Hej
Någon som vet var jag ska skruva fast den nedre flamvakten på min Flex-A.Var inte hemma när jag fick min nya box.
//Pelle
Flamvakt
-
- Pannrumstomte!
Fick du en box som är uppdateringskit med flamvakt för typ 950 kr så skall det följa med en borrmall.
flamvakten ska sitta på vänster sida på nedfallsschaktet. Har du en riktigt gammal flex-a med ben på bägge sidorna (årsm -99) så kan det vara trångt där, då switchen för att brännaren är utanför pannan sitter där.
Då kan man tvingas ta höger sida.
Tänk på att det är rostfritt stål, så borr från rusta och sånt biter inget vidare.
Absolut viktigast är att du läser instruktionen och kopplingsschemat !
Olika serienr på box kräver olika inkoppling mot brännare med olika serienr. Du kan tvingas koppla om fyra fem kablar i den gröna kopplingsplinten mot boxen.
Tänk på att det är 230 volt i kabeln som går till flamvakten. Tillse att kablarna och kabelskorna abolut inte ligger emot brännaren eller blir klämda.
Lycka till. (å glöm inte bryta strömmen)
flamvakten ska sitta på vänster sida på nedfallsschaktet. Har du en riktigt gammal flex-a med ben på bägge sidorna (årsm -99) så kan det vara trångt där, då switchen för att brännaren är utanför pannan sitter där.
Då kan man tvingas ta höger sida.
Tänk på att det är rostfritt stål, så borr från rusta och sånt biter inget vidare.
Absolut viktigast är att du läser instruktionen och kopplingsschemat !
Olika serienr på box kräver olika inkoppling mot brännare med olika serienr. Du kan tvingas koppla om fyra fem kablar i den gröna kopplingsplinten mot boxen.
Tänk på att det är 230 volt i kabeln som går till flamvakten. Tillse att kablarna och kabelskorna abolut inte ligger emot brännaren eller blir klämda.
Lycka till. (å glöm inte bryta strömmen)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Pratade med min installatör och han sa att det fattades borrmall och installationsanvisning samt kablar så han har pratat med Janfire och får det med posten.Jag hade elschemat redan så det är klart.Saknar bara borrmall så jag vet var den ska fästas.
//Pelle
//Pelle
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Har fått min borrmall och kablar idag.
Kopplat in det och nu funkar det igen.Har byggt om så att Elspiralen går via ett relä för att inte köra all ström genom boxen.Ska koppla in externskruven via relä också nu.Har satt in ett tidrelä och ett vanligt relä i en box på väggen så nu när jag kör tomt i röret så ska det bara vara att trycka en gång så går externskruven den tid jag behöver för att få in pellets till brännaren .Har fått stå och köra manuellt förut ca20min innan det kommer pellets.

Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm