Rörfrågor

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

ABSO skrev: Det är tyvärr inte så enkelt.
:?: :o :?:

Var har jag ens antytt att det skulle vara enkelt?
Men trots att jag inte antytt det, inser ju du också att för vissa är det faktiskt just precis "så enkelt". (Hence, din kommentar, antar jag)
Jag är ju dock väl medveten om att det finns många fällor, och som sagt, som sagt, det är därför jag är här och frågar. Hade jag trott att det var enkelt hade jag så klart börjat bygga med en gång. Och när alla bara säger att det inte går, blir man ju så klart glad när det finns dom som bekräftar att det faktiskt kan funka.

Kan det vara så att det finns någon bakomliggande anledning till att vissa absolut inte tycker att det kan få vara enkelt, om man gör rätt?
Problemet är att för vissa fungerar det bra och för vissa inte alls, för en del går systemet väldigt länge innan det skär ihop. Och det finns korta system med få krökar som inte fungerar och långa med fler krökar som fungerar bra. Det låter helt ologiskt, jag vet, men så är det.
Jag tycker inte att det låter alls ologiskt. Jag kan tänka mig massvis med fullt logiska anledningar till varför det är så.
Alla mekaniska konstruktioner behöver service och underhåll, för eller senare.
Jag råder dig att avstå från Thermias flexprylar så länge det inte finns någon bra förklaring till att vissa system fungerar och vissa inte.
Finns det några flexprylar av annat fabrikat som funkar bättre?

Tja, jag tror att förklaringen finns, och jag tror också att den står att finna här på forumet. Det handlar bara om att sammanställa den information som vi som är här kollektivt besitter. En sak som orsakar problem, som inte nämnts alls i denna tråden, är packning av pellets vid intaget orsakat av för högt tryck av ovanliggande pellets. Det kan mycket väl vara orsaken till många av de strulande "böjar" som diskuterats här. Dvs. böjen har inte alls med rotorsaken till problemet att göra. Men den frågan har jag redan rett ut i en annan tråd, så där vet jag hur jag ska lösa det. Samma sak med flera intag, det vet jag också hur jag ska lösa, och golvlutningen med. Och nu vet jag hur jag ska dra mina rör också. Nu återstår bara att köpa in dem. Och till sist får vi se om mina enträgna frågor här har givit resultat. Detta förutsatt naturligtvis att jag lyckas montera skruven rätt. Där är jag fortfarande lite fundersam till hur mycket man ska sträcka upp den. Men jag kom nog fram till att man ska sträcka den, så att den roterar ordentligt, även om den tar innerkurva i böjarna. Det känns som att det är bättre än att den börjar röra sig inne i röret.

Vi kan väl i alla fall enas om en sak, förutsatt att vi litar på våra forumvänner? - Det går utmärkt att få ett 10m+ system med flera böjar att fungera bra. Eller?

Hejsvejs

Thomas
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

ABSO skrev: Det är tyvärr inte så enkelt.
:?: :o :?:

Var har jag ens antytt att det skulle vara enkelt?
Men trots att jag inte antytt det, inser väl du också att för vissa är det faktiskt just precis "så enkelt". (Hence, din kommentar, antar jag)
Jag är ju dock väl medveten om att det finns många fällor, och som sagt, som sagt, det är därför jag är här och frågar. Hade jag trott att det var enkelt hade jag så klart börjat bygga med en gång. Och när alla bara säger att det inte går, blir man ju så klart glad när det finns dom som bekräftar att det faktiskt kan funka.

Kan det vara så att det finns någon bakomliggande anledning till att vissa absolut inte tycker att det kan få vara enkelt, om man gör rätt?
Problemet är att för vissa fungerar det bra och för vissa inte alls, för en del går systemet väldigt länge innan det skär ihop. Och det finns korta system med få krökar som inte fungerar och långa med fler krökar som fungerar bra. Det låter helt ologiskt, jag vet, men så är det.
Jag tycker inte att det låter alls ologiskt. Jag kan tänka mig massvis med fullt logiska anledningar till varför det är så.
Alla mekaniska konstruktioner behöver service och underhåll, för eller senare.
Jag råder dig att avstå från Thermias flexprylar så länge det inte finns någon bra förklaring till att vissa system fungerar och vissa inte.
Finns det några flexprylar av annat fabrikat som funkar bättre?

Tja, jag tror att förklaringen finns, och jag tror också att den står att finna här på forumet. Det handlar bara om att sammanställa den information som vi som är här kollektivt besitter. En sak som orsakar problem, som inte nämnts alls i denna tråden, är packning av pellets vid intaget orsakat av för högt tryck av ovanliggande pellets. Det kan mycket väl vara orsaken till många av de strulande "böjar" som diskuterats här. Dvs. böjen har inte alls med rotorsaken till problemet att göra. Men den frågan har jag redan rett ut i en annan tråd, så där vet jag hur jag ska lösa det. Samma sak med flera intag, det vet jag också hur jag ska lösa, och golvlutningen med. Och nu vet jag hur jag ska dra mina rör också. Nu återstår bara att köpa in dem. Och till sist får vi se om mina enträgna frågor här har givit resultat. Detta förutsatt naturligtvis att jag lyckas montera skruven rätt. Där är jag fortfarande lite fundersam till hur mycket man ska sträcka upp den. Men jag kom nog fram till att man ska sträcka den, så att den roterar ordentligt, även om den tar innerkurva i böjarna. Det känns som att det är bättre än att den börjar röra sig inne i röret.

Vi kan väl i alla fall enas om en sak, förutsatt att vi litar på våra forumvänner? - Det går utmärkt att få ett 10m+ system med flera böjar att fungera bra. Eller?

Hejsvejs

Thomas
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Vad jag menade är att det inte är så enkelt som att ditt system kommer att fungera bara för att det är hälften så långt och har en 45-gradare mindre än det Per-Erik har.

Jag är ganska övertygad om att det fungerar bättre med tak över intagsöppningarna, ja. Men det är inte skillnaden mellan de skruvar från Thermia som fungerar och de som inte fungerar eftersom knappast en enda Thermiaskruv har tak. Det är inte heller något de anvisar om.

Inte heller handlar det om service och underhåll, vad jag förstår finns det korta flexskruvar som bara gått någon månad eller två och ändå kärvat ihop. Måhända gäller det dock bara varianten med tunn plast.

Rol-bi var iofs inne på en intressant detalj med höger och vänstersväng på böjen "En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare." (Har själv högersväng.)

Men så länge ingen med säkerhet kan säga exakt hur man skall göra för att bygga upp ett flexsystem med garanterat bra funktion sett över längre tid finns det all anledning att avråda.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Som ABSO skriver, har jeg gitt en del info om flexskruvar. Jag har i 5 år forskat på transportskruvar och det är mycket jag fortfarande inte kan. Mitt prosjekt med vertikal skruv är av Norges Forskningsråd godkänd som "industriell forskning".

Transportskruvar är mycket svårare än brännare och man fattar fortfarande kunnskap om skruvar trots det är en 2200 år gammel uppfinning (Archimedes). Några producenter i Sverige har haft mer fokus på brännare framför transport av pellets. Det är av ABSO/Roli visat till Rotageagri AB som jag vet är mycket kunniga på skruvar til lantbruk (har själv besökt dom). Tyvärr har många företag nedskalert lantbruksutrustning (bl.a. från Rotageagri), med et resultat som inte är optimalt. Man kopierar i stor skala från konkurrenter och man tror konkurrenten kan sine grejor.

Grunden till at några flexskruvar går bra och andra dårligt tror jag är uppbyggning av damm och spån i skruven över tid (beroende på konfiguration av lutning, böyer, intag, fyllning, indosering etc.). Om skruven blir för full kan det uppstå mycket stora friktionskrafter i skruven. Pellets krossas då till spån, och när det sker, minskar volymen igen i skruven och skruven kjörer vidare (spån upptar mindre volym än pellets). I silon sker det samtidig en separationsprocess under tömning (spån/pellets skiljs) och plötselig kan mycket spån komme ut i skruven. Då kan gränsen nås och spiral slits i sönder, eller i bästa fall att det "smäller då o då". Det kan vara omöjligt att få loss spiralen igen. Kom i håg att pellets roterar mer rundt i skruven ju mer pellets det är i skruven och då bildas friktion när skruven har blivit för full. Altså: Låg fyllning är normal optimalt för en vanlig transportskruv men det är svårt att erhålla låg fyllning vid lutning över ca. 40 grader fordi pellets ramler tilbake. En flexskruv går ofta helt full.
Tänk dig eksempelvis att pellets roterar rundt långt fram i skruven i stället för att transporteras framåt. Bakom kommer pellets som transporteras. Då sker det en kollisjon. Eller att transportkapacitet begränsas i en böj eller lutning. Och bakom kommer pellets i en helt full skruv. Vad sker då? Pang, kross, spån. Och så sätter man dit en stor motor för att lösa problemet. Löser det verkligen problemet? Och vad sker sen? Slitasj.

Thomas, lycka till med din flexskruv! Det skall bli spännande och se hur det funkar (den vil nog fungere ok men inte bäst). Om den inte funkar kan vi talas och jag kommer över från Norge och monterar min första anläggning i Sverige med vertikal skruv. Den fungerer som en pump.
Men nu borde du veta vad som ska till för att få flexskruve att fungera!

mvh Rolf i Matene a.s
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:Grunden till at några flexskruvar går bra och andra dårligt tror jag är uppbyggning av damm och spån i skruven över tid
Att denna process kan gå så snabbt som på bara någon vecka eller någon månad tycker jag är märkligt. Jag hade Thermias tunna plaströr, tömde hela skruven, fick spiralen bytt hela vägen fast behöll samma tunna rör, sen gick det mindre än en vecka innan det började smälla kraftigt, och efter ytterligare några veckor gick spiralen av. Sedan verkar det ju finnas dem som bytt till Thermias tjocka plaströr och på väldigt kort tid fått problem igen...

Själv har jag kört med tjocka plaströr för kort tid för att kunna säga något, än så länge verkar det fungera, men det fungerade även med de tunna rören ett bra tag.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

sen gick det mindre än en vecka innan det började smälla kraftigt, och efter ytterligare några veckor gick spiralen av.
Varenda installation av flexskruvar är olik, och min uppfatning är att det är svårt att bedöma hur lång tid det kan ta före full stopp. På dom flesta anläggningar stanner det inte. Med tjokkare rör betyder detta mindre invändig area och större spiraltryck om yttre rördiameter är den samma som förut, altså bättre transportförmåga men ökat effektbehov vid normal drift. Rörarea minskas kvadratisk med funktion av diameter. Dette betyder att en anläggning som tidigare har liggat över gränsen för "smäll", nu kan ligge under gränsen, eller det tar mycket längre tid för det börjar smälla.

Man hör av och till om kunder som klagar på mycket spån i pelletleverans. Man tänker inte på att några skuvinstallationer faktisk producerar spån, och spånprodution i skruven ökar i mängd ju större halt av spån i ingående pelletleverans. Sen klager man til leverantör av pellets!!
Och pelletproducenten känner inte till detta fenomen men reducerar priset på några leveranser så att pellets blir dyrare för dom flesta andra.

Abso och Roli: Det skulle va interessant at mäta effektbehov på er skruvinstallationer. Om ni har en effektmätare, typ billig Chlas Ohlson, kan man mäta motorens effekt vid tomgång, altså utan pellets. Sen mätar man nogra gånger över tid när det går pellets i skruven. På min vertikale skruv mäter jag 42Watt på tomgång och 44-45Watt när skruven körs med pellets, altså en förbrukning på 2-3 Watt. Effektbehovet är en indikator på hur skruvanläggningen fungerar. Om ni gör detta, lager vi en ny tråd på forumet för att få samlat inn denne typ uppgifter.

Rolf i Matene a.s
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Abso och Roli: Det skulle va interessant at mäta effektbehov på er skruvinstallationer. Om ni har en effektmätare, typ billig Chlas Ohlson, kan man mäta motorens effekt vid tomgång, altså utan pellets. Sen mätar man nogra gånger över tid när det går pellets i skruven. På min vertikale skruv mäter jag 42Watt på tomgång och 44-45Watt när skruven körs med pellets, altså en förbrukning på 2-3 Watt. Effektbehovet är en indikator på hur skruvanläggningen fungerar. Om ni gör detta, lager vi en ny tråd på forumet för att få samlat inn denne typ uppgifter.

Rolf i Matene a.s
Min skruv matar endast pellets ut ur förrådet där sedan "sugslangen" tar vid för vidare transport.
Tyvärr så saknar jag möjlighet att mäta min skruvmotors effekt trots att jag har en billig C.O mätare. Motorn är nämligen en 3-fas motor på 0,25 kW....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:Med tjokkare rör betyder detta mindre invändig area och större spiraltryck om yttre rördiameter är den samma som förut, altså bättre transportförmåga men ökat effektbehov vid normal drift.


Abso och Roli: Det skulle va interessant at mäta effektbehov på er skruvinstallationer. Om ni har en effektmätare, typ billig Chlas Ohlson, kan man mäta motorens effekt vid tomgång, altså utan pellets. Sen mätar man nogra gånger över tid när det går pellets i skruven. På min vertikale skruv mäter jag 42Watt på tomgång och 44-45Watt när skruven körs med pellets, altså en förbrukning på 2-3 Watt. Effektbehovet är en indikator på hur skruvanläggningen fungerar. Om ni gör detta, lager vi en ny tråd på forumet för att få samlat inn denne typ uppgifter.
Är inte med riktigt på varför effektbehovet ökar med mindre innerdiameter...? Visserligen transporteras en mindre mängd pellets per tidsenhet, men å andra sidan går väl motorn också lättare med mindre mängd.

Jag har en enfasmotor och effektmätare och kan enkelt mäta effektförbrukningen med full skruv, men tomgång är svårare, har en hel del pellets i förrådet och en lång skruv som tar lång tid både att tömma och att fylla upp igen...

Och för att en jämförelse skall bli meningsfull krävs att man ställer effektförbrukningen i relation till längd på skruven, böjar, lyfthöjd, antal intag och storlek på dem samt transportkapacitet (förslagsvis antal kilo per timme).
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej Abso,
Nej, jag kan inte ge nogon god förklaring på varför effektförbrukning ökar. Men jag har tidigare testat olika spiraler i hop med olika rör och detta är min erfarenhet. Det jag kan säja är att med klenare avstånd mellan rör och spiral, ju mer pellets vil komma i kläm, specielt i böjer.

Du har helt rätt i att mätningar vill ge olika resultat av den olika konfiguration på anläggningen, men man kan få en indikation och man kan jämföra mot motsvarande konfigurationer. Det räcker ju i principet at nogen mäter en motsvarande motor som du har på tomgång utan spiral och att du själv mäter vad din motor kräver under drift. Jag vill tro att jag har en sådan motor liggande i min lilla verkstad.

Hälsningar
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Rol-bi skrev: Abso och Roli: Det skulle va interessant at mäta effektbehov på er skruvinstallationer. Om ni har en effektmätare, typ billig Chlas Ohlson, kan man mäta motorens effekt vid tomgång, altså utan pellets. Sen mätar man nogra gånger över tid när det går pellets i skruven. På min vertikale skruv mäter jag 42Watt på tomgång och 44-45Watt när skruven körs med pellets, altså en förbrukning på 2-3 Watt. Effektbehovet är en indikator på hur skruvanläggningen fungerar. Om ni gör detta, lager vi en ny tråd på forumet för att få samlat inn denne typ uppgifter.

Rolf i Matene a.s
Ja, det här är en bra idé. Det ska jag göra när jag tar mitt system i drift.


Thomas
Skriv svar