På tal om nya Pelletssorter.

Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

elvis skrev:Det måste finnas otroliga mängder restprodukter som borde gå att pelletera och elda. Allt spill från livsmedelsindustrin och jordbruket kanske inte är spill så länge till......
Vem vet, i framtiden kanske vi till och med kan pelletera allt som vi har överskott på i det här landet. T.ex. politiker utan "riktig" arbetslivserfarenhet och telefonförsäljare.

;)
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pelletering av telefonförsäljare tror inte jag är bra för miljön..... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:En kompis har då testat med pelleterad skit från reningsverket i Umeå i sin janfire o det va inga problem.. Han körde med ca 30% pellets o 70% dynga.. 8)
Att elda med dynga har man med stor ekonomisk framgång använt sig av i Indien. Blir lite rökigt bara (inte optimal förbränning där inte).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

å hur ska hanteringen av pellets ifrån reningsverk hanteras då :?:
& vad innehåller röken ifrån densamma :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Jo som sagt, man skall vara försiktig med att elda icke träpellets i sin brännare de kan bli skador på olika sätt men visst är det kul att det dyker upp lite nya ämnen någon kanske kan bli en konkurrent till träpelletsen och hålla ned priset lite.
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: På tal om nya Pelletssorter.

Inlägg av Karla1 »

NiklasG skrev:Hemlige Forest myntade detta men verkade inte kunna berätta mera. Jag har en idé om hur man kan ta fram en ny pelletssort men det kräva investarare och riskkapital. I norrköping där jag bor finns en fabrik som tillverkar etanol, de har en "biprodukt" som torkad kan avge ca 5,5KWh/kg altså lite bättre än träpellets. Man får köpa produkten som torrvara pelleterad av dem själva men den går under benämningen foder och är väldigt löst pelleterad. Denna pellets går att elda som de är men kommer att skada panna och skorsten så man behöver till sätta ett naturligt medel (vilket jag håller hemligt). Råvaran kostar ca 1000kr/ton från lev, man tillsätter ca några % av de hemliga (inget farligt/skadligt), pressar pelletsen i en bra matrispress (fruktansvärt högt tryck). Vipps så har man en bra värmepellets. Som sagt är nån sugen på att sattsa lite så skicka mig ett mail. Jag har recept m.m. men bankerna är svåra att övertyga.
Har du tänkt att blanda detta hemliga ämne i pelletsen? Bikarbonat med andra ord eller? Glöm detta, det finns redan tester gjorda. Skulle kanske fungera om du har en anläggning som sprutar in ett bikarbonatpulver i processen. Risken för att syra bildas och förstör panna och skorsten är för hög.
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Ok Karla1, du är inte säker på om det är bikarbonat eller inte iom. din formulering. Jag kan säga så mycket att det är inte bikarbonat. Jag har lämnat in tester och fått det certifierat som ett fullt användbar energi pellets för villor eller värmeverk. Belab heter de som gjort testerna och de finns inga fallgropar här med svavel, korrision eller annat. Ämnet blandas i innan pelletering i en dosserare.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Okej! Du har alltså kommit på något nytt, låter intressant. Har du gjort tester med förbränningsutrustning. Jag vet av erfarenhet att det kan vara ganska svårt att i processen när man före pelletrering tillför substanser i bränslet få det att sprida sig i hela förbränningsprocessen. Har du utfört sådana tester? Har du utrustning för att mäta vad det bildas för ämnen under förbränning? Din idé är inte alls dum om du hittat en lösning på detta. Har du några testresultat att kunna redovisa öppet eller är detta hemligt än så länge?
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Vad Belab har för förbränningsutrustning vet jag ej, de dom gör är att mäta innehållet i "avgaserna" från pelletsen,. Jag tror inte att de har någon pelletsbrännare typ JanFire eller så. De mäter äver finfragment m.m.
Jo jag har papper på testresultat från Belab men redovisar jag dessa så faller "hemligheterna" med de tillsatta materialet m.m.

För ett tag sedan ficka jag meddelande om att fabriken som får fram detta "biprodukt" skall bygga ut 4ggr så det lär finnas råvara om man vågar slå sig på det.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har du inte varit i kontakt med någon mindre tillverkare av bränslepellets som har maskiner för tillverkning redan. Det är en ganska stor investering som måste göras, och jag tror knappast att privatpersoner får detta kapital utlånat från någon av våra banker. Det är nog ett för stort risktagande. Det vore bättre om du fick ett kontrakt med en redan etablerad tillverkare. Om du har tänkt ha detta bränsle även för villamarknaden så kommer nog krav ställas att du även där låter bränslet testas i sådan förbränningsutrustning. Så att du har testresultat att visa upp för intressenter. Det finns även sådana fall där det bildats en förening som senare övergått till att bilda aktiebolag för att komma igång med verksamheten. Men då måste man ha finansiärer som står bakom med kapital. Lycka till!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför är ni så negativa?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Andreas Hansson: De gör inget jag är van och det är förövrigt bra med frågor och kritik, man lär sig på det:)

Jo, jag har varit i kontakt med Mockfjärds Biobränsle och de finns två små hinder:
Pressen/matrisen skulle gå sönder. En ny matris kostar från 30 000+ moms. "surt för mig"

Blandningen måste lösas med de "hemliga" (de här hemliga låter nästan löjligt nu:). Man måste sätta dit en dosserare xx tusen kr. + lite transporter med containder.
Löser man detta så kan de pressa 8mm pellets.

Själv håller jag på o bygger en brikettpress (60mm). Nästan ingen kapacitét men det är inte viktigt nu
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Ok glömde: testen bör ligga på typ 40 ton om de skall ge något resultat.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Tveksamhet inför nya produkter är mycket rimligt, särskilt inom energi området. Allt för många har uppfunnit perpetum mobile.

Kan du inte patentera produkten?
Den kommer garanterat att analyseras och kopieras annars. Dessutom brukar kemiska ämnen kunna bytas ut mot ett annat, är så fallet måste dessa också patenteras.

Sedan ska du kunna försvara patentet.

Även om det är så enkla saker som att tillsätta krossad kalk, (vilket man gör med stenkol), så bör det gå att patentera om ingen puplicerat ngt tidigare om att blanda det i restprodukter från sprittillverkning.

(men nu är det kört med eventuell krossad kalk :D )
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Patent kostar skjortan dessutom.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar