var lär ni er allt... ???

zara
Späd planta

var lär ni er allt... ???

Inlägg av zara »

:? hej!
måste fråga för ni verkar ha superkoll här inne, de flesta iallafall :wink:

var tusan lär ni er allt om pannor, pellets, brännare, temperaturer på rökgas osv... jag känner mig fullständigt ute och reser..igår var vi i det nya huset och han som bor där visade oss hur man gör när man rengör osv.. o allt som ska pillas på.. huh... tydligen tömmer han aska 2-3 ggr i veckan på vintern kanske mer.. men vad jag har läst här finns det ingen som behöver det.. tex.. hmm.. jag tror det är något fel, den äter pellets som tusan med..3 ton var 6 vecka ca..det är en ny brännare, pellix tror jag den heter, och en gammal olje panna...

Vem är det som kan ställa in pellets brännarens låga rätt?? vi ska ha normala ljusa pellets igen och han som installerade pannan till dom bor många mil därifrån så han har ingen större lust att ta sig dit :shock:

det måste ju finnas någon annan men vem kan sådant??ingen av er proffs som bor i skåne som vet :lol:

mvh Zara
har just nu inget namn på pannan el brännaren, flyttar om en vecka..:-)
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Enkelt svar..... LÄS :wink:

Leta på forum, sök manualer online, följ länkar... och förstås ta allt med minst en nypa salt, bara för att det är nerskrivet behöver det inte vara sant.

Hittar man däremot 10 som säger en sak (plus gärna nån tillverkare eller två som håller med) och bara en som är emot så har "nog" majoriteten rätt :)

/Jörgen
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om vi ska ta din specifika fråga om att ställa in brännaren så "bör" man kunna göra det med hjälp av O2-avläsning... den rätta vägen är förstås att mäta CO2 men det är DYRA instrument (eller struliga varianter med vätskor).

Dock bör ett O2-värde på 8-10% vid fulldrift motsvara ett CO2-värde på 12 (vilket ska vara perfekt förbränning om jag minns rätt?)

/Jörgen
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jag är definitivt inte proffs men har lärt mig en del på egen hand. Dels här på forumet och dels genom att prata med fackfolk.

Min installatör håller på med bl a PellX och är verksam i Skåne. Honom har jag fått stort förtroende för. Hör av dig med ett personligt meddelande om du vill ha hans kontaktuppgifter. Jag kan garantera att jag inte har något samröre med honom eller att jag på något sätt tjänar på att rekommendera honom.
Viessmann Vitodens 222 F
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Hej!

Det finns två sätt att smidigt få förbränningen kontrollerad och ställd.

1. Kontakta en installatör som man har förtroende för. Mitt råd då är Lokalföreningen i Hörby som verkar vettiga och fått bra kritik. Oljebolaget i Skåne skulle också kunna göra det.

2. Be pelletsleverantören justera. Då är det ju bra om de kan din brännartyp.... Jag tror referenserna ovan fungerar där med (det är de positiva kontakter jag har haft).

Jag vill inte rekommendera någon att ta hjälp av Bio Syd som jag har haft dåliga erfarenheter av.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

En del skorstensfejare kan också erbjuda en analys som tilläggstjänst..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad säger man 3 ton pellets på 6 veckor i en gammal oljepanna.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Re: var lär ni er allt... ???

Inlägg av ABSO »

zara skrev:den äter pellets som tusan med..3 ton var 6 vecka ca..det är en ny brännare, pellix tror jag den heter, och en gammal olje panna...
Hur stort är huset? Hur stor yta värmer ni upp? Är huset gammalt? Dåligt isolerat? Vilken temperatur har ni inne?
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Och dessutom... 3 ton pellets på 6 veckor behöver inte vara "galet"

Om det är dom sex kallaste veckorna på året i ett hyfsat stort, normalisolerat hus med 22 grader inne och 4 som duschar/badar varje dag (gärna tonåringar som låååångduschar) så går det bra mycket energi.

Om det däremot går 500kg/vecka i april resp september.... då är det endera nåt skumt eller så har man en stor varm utomhuspool!

/Jörgen
zara
Späd planta

Re: var lär ni er allt... ???

Inlägg av zara »

Hur stort är huset? Hur stor yta värmer ni upp? Är huset gammalt? Dåligt isolerat? Vilken temperatur har ni inne?[/quote]

Hej igen! tack för alla inlägg!! Vi flyttar dit på måndag..Huset är 249 kvm boarea, i vinkel(om det nu gör skillnad) :roll:
Ena delen är byggd 1920 den andra 1890 typ, så ja det är ju inte nybygge precis. Pannan befinner sig i en liten källare vi har med bulk.(där är det vääldigt varmt)Annars i huset lär det ligga runt 20-21 grader
Isoleringen måste fixas bättre, det finns inte ens tätning runt fönstren, där är en del små saker man kan göra, men taket ska inte fixas förrän till våren.. det är kanske den största boven?

Jag ringde en man igår och han sa att om man var händig kunde man minsann fixa det själv.. eh sa jag ok, men jag vill ju ha rätt inställning så det inte bara brakar på.. det blir ju bara extra dyrt.. asch sa han ( Kan tillägas att han inte ens ville ringa en mobil för att han tyckte det var för dyrt!) :roll: ..han kunde komma nästa vecka om han har vägarna förbi..Vad ska man "kräva" att han kollar då?? det är väl inte bara att "ställa in på måfå" vad jag har förstått.. ska det mätas temp el nått? bara så jag vet..
grrrr önskar minman kunde ta i detta, men han snackar bara engelska och kan inte riktigt läsa här då..

tips tips
zara
Späd planta

hej

Inlägg av zara »

rengör ni från aska varannan dag typ i vintertid??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: hej

Inlägg av Roli »

zara skrev:rengör ni från aska varannan dag typ i vintertid??
Nej, själv brukar jag rengöra varannan-var tredje vecka. Och då mest för effektivitetens skull.

Men hur ofta jag gör rent i min anläggning hjälper inte dig med hur ofta du måste rengöra din blivande. Allt beror på vad man har för typ av brännare samt i vilken typ av panna den sitter. Så för att kunna ge dig några BRA riktlinjer så måste det vara någon som har din panntyp med din brännare för att denna information skall vara något värd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Grattis till huset, det låter som om ni räddat fritidssysselsättningen för de närmaste åren! :wink:

Jag gissar att ni kan få ner förbrukningen bortåt 20-30% med ordentlig isolering av taket och tätning av alla fönster.

Ett annat tips är att skaffa en styrning till pannan som automatiskt reglerar den så att den håller en riktigt jämn inomhustemperatur. Varje grad lägre temperatur i snitt ger 5-6% lägre förbrukning.

Om pannrumet är extremt varmt kan det vara idé att se om det kanske går att isolera pannan, rörinstallationen och ev. rökröret.

Den snåle mannen du talade med bör ha ett kalibrerat rökgasinstrument med sig som han ställer in förbränningen med.
zara
Späd planta

Inlägg av zara »

:) Tack för alla svar!!!
JAg ska genast undersöka vad för sorts panna det är exakt, kanske kanske har någon samma kombination el kanske inte haha om den nu är dålig.. :lol:

sen ska jag kolla om han tar med sig det där sistnämda .. annars är han inte välkommen :wink:

TAket ska som sagt inte läggas om förrän till vår, men man kan ju göra det bästa så länge.. trist att elda till kråkorna..

ah av trött jag blir...

nattis /Z
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

man läser en massa sen måste man gallra bort sånt som inte verkar troligt eller logiskt
sen beror det åxå på hur intreserad man är samt hur mycke tid man kan ägna sig åt det hela
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar