Hur bra fungerar eran Janfire NH brännare
-
- Entusiast!
-
- Lärjunge!
-
- Entusiast!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu vet jag inte din årsförbrukning men du borde kunna köra fram mot jul innan du behöver röra pannan iaf då den ska klara aska från 4 ton pellets enligt reklamen..Grimreaper skrev:Har fortfarande inte askat ur för första gången

Jag har kört sen sotningen/asktömmningen den 5:e april o har bara avverkat 2/3 av sotningsintervallen så det blir i oktober innan nå behöver göras om de inte blir kallt tidigt förstås..

Då kommer iof sotaren så då får han göra de o jag gör det till jul..

Rökgastempen har stigit med 20° nu o när jag sotar brukar den ha stigit med ca 35°

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Vill nog sota ur tidigare...öppnade för 1 vecka sen och med tanke på att brännaren knuffar ner askan längs dörren så är ju risken att en hel del rasar ut på golvet om man väntar för längde...knuffade in askan som låg där längre in å startade upp igenAndré skrev:Nu vet jag inte din årsförbrukning men du borde kunna köra fram mot jul innan du behöver röra pannan iaf då den ska klara aska från 4 ton pellets enligt reklamen..Grimreaper skrev:Har fortfarande inte askat ur för första gången![]()
Jag har kört sen sotningen/asktömmningen den 5:e april o har bara avverkat 2/3 av sotningsintervallen så det blir i oktober innan nå behöver göras om de inte blir kallt tidigt förstås..![]()
Då kommer iof sotaren så då får han göra de o jag gör det till jul..![]()
Rökgastempen har stigit med 20° nu o när jag sotar brukar den ha stigit med ca 35°

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Fick en Janfire NH installerad i en Calmarpannan B2 för 10 dagar sedan. Brännaren har tuffat på snällt sedan dess. Sotade ur pannan i helgen och hittade lite oförbränd pellets, men jag räknade inte hur många.
Man får väl anta att problemet med oförbränd pellets hänger ihop med många kallstarter så här på sommaren och att problemet kommer att försvinna i vinter när brännaren väl får arbeta 24/7...
Nåväl, lite oförbrända pellets kan jag leva med, det lär ju bli billigare än olja i vilket fall som helst
Man får väl anta att problemet med oförbränd pellets hänger ihop med många kallstarter så här på sommaren och att problemet kommer att försvinna i vinter när brännaren väl får arbeta 24/7...
Nåväl, lite oförbrända pellets kan jag leva med, det lär ju bli billigare än olja i vilket fall som helst

-
- Entusiast!
Jag trodde att pannan gick perfekt tills i måndags. Jag var in och kollade pannan som jag brukade men det var heldött i displayen. Ringde servicen och han konstaterade att styrkortet i pannan slutat att fungera. Nytt kort är beställt men det tar tydligen tid från leverantören av kortet. Får köra på el.
Inget kul!
Inget kul!

Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
-
- Entusiast!
Det tog ca 2 veckor innan kortet kom men sen när thomas på CO Värme satt i kortet i pannan så har det gått bra.
Bara att vänta på vinter och få se vad pannar och brännaren går för 

Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
-
- Lärjunge!
Jaha, så kom första stoppet ordentliga stoppet sedan starten.
Kom ner och det fanns inget varmvatten i morse. Gick ner och då stog pannan och tjöt (E5 - överhettning), och brännaren var död.
Efter lite pyssel så fick jag igång eländet igen...hann inte mer innan jag skulle på jobbet, så jag hoppas den tuggar och går igen nu när jag kommer hem.
Kom ner och det fanns inget varmvatten i morse. Gick ner och då stog pannan och tjöt (E5 - överhettning), och brännaren var död.
Efter lite pyssel så fick jag igång eländet igen...hann inte mer innan jag skulle på jobbet, så jag hoppas den tuggar och går igen nu när jag kommer hem.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Jag har nu kört med min NH brännare i min gamla Combiheat panna en månad. Brännaren funkar kanon förutom en sak, kanske ingen stor grej men ändå irriterande. Displayen lägger av emellanåt. Brännaren funkar som den ska hela tiden men dtexten på displayen lägger av emellanåt. Gör man en nosk reset (stänger av huvudströmbrytaren till brännaren) så funkar displayen igen som den skall.
Men Janfire skall byta displayen har de sagt.
Annars är jag toppen nöjd med denna brännaren. Inga oförbrända pellets eller dyligt.
Effektiviteten för min panna/brännare ligger på 95.5% vid 18Kw.

Men Janfire skall byta displayen har de sagt.
Annars är jag toppen nöjd med denna brännaren. Inga oförbrända pellets eller dyligt.
Effektiviteten för min panna/brännare ligger på 95.5% vid 18Kw.

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Janfire NH
-
- Pannrumstomte!
Kul att det funkar, min funkar bra den också.
Lite intrimning så blev det ännu bättre.
Verkningsgraden låter väldigt hög, tror SP fick den till 92,5 eller nåt.
Men det beror mycket på hur man mäter.
Det trevliga med Nh är ju att det går att ställa precis allt via servicemenyn. Matningens längd, intervall, fläktblås, mellanblåsningar längd å styrka, efterblås längs å styrka, underhållseldens tidsbegränsning- fläktblås-intervall på matning å blås mm. mm. Larmnivåer för olika larm osv. osv.
Sedan har den en mängd olika effektlägen 3-6-9-12-15-18-23. Alla lägena trimmas individuellt så de kan optimeras , Och man kan välja underhållsglöd eller ej till alla.
Det är riktigt schysst och ger möjlighet till maximal injustering för absolut bästa prestanda.
Synd att Janfires reklammaterial och broschyrer suger, de hade sålt mycket mer om de nämnt vad brännaren kan istället för tugget om att sotaren kan ta med sig askan.
Mvh
Lite intrimning så blev det ännu bättre.
Verkningsgraden låter väldigt hög, tror SP fick den till 92,5 eller nåt.
Men det beror mycket på hur man mäter.
Det trevliga med Nh är ju att det går att ställa precis allt via servicemenyn. Matningens längd, intervall, fläktblås, mellanblåsningar längd å styrka, efterblås längs å styrka, underhållseldens tidsbegränsning- fläktblås-intervall på matning å blås mm. mm. Larmnivåer för olika larm osv. osv.
Sedan har den en mängd olika effektlägen 3-6-9-12-15-18-23. Alla lägena trimmas individuellt så de kan optimeras , Och man kan välja underhållsglöd eller ej till alla.
Det är riktigt schysst och ger möjlighet till maximal injustering för absolut bästa prestanda.
Synd att Janfires reklammaterial och broschyrer suger, de hade sålt mycket mer om de nämnt vad brännaren kan istället för tugget om att sotaren kan ta med sig askan.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Då skulle du se serviceprogrammet, där kan man ställa än mer!
Och på mitt kommunikationsprogram kan jag ställa saker som en del drömmar om men det är ju inte så konstigt heller.... Inte ens Janfire har det program, vara sig till brännaren eller PC'n
Men jag är glad att du tycker att menyerna är bra
Och på mitt kommunikationsprogram kan jag ställa saker som en del drömmar om men det är ju inte så konstigt heller.... Inte ens Janfire har det program, vara sig till brännaren eller PC'n

Men jag är glad att du tycker att menyerna är bra

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag tycker också verknings graden verkar lite för bra för att vara sann.
Men istallatören sa att det var någon mattematisk formel mellan Co och Co2 som man använde för att räkna fram effektiviteten.
Har han rätt eller var han ute och cyklade??
Ni kan se protekollet från injusteringen på min hemsida under länken protekoll.

Men istallatören sa att det var någon mattematisk formel mellan Co och Co2 som man använde för att räkna fram effektiviteten.
Har han rätt eller var han ute och cyklade??
Ni kan se protekollet från injusteringen på min hemsida under länken protekoll.

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH