Optovakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
becol61
Ungskog

Optovakt

Inlägg av becol61 »

Jaha så var det dags igen.
Igår kväll stannade brännaren efter en timme med larm "ALARM OPTOVAKT", kontrollerade sensorn och röret den sitter i, men kunde konstatera att det varken fanns aska eller sot i/på någon komponent.
Monterade ihop och startade brännaren igen, efter en timma samma visa igen, gick då in i Service-menyn och läste av givaren som visade 1% trots att det fortfarande var fyr i brännkoppen, drog då lite i kablarna till givaren varpå värdet hoppade upp till 99%. Aha! glapp kontakt, fipplade med kablarna men lyckades inte få givaren att tappa kontakten igen, den visade stadigt 99%. Startade brännaren igen och gick till sängs.
Men i morse stod den :evil: brännaren och blinkade rött igen med samma larm. Vad göra? någon som har några förslag? Kan det vara så att det blir för varmt och givaren upphör att fungera vid en viss temp. Jag noterade när jag drog ur givaren när brännaren nyss stoppat att den (sensorn) var väldigt varm, det fanns också en silikon-liknande trögflytande vätska i sensor-röret, som när brännaren svalnat i morse var stelnad.
Combiheat 2010-40 1991, 2x750 ackt. med 6kw elptr., 150 kvm. golv-värme.
Bequem 20 med 5m flexiskruv, stora motorn.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bör få en ny givare omg då den är glapp/inte fungerar..

Har inte hört om att dom går sönder för att det blir för varmt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
becol61
Ungskog

Inlägg av becol61 »

Japp, en ny givare är på väg.
Fick tipset av min leverantör att bygla givaren och köra utan, men bara när jag är hemma och kan övervaka brännaren.
Combiheat 2010-40 1991, 2x750 ackt. med 6kw elptr., 150 kvm. golv-värme.
Bequem 20 med 5m flexiskruv, stora motorn.
Skriv svar