Inställningar för underhållsfyr

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

FBKfan skrev:
Jag kör då nu med underhållsglöd o brännaren får 60 gram pellets varannan timme vilket funkar utmärkt.. 8)
Vi kanske inte har helt jämförbara brännare, men 60 gram varannan timme? Låter som om du kör på underhållsglöd i flera timmar i sträck?

När jag körde underhållsfyr fick jag uppfattningen om att det brann ganska friskt i brännaren. Tyckte också att brännaren matade på pellets väldigt ofta även om det inte var så många åt gången.
Känns ju som att man skulle kunna minska matningen något.
Det kan inte ha betydelse vilken pelletssort man använder? Kör själv med Vestmarka[/quote]

Naturligt är inte brännarna jämförbara.. :wink:

Tja nu går brännaren på underhållsglöd i knappt 6 timmar vilket gör att den pytsar in 120 gram pellets mellan varje driftstillfälle el 6 ggr/dygn att hålla glöden vid liv.. Brännaren går ca 2 tim 3 ggr/dygn nu..
Det är bara synlig eld i ca 30-40 minuter efter att den gått o några minuter efter den pytsat in för underhållsglöden, En timme efter att brännaren gått måste jag ha släkt lyset i pannrummet för att se att det glöder i koppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

André skrev: Naturligt är inte brännarna jämförbara.. :wink:

Tja nu går brännaren på underhållsglöd i knappt 6 timmar vilket gör att den pytsar in 120 gram pellets mellan varje driftstillfälle el 6 ggr/dygn att hålla glöden vid liv.. Brännaren går ca 2 tim 3 ggr/dygn nu..
Det är bara synlig eld i ca 30-40 minuter efter att den gått o några minuter efter den pytsat in för underhållsglöden, En timme efter att brännaren gått måste jag ha släkt lyset i pannrummet för att se att det glöder i koppen..
Jag förmodar att det är du själv som provat dig fram till dessa inställningar, eller är det standard på Bequemen?
Hur har du det med sotet som flertalet skriver är ett problem med att det ligger och pyr?

Icecap: Hur är det med NH:n. Måste det brinna på underhållsläget för att det ska funka, eller skulle det räcka med att det glöder lite som hos André för att brännaren ska kunna starta upp normalt?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

FBKfan skrev:
Jag förmodar att det är du själv som provat dig fram till dessa inställningar, eller är det standard på Bequemen?
Hur har du det med sotet som flertalet skriver är ett problem med att det ligger och pyr?
Ja det är jag själv som testat mej fram till att det går köra på 120 minuter för att underhållsglöden ska hållas vid liv.. 60 minuter är standard inställning men det finns dom som installatören ökat till 120 min hos o de va då jag testade själv o det funkar bara fint..

Det blir inte mer sot nu än då jag körde eltändning tidigare men det går ju mindre pellets (iof bara 1 kg/dygn) än med eltändning o det är ju inte fel.. :D
Därimot innan jag hade nya prog.varan (som nu är standard både i brännarna o pannorna) o den gick på underhållsglöd i 1-1,5 dygn isträck då blev det mer sot i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

FBKfan: jag har faktisk ingen aning. Vad jag vet är att brännaren går in i en uppvärmningscyklus när underhållsbränning ska övergå till full fjutt. Jag vet också att detta pyrande inte är utsläppsmässigt trevligt och därför bör det undvikas längst möjligt att låta den pyre om man månar om utsläppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Vad har ni för inställningar?

Inlägg av FBKfan »

Hallå igen!

Kikade på vad jag har för inställningar för underhållsfyr och de stämmer ju inte alls mot vad standardinställningarna är i boken?
Jag har ingen aning om installatören jag hade hemma pillade på dessa?
Mina inställningar är 53 Underhållsmatning: 0.8sek samt 54 Underhållsfläkt: 12%. Enligt boken ska standardinställningar vara 0,7sek resp. 30%.
Jag kör med Vestmarkapellets. Låter dessa inställningar riktiga?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Standardinställningen är numera 0,8 sek & 12%. Har du inställd pelletsvärden rätt kompenserar brännaren själv matningstiden.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap skrev:Standardinställningen är numera 0,8 sek & 12%. Har du inställd pelletsvärden rätt kompenserar brännaren själv matningstiden.
OK, det förklarar saken.

Förresten Icecap. Du har ingen uppdaterad bruksanvisning med de rätta standardvärdena och rätta felkodsbeskrivningarna? Den jag har verkar ha många brister. Har inte hittat en enda av de 2 felbeskrivningar som brännaren visat hittills. Dåligt drag och fel överhettning.
Du borde ju i alla fall kunna samtliga felbeskrivningar så det vore bussigt om du skulle vilja förmedla dessa :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har inte ens själv en bruks på brännaren, jag fick kolla ordentligt för att se hur jag skulle koppla in termostat osv. Själva tillskärningen av adapterplattan tog lite tid, det skulle mätas och testas en del för att vara säker, jag kände att det vore lite oseriöst att återkomma till Janfire och be om en ny platta för att jag hade klantat mig.... Känns på något vis att det hade kunnat uppfattas som mindre smart så att säga.

Nu har jag å andra sidan tillgång till scheman över brännarens styrlåda så det var inte så svårt ändå att koppla in strömmen och termostat ;-)

Men jag kan då göra en snabb genomgång: *letar i programmet...*
Först "PROBLEM"
- Askskrapar: den hänger fast, lossryckningen testas.
- Dåligt drag: För hög värme i nerfallsröret, orsakas ofta av för högt mottryck och ibland av för låg effekt (3KW).
- Startsekvens: Starten misslyckades, omstart försökas.
- Flamvakt utlöst: brännkoppens temperatur har gått under gränsen för eld. Bränning/underhåll-) stoppat. Elden har alltså slocknat.
- Fläkt kör ej: Ja ni, den får ni gissa själv. Fläkten sätts i ett läge där den ska återstarta om möjligt. Läs notis nedan!

Sedan "FEL":
- Askskrapar: Lossryckningen lyckades inte.
- Startsekvens: Det sket sig alla gånger, det går inte att få eld på skiten. Kan vara pelletsbrist, värmeslingan som är död eller annat sånt.
- Externskruv: Den har kört för lång tid utan att det har kommit pellets nog till brännaren.
- Ej nerkyld: Brännkoppen ska kylas ner innan askskraparen får köra, det finns en max. tid, detta blir svaret om den överskrids.
- Fläkt kör ej: Den har inte kört på ett tag fastän den ska. Läs notis nedan!
- Överhettat: Nerfallsröret är på tok för varmt, tvärstopp innan bakbrand sker!
- Brännaren ute: Brännaren är inte ordentligt fastknäppt mot pannan.

Notis:
Vid stoppat fläkt ska den först varna med PROBLEM men den visar för tillfället FEL, dock fungerar den automatiska återstartsfunktionen fastän den visar FEL.

Vill ni alltså pilla och den larmar med "FEL: Fläkt kör ej" måste ni trycka på manuell stopp knappen innan ni börjar, den är egentligen bara "halv-stoppat".

Detta kommer att vara rätt på nästa version som fortfarande är under utveckling & test.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap: Precis vad jag var ute efter. Jag säger som de gör i Värmland. "En får tacke"
Skriv svar