Hur bra fungerar eran Janfire NH brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Icecap skrev:Då skulle du se serviceprogrammet, där kan man ställa än mer!

Och på mitt kommunikationsprogram kan jag ställa saker som en del drömmar om men det är ju inte så konstigt heller.... Inte ens Janfire har det program, vara sig till brännaren eller PC'n ;-)

Men jag är glad att du tycker att menyerna är bra :-)
Service programmet är väl det jag använder vid installation ?
Det med typ 56 paramatrar som avslutas med fyra-fem parametrar för underhållseld ?

Jo, jag vet att det finns mycket parametrar som man inte ser utan mappningsmjukvaran.
Jobbar med motorer / transmissioner och vi har cirka 20 000 parametrar i mappningsmjukvaran. Det är ett hemligt supervapen man fixar det mesta med när någon kund klagar vill jag lova......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev: Det trevliga med Nh är ju att det går att ställa precis allt via servicemenyn. Matningens längd, intervall, fläktblås, mellanblåsningar längd å styrka, efterblås längs å styrka, underhållseldens tidsbegränsning- fläktblås-intervall på matning å blås mm. mm. Larmnivåer för olika larm osv. osv.
Sedan har den en mängd olika effektlägen 3-6-9-12-15-18-23. Alla lägena trimmas individuellt så de kan optimeras , Och man kan välja underhållsglöd eller ej till alla.

Mvh
Tja med andra ord som en del andra brännare förutom att den inte har modulerande drift förstås.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:
Tja med andra ord som en del andra brännare förutom att den inte har modulerande drift förstås.. :wink:
Den har modulerande drift.
Åt andra hållet dock, drar ner effekten steg för steg om interntempen stiger.
Att den sedan inte har det uppåt kan jag leva med. Man har ju heller inte aviserat funktionen. Å andra sidan funkar allt utan att jag behöver köpa chip med version 14.12 så fort jag vill göra nåt. Tänk vad skönt att kunna gå in i menyn och ändra till glödhållning eller ej för vilket av de 7 effektlägen man önskar utan att ge sig på att leka den lille elektrikern med dyra chipbyten.
Dessutom har den inte störande buggar som gör att andra funktioner blockeras, typ väljer du det ena kan du inte köra modulerande, väljer du det andra kan du köra det tredje osv. osv.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Modulerande drift kräver ju att brännaren kan mäta panntemperaturen och det är svårt när "sensorn" är en termostat.

Det som elvis skrivar om är den interna bakbrandsskydd och det är ju en lite annan funktion.

...... hmmmm ..... det är nog allt jag kan säga just nu om detta.

Men bara för min nyfikenhets skull: vilken fördel ger modulerande drift?
När det var som kallast här kan jag förstå det, då behövde jag mer än 6KW men när man behöver under 6KW blir det ju svårt att upprätthålla effektiviteten i förbränningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det jag menar är att brännaren har kapacitet att göra en sådan operation dvs ändra effektlägen som en effekt av k-elementets motstånd.
När termostaten sedan endast är öppen eller sluten och inte ger varierande motstånd som en givare så är det givetvis omöjligt att ge den funktionen mot pannan.
Men man har ju inte heller aviserat att den skulle ha funktionen som jag nämner och då är ju helt naturligt.

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men... inget är omöjligt.....

Fast det besvarar inte min fråga: vad är fördelen med modulerande drift? Med tanke på att den undre gräns på effekt bör vara 6KW för effektiviteten är det, med min erfarenhet, sällsynt att det är användbart.

Om man frånser att brännaren inte mätar panntemperaturen i nuläget alltså
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vinsten skulle ligga i om det var utformat på detta vis:

Man kör i det läge som ger långa gångtider men med en timeout på ställbar tid där den växlar till förutbestämd (av användaren) högre effekt steg för steg eller i ett steg tills termostaten slår ifrån.

Dvs man kör på så låg effekt det går för att få så långa gångtider som möjligt och så lite glödhållning som möjligt men brännaren stegar upp om den inte nått önskad effekt inom förutbestämd tid.

Jag upplever att min tidigare anläggning med flex-a gick bäst på 9kw och det blev väldigt få upptändningar på det läget. Med glödhållning fick jag inrykningsproblem med gamla pannan så jag körde utan.
Ibland räckte 9kw läget nätt och jämnt så den gick över 20 timmar om dygnet. Nu har jag hälften så mycket vatten i pannan så det är viktigt att nå temperaturen snabbare när det behövs. Då hade det varit käckt om den växlade till högre effekt efter en tid som jag valt efter mitt effektbehov.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sen så att brännaren (NH) ska klara att förbränna pellets effektivt från 3-23 kW utan att ha variabel rosteryta är omöjligt..

Alla brännare med en max effekt på säg 20 kW har lika stor rosteryta o då går det inte att köra med effektiv förbränning med endas 3 kW effekt..
Nu har ju tydligen ingen kollat vad nh ger vi dom olika effektlägena så 3 kW kanske motsvarar ca 7-8 kW..

Vitsen med den modulerande driften är att den inte ska gå med högre effekt än effektbehovet, Men det går inte ha från 1-20 kW utan att rosterytan är variabel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar