Rörfrågor
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hei igjen,
" Antar att det är en av anledningarna till att lutningen inte får överstiga 45 grader?"
Svar:
Korrekt! Men lutning på 45 grader er nog endå lite högt. Det beror ochså på hur fyld skruven är före lyftet, dvs. hur man har konstruerat inloppet i skruven (utmatning från silo) så att skruven inte er "överfyljd" från silo.
"
Jepp, i mitt fall kommer jag dock aldrig att böja tillbaka, först 90 grader i horisontalplanet och sedan 45 i vertikalplanet.
En av mina frågor rörde vilken minsta radie man kan ha på en böj, men jag förstår att du rekommenderar inga böjar alls då?"
Svar:
Jo, spiralen vänder tilbaks til utgångsläget (ut av svängen) och man får då igjen kläm, fast på andra sidan av röret. Men det er skilnad på höger och vänstersvang på böyen. En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare.
Om man kan undvika böyer er det det beste. Böyer i horisontella skruvar fungerer bra men nogot slitasj får man på rör. Om skruven skal luta, bör lutningen vara rätt före brännaren. Jag skulle inte lufta skruven först och sen ha flere böyer fordi en 45 graders lutning får pellets til att falle tilbake og gi 100% fyllning i skruven. Efter dette er det svårt att flexa skruven. Jag har inte information om hvilken minimumsradie man kan använda men jag tror skruvens fyllning vill innverka på den minsta radie man kan kjöre med.
"
Inte flexskruvar alltså, utan 'fasta' skruvar då?
Kör du med ökande stigning på skruvarna också?
Då lär väl spånorna inte följa med upp, har du spåntömning i botten istället? "
Svar:
Faste skruvar, ja, och med konstant stigning på spiral, fyllning normalt under 40% och lutning max 15 grader efter vertikal skruv (om nödvändig). I den vertikale doserskruven följer spånen med upp och mängd spån i skruven hålls konstant. Kan tyvärr inte gå i detalj på denna konstruktionen (patent pending). Skruven har mindre motor än vanliga 1,5 meters lutande skruv och ger i principen ingen slitasj på pellets. Det gör heller icke horisontella skruvar.
Hoppas svaren är til hjälp!
mvh Rolf i Matene a.s
" Antar att det är en av anledningarna till att lutningen inte får överstiga 45 grader?"
Svar:
Korrekt! Men lutning på 45 grader er nog endå lite högt. Det beror ochså på hur fyld skruven är före lyftet, dvs. hur man har konstruerat inloppet i skruven (utmatning från silo) så att skruven inte er "överfyljd" från silo.
"
Jepp, i mitt fall kommer jag dock aldrig att böja tillbaka, först 90 grader i horisontalplanet och sedan 45 i vertikalplanet.
En av mina frågor rörde vilken minsta radie man kan ha på en böj, men jag förstår att du rekommenderar inga böjar alls då?"
Svar:
Jo, spiralen vänder tilbaks til utgångsläget (ut av svängen) och man får då igjen kläm, fast på andra sidan av röret. Men det er skilnad på höger och vänstersvang på böyen. En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare.
Om man kan undvika böyer er det det beste. Böyer i horisontella skruvar fungerer bra men nogot slitasj får man på rör. Om skruven skal luta, bör lutningen vara rätt före brännaren. Jag skulle inte lufta skruven först och sen ha flere böyer fordi en 45 graders lutning får pellets til att falle tilbake og gi 100% fyllning i skruven. Efter dette er det svårt att flexa skruven. Jag har inte information om hvilken minimumsradie man kan använda men jag tror skruvens fyllning vill innverka på den minsta radie man kan kjöre med.
"
Inte flexskruvar alltså, utan 'fasta' skruvar då?
Kör du med ökande stigning på skruvarna också?
Då lär väl spånorna inte följa med upp, har du spåntömning i botten istället? "
Svar:
Faste skruvar, ja, och med konstant stigning på spiral, fyllning normalt under 40% och lutning max 15 grader efter vertikal skruv (om nödvändig). I den vertikale doserskruven följer spånen med upp och mängd spån i skruven hålls konstant. Kan tyvärr inte gå i detalj på denna konstruktionen (patent pending). Skruven har mindre motor än vanliga 1,5 meters lutande skruv och ger i principen ingen slitasj på pellets. Det gör heller icke horisontella skruvar.
Hoppas svaren är til hjälp!
mvh Rolf i Matene a.s
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Re: Rörfrågor
Men gör som du vill då........thomasx skrev: Min kära mor har en skruv till sin köksassistent som hon använder när hon gör köttfärs, det står visserligen inte på den men den är inte heller till för pellets...Vart vill du komma?
Jag uppskattar det här, och alla andra forum som jag deltar i väldigt mycket. Men jag tycker det är lika synd varje gång som 'uppfattningar' framhålls som fakta, och än värre när de försöker befästas med 'bevis' om att det finns saker som inte är till för ändamålet... (Hallå eller?) De kommentarer som kommer om flexskruvssystem på det här forumet kan nog knappast antas vara ett lämpligt oberoende tillräckligt statistikt underlag.
Hejsvejs
Thomas
Du verkar ju inte intresserad av att få höra om vad andra har haft/fått för problem med sina skruvar. Hög eller låg procentsats på felen?, ja du vet det ju redan verkar det som........
Att en tillverkare inte vill att material större än 6 mm skall transporteras i sin skruv är DERAS ståndpunkt utifrån DERAS erfarenheter. Vilket jag ville redovisa. Sedan hur du vill tolka denna information är helt upp till dig, bra eller dålig? välj själv. För det har du ju redan gjort tidigare......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Givetvis finns det massor av flexmatningssystem som fungerar halvhyfsat eller rentav bra. Frågan är bara vilka.thomasx skrev:Jag misstänker att den bild som kan uppfattas här i forumet om ideligen krånglande system beror mer på att det bara är de som har problem som skriver, än att det inte finns nåt som funkar.

Hejsan
Rol-bi hade många bra kommentarer på mina liknande frågor. Där finns ju helt klart en hel del att lära.
Det vore mycket trevligare och mer utvecklande om du valde att svara på mina frågor, som väl ändå är ganska rimliga(?), istf att bara klanka ner på mig hela tiden. Fast å andra sidan borde jag väl vid det här laget inse det utsiktslösa i det...
Hejhej
Jo då, det är jag. Och jag har frågat dig flera gånger vad du har för sådan information bakom ditt påstående om "stora risker". För när du bara skriver att det är stor risk för problem så är det ju inte precis att låta mig "få höra om vad andra har haft/fått för problem".Roli skrev: Du verkar ju inte intresserad av att få höra om vad andra har haft/fått för problem med sina skruvar.
Rol-bi hade många bra kommentarer på mina liknande frågor. Där finns ju helt klart en hel del att lära.
Så nu beskyller du mig för dina egna påståenden??? Det är ju faktiskt du som hela tiden bestämt hävdat ett visst förhållande, har du redan glömt det? Jag har ju flera gånger bett _dig_ om sådana uppgifter som stöd för _dina_ kommentarer. Det om något borde väl vara bevis nog för att jag INTE vet det.Hög eller låg procentsats på felen?, ja du vet det ju redan verkar det som........
Visst, och då undrar jag varför du tar det som ett exempel och vad det har att göra med en flexskruv avsedd för 8 mm pellets? Jag förstår verkligen inte alls hur det har med diskussionen att göra, men du får gärna förklara?Att en tillverkare inte vill att material större än 6 mm skall transporteras i sin skruv är DERAS ståndpunkt utifrån DERAS erfarenheter. Vilket jag ville redovisa.
Det vore mycket trevligare och mer utvecklande om du valde att svara på mina frågor, som väl ändå är ganska rimliga(?), istf att bara klanka ner på mig hela tiden. Fast å andra sidan borde jag väl vid det här laget inse det utsiktslösa i det...
Hejhej
Jepp, det tror jag med. Jag tänkte att mitt skulle bli ett av dom, så därför frågade jag lite här. Har dock fortfarande inte fått ett enda svar på någon av mina frågor.ABSO skrev: Givetvis finns det massor av flexmatningssystem som fungerar halvhyfsat eller rentav bra. Frågan är bara vilka.
Utom då möjligen att minsta lämpliga radie är oändligheten

Fast jag tror inte riktigt på det heller...

Tror absolut inte att Roli menar att klanka, han menar alltid väldigt väl, ni är nog bara inte riktigt på samma våglängd i diskussionen just nu.
Thermia som haft stora problem med sin flexmatning har gått upp i radie ganska ordentligt, skulle uppskatta att de gamla 90-gradarna var 90 cm i radie, nu är de 110 cm. Vad hade du tänkt dig för radie?
Thermia som haft stora problem med sin flexmatning har gått upp i radie ganska ordentligt, skulle uppskatta att de gamla 90-gradarna var 90 cm i radie, nu är de 110 cm. Vad hade du tänkt dig för radie?
Ok, tack. Det var ju intressant att det är såpass skillnad ändå på 90 till 110cm. Jag hade inte tänkt något särskilt mått annat än att jag måste anpassa mig efter vad som funkar. Jag noterade att 800mm verkar vara en 'vanlig' radie för den dimensionen av rör, men det är ju i så fall alldeles för lite.ABSO skrev: Thermia som haft stora problem med sin flexmatning har gått upp i radie ganska ordentligt, skulle uppskatta att de gamla 90-gradarna var 90 cm i radie, nu är de 110 cm. Vad hade du tänkt dig för radie?
Hejhej
Thomas
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tror min 90° böj har en radie på 100 cm..ABSO skrev:

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hejsan
Visste väl att det fanns nån som lyckats
Å ditt system är ju inte litet heller. Nu har jag ritat om mitt förråd lite, så totalt blir min skruv lite längre. Men du har ändå dubbla längden och en 45-böj mer än vad jag kommer att ha.
Vet du vilken radie du har på dina böjar?
Hejhej
Thomas
TACK!Per-Erik skrev:Men över 1 år har iallfall jag kört..
Antal problem = 0.
...
Kör då med Thermias flex system 11,5 meter 2st 45 graders + 1 st 90 graders.

Å ditt system är ju inte litet heller. Nu har jag ritat om mitt förråd lite, så totalt blir min skruv lite längre. Men du har ändå dubbla längden och en 45-böj mer än vad jag kommer att ha.
Vet du vilken radie du har på dina böjar?
Hejhej
Thomas
Vilken färg är det på dina rör, grön eller svart?Per-Erik skrev:Men över 1 år har iallfall jag kört..
Smäller det i skruven då o då? = Ja, den gör det i en böj. Troligen pga den klipper av en pellets eller flyttar på nån pellets...
är matningen Onormal/ojämn? = vet ej, något Ojämn kanske.. Men vad spelar det för någon roll? Brännaren får hela tiden tillräkligt pellets så det inte blir några problem.
Men hit tills har det fungerat som en klocka..!
Kör då med Thermias flex system 11,5 meter 2st 45 graders + 1 st 90 graders.
Hur många förrådsöppningar har du?
Hur stor stigning har du?
Var ligger stigningen i förhållande till böjarna?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det är thermias flex jag har med svarta rör..ABSO skrev:Var det Thermias flex du hade? Kanske var 100 förut då, men större har den blivit...André skrev:Tror min 90° böj har en radie på 100 cm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tack !ABSO skrev:Tror absolut inte att Roli menar att klanka, han menar alltid väldigt väl, ni är nog bara inte riktigt på samma våglängd i diskussionen just nu.
Moderator
Det är tyvärr inte så enkelt.thomasx skrev:TACK!
Problemet är att för vissa fungerar det bra och för vissa inte alls, för en del går systemet väldigt länge innan det skär ihop. Och det finns korta system med få krökar som inte fungerar och långa med fler krökar som fungerar bra. Det låter helt ologiskt, jag vet, men så är det.
Jag råder dig att avstå från Thermias flexprylar så länge det inte finns någon bra förklaring till att vissa system fungerar och vissa inte.
[De gamla gröna rören skall tydligen fungera bättre än de klenare svarta som levererats cirka två år tillbaka i tiden. Nu har Thermia nya svarta rör av grövre dimension och med större böjradier, men tydligen löser det inte besvären för alla.]