Fråga: Säkerhetsventil ej direkt på pannan???

Skriv svar
Skåne
Fröträd

Fråga: Säkerhetsventil ej direkt på pannan???

Inlägg av Skåne »

Hej,

Jag håller på att installera en CTC ecoflex och har en fråga angående säkerhetsventilen som krävs till tryckexpansionskärl.

I installationsanvisningen står det "Säkerhetsventilen ska monteras oavstängbar till pannans högsta punkt, dock ej direkt på pannan."

Jag förstår inte vad som menas med detta. Måste det sitta en rörstump mellan pannan och ventilen, eller vad menas?

På Ecoflexen finns två anslutningar för expansionskärlet, och hos mig skulle det passa bra att sätta säkerhetsventilen i den ena, och expansionskärlet i den andra.

På min kompis CTC panna (luft/vatten-värmepump) sitter säkerhetsventilen direkt på pannan.

Vad menas förresten med "pannans högsta punkt"? Var slutar pannan? Räcker det med att säkerhetsventilen sitter över topp-plåten på pannan?

Jag googlade på > säkerhetsventil "direkt på pannan" < och fann att samma formulering fanns hos Baxi och Thermia. Men ingen ytterligare förklaring.

Tack för hjälpen!

Mvh, Mats
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

På vanlig Svenska; det får inte finnas en vattenkran mellan säkerhetsventilen och pannan, så raka rörbitar (och krokiga) går bra, men inga kranar, backventiler och annan mässing som hindrar flödet/trycket att nå säkerhetsventilen.

En väl installerad panna har avstängningskranar så att man inte behöver tappaur systemet för att jobba mad pannan. Lika så kan det vara bekvämt med en kran vid exp.kärlet så att det enkelt går att göra trycklöst eller byta.
Säkerhetsventilen ska då sitta på pannsidan i samtliga beskrivna fall.

Att den ska anslutas mot toppen av pannan är väl för att de vill kunna blåsa av ångan och det varmaste vattnet först.
Borde inte betyda att du inte får montera den i golvnivå med ett rör från toppen.
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Ok, tack för svaret! Då kan man ju sätta säkerhetsventilen direkt på pannan. De kanske har skrivit fel i installationsbeskrivningen? För formuleringen "ej direkt på pannan" är ju bara förvirrande.
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Hej !
Om du har plats och möjlighet bör du placera säkerhetsventilen en bit (ca 15-20cm) bort från pannkroppen för att undvika strålningsvärmen som kan få O-ringen i säkerhetsventilen att klibba fast i sätet. Då lär ventilen inte öppna vid inställt öppningstryck. Motionerar du sen ventilen för hand som man regelbundet skall så låssar små bitar från O-ringen och du gått från en säkerhetsventil som inte öppnar alls till en som står och rinner hela tiden
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Så det är pannstrålningen som är anledningen till instruktionen. Tack för att du klargjorde detta. Jag ska se om jag har rördelar nog att flytta ventilen ett par decimeter.

Mvh, Mats
Skriv svar