På tal om nya Pelletssorter.
På tal om nya Pelletssorter.
Hemlige Forest myntade detta men verkade inte kunna berätta mera. Jag har en idé om hur man kan ta fram en ny pelletssort men det kräva investarare och riskkapital. I norrköping där jag bor finns en fabrik som tillverkar etanol, de har en "biprodukt" som torkad kan avge ca 5,5KWh/kg altså lite bättre än träpellets. Man får köpa produkten som torrvara pelleterad av dem själva men den går under benämningen foder och är väldigt löst pelleterad. Denna pellets går att elda som de är men kommer att skada panna och skorsten så man behöver till sätta ett naturligt medel (vilket jag håller hemligt). Råvaran kostar ca 1000kr/ton från lev, man tillsätter ca några % av de hemliga (inget farligt/skadligt), pressar pelletsen i en bra matrispress (fruktansvärt högt tryck). Vipps så har man en bra värmepellets. Som sagt är nån sugen på att sattsa lite så skicka mig ett mail. Jag har recept m.m. men bankerna är svåra att övertyga.
En annan sak i ämnet är att de finns som sagt tidigare flera olika biologiska brännbara material som med fördel borde gå att använda som pellets ex. havre fast skalad (50% mindre aska) pelleterad, hampa om lagarna förändras, rapps om man kan få ned rest oljehalten till under 20% m.m. Svavelsyror etc. går att reducera på olika naturliga sätt, så detta är inget hinder när det gäller korrision m.m. Tanken är nog att hitta ett material som har samma eller bättre egenskaper än träpellets men inte är lika prisberoende. Man ser ju idag att de finns ca 15 - 20 pelletstillverkare i dag i sverige som hela tiden höjer priserna vilket inte är gynsamt för denna energikälla.
Det krävs lite friskt nytänkande här också samt nya tillverknings metoder.
Det krävs lite friskt nytänkande här också samt nya tillverknings metoder.
Vet slaskman var man kan läsa mera om denna industri hampa "släppet". Man har ju fårr odla förut men väldigt lite ochunder sträng övervakning. Förstår inte varför för den som försöker droga sig på industrihampa kommer förmodlgen döav syrebrist för man bör nog röka en så där 10 - 15kg i ett pipstopp för att de skall ge någon m helstverkan (har inte testat). men det är mycket, mycket svagare än "riktiga" grejjer.
Vet slaskman var man kan läsa mera om denna industri hampa "släppet". Man har ju fårr odla förut men väldigt lite ochunder sträng övervakning. Förstår inte varför för den som försöker droga sig på industrihampa kommer förmodlgen dö av syrebrist för man bör nog röka en så där 10 - 15kg i ett pipstopp för att de skall ge någon som helstverkan (har inte testat). men det är mycket, mycket svagare än "riktiga" grejjer.
Hehe... En joint av telefonstolpestorlek har jag själv hört. Nja jag tror nog mer att rättsväsendet oroar sig för att det är lätt att dölja mer potenta odlingar bland stora arealer industrihampa. Vissa personer kan, bokstavligt talat, komma ut ur garderoben. Jag vet inte hur, men problemet måste ju ha någon lösning eftersom industrihampa odlas för fullt i resten av Europa.Förstår inte varför för den som försöker droga sig på industrihampa kommer förmodlgen döav syrebrist för man bör nog röka en så där 10 - 15kg i ett pipstopp för att de skall ge någon m helstverkan (har inte testat).
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Nope, helt sant!
Framställt av spill från fabrik som
tillverkar äppelmos ...... fick erbjudandet
att testa i pelletskaminen men avböjde
Iofs kan det kanske slå två flugor i en smäll .....
mysig doft i huset och fin värme ..... frågan är om
alla i kvarteret uppskattar den äppeldosen
WB
att testa i pelletskaminen men avböjde

alla i kvarteret uppskattar den äppeldosen

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja varför skulle inte det gå..WB skrev:Nope, helt sant!
att testa i pelletskaminen men avböjde![]()
alla i kvarteret uppskattar den äppeldosen![]()
WB

En kompis har då testat med pelleterad skit från reningsverket i Umeå i sin janfire o det va inga problem.. Han körde med ca 30% pellets o 70% dynga..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd