Det liksom spände upp skruven och sen lossade det och så höll det på, lät väldigt illa men nuså när jag fått en ny leverans med lite mörkare pellets upphörde alla problem igen och skruven går hur tyst och fint som helst.....
Jag antar att det har med hårdheten och ytan på pelletsen att göra
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... andard.pdf
Ang. vakuum, ser att Äfab håller på med ett test
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf
Där nämns för övrigt att de skall titta på hur olika pelletskvaliteter fungerar. Hållfasthet hos Norsk pellets som tillverkaren påstår har hög och jämn hållfasthet skall jämföras med Svensk standard.
Rol-bi, du kanske redan har gjort den jämförelsen?
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf
Där nämns för övrigt att de skall titta på hur olika pelletskvaliteter fungerar. Hållfasthet hos Norsk pellets som tillverkaren påstår har hög och jämn hållfasthet skall jämföras med Svensk standard.
Rol-bi, du kanske redan har gjort den jämförelsen?
Intressant, det skall bli kul att höra vad de kommer fram till.ABSO skrev:Ang. vakuum, ser att Äfab håller på med ett test
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf
Där nämns för övrigt att de skall titta på hur olika pelletskvaliteter fungerar. Hållfasthet hos Norsk pellets som tillverkaren påstår har hög och jämn hållfasthet skall jämföras med Svensk standard.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tydligen finns ändå en tidigare rapport (som jag nog sett tidigare men lyckats glömma):
http://www.essverk.se/Download/NorskPellets2005.pdf
"När det gäller finandelar så ger tillverkningsmetoden för Norsk Pellets säkerligen stora fördelar. En betydligt hårdare pellets ger mycket små andelar finfraktioner, 0,1 % mindre än 4 mm"
"Sannolikt klarar därför alla prov utom prov 1 [3,9%!] att uppfylla svensk
standard, men notera medeltalet av övriga prov hamnar på ungefär 0,9 %, alltså nästan 10 ggr mer finfraktioner redan innan produkten hamnat i användarens förråd."
Och det står att försök skall pågå under 2005, det borde alltså finnas ännu mer information vid det här laget.
Någon som kan beskriva mätmetoden i detalj för hållfasthet hos pellets?
(Förmodligen denna http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t ... c_ID=44426)
http://www.essverk.se/Download/NorskPellets2005.pdf
"När det gäller finandelar så ger tillverkningsmetoden för Norsk Pellets säkerligen stora fördelar. En betydligt hårdare pellets ger mycket små andelar finfraktioner, 0,1 % mindre än 4 mm"
"Sannolikt klarar därför alla prov utom prov 1 [3,9%!] att uppfylla svensk
standard, men notera medeltalet av övriga prov hamnar på ungefär 0,9 %, alltså nästan 10 ggr mer finfraktioner redan innan produkten hamnat i användarens förråd."
Och det står att försök skall pågå under 2005, det borde alltså finnas ännu mer information vid det här laget.
Någon som kan beskriva mätmetoden i detalj för hållfasthet hos pellets?
(Förmodligen denna http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t ... c_ID=44426)
Jodå! Man tar ett prov på 500 gram och tumlar i 10 minuter i en tumlare (fyrkantig 30x30x12,5 cm med jämna och glatta ytor och en 23x5 cm valk fäst på ena sidan) som går med 50 varv per minut. Sen sållar man i ett 3.15 mm såll och väger det som inte passerat genom sållet. Sedan dividerar man det som återstår med den ursprungliga vikten och multiplicerar med 100 för att få en procentsats som anger den mekaniska hållfastheten.ABSO skrev:Någon som kan beskriva mätmetoden i detalj för hållfasthet hos pellets?
(Förmodligen denna http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t ... c_ID=44426)
Detta är förresten en egenkontroll som varje tillverkare löpande skall göra var 8:e timme.