Rörfrågor

thomasx
Energiprofet!

Rörfrågor

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Hur skarpa böjar kan man ha resp. bör man ha i sitt flexsystem?
Jag behöver en 90-böj längs golvet och sen en 45-böj upp mot pannan.
Ju snävare dess bättre, inredningsmässigt sett, alltså.

Var i Göteborg med omnejd kan jag köpa dito rör?

Jag har en flex-skruv som levererades tillsammans med min Bequem-brännare.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Rörfrågor

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Hejsan

Hur skarpa böjar kan man ha resp. bör man ha i sitt flexsystem?
Jag behöver en 90-böj längs golvet och sen en 45-böj upp mot pannan.
Ju snävare dess bättre, inredningsmässigt sett, alltså.

Var i Göteborg med omnejd kan jag köpa dito rör?

Jag har en flex-skruv som levererades tillsammans med min Bequem-brännare.

Hejhej

Thomas
Med en 90- och en 45-böj så är risken stor att du får problem.....

Läs här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0 om du inte redan gjort det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan
Roli skrev: Med en 90- och en 45-böj så är risken stor att du får problem.....
Tack. Det var ju till stor hjälp.
Det handlar för övrigt inte om 9 meter och två 90-böjar. Utan om 1,5 meter med 1 90- och 1 45-böj. Med tanke på att förrådet står 1m från pannan så känns ett vacuumsystem pretty overkill, jag måste i alla fall testa med det jag har först.

Om det är några som fått några flexsystem som innehåller böjar att funka, så kan ni väl hojta till. Jag misstänker att den bild som kan uppfattas här i forumet om ideligen krånglande system beror mer på att det bara är de som har problem som skriver, än att det inte finns nåt som funkar.

Om det är någon som har några bra tips ang. mina ursprungliga frågor, så mottages det tacksamt.

Hejsvejs

Thomas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det handlar för övrigt inte om 9 meter och två 90-böjar. Utan om 1,5 meter med 1 90- och 1 45-böj. Med tanke på att förrådet står 1m från pannan så känns ett vacuumsystem pretty overkill, jag måste i alla fall testa med det jag har först.

Om det är några som fått några flexsystem som innehåller böjar att funka, så kan ni väl hojta till. Jag misstänker att den bild som kan uppfattas här i forumet om ideligen krånglande system beror mer på att det bara är de som har problem som skriver, än att det inte finns nåt som funkar.

Om det är någon som har några bra tips ang. mina ursprungliga frågor, så mottages det tacksamt.

Hejsvejs

Thomas
Jag har en flexskruv på totalt 5 meter med 2 st öppningar i förrådet o en 90° böj ut/upp till brännaren.. Lutningen upp till brännaren är 45°..
Har kört med detta sen feb -05 o det har funkat hela tiden så nog ska de funka hos dej oxå förutsatt att du har den stora motorn..

Varför måste du ha både en 45° o en 90° böj??
Går det inte bara att vinkla upp 90° böjen till 45° upp till pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hejsvejs

Thomas
Har inte påstått att ett luftsystem skulle lösa din fråga/fundering.....

Gav dig bara informationen att med två böjar på 45 resp. 90-grader så "kan" du få problem. Det framgick inte heller av din fråga att det rörde sig om endast någon meter lång skruv.

:oops: Men du vill visst inte ha sådan info......... :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

André skrev: Varför måste du ha både en 45° o en 90° böj??
Går det inte bara att vinkla upp 90° böjen till 45° upp till pannan??
Njo, kruxet är att det är en dörr (eller kommer att bli en dörr) precis intill förrådet där röret kommer ut, så det behöver gå längs golvet just där, så man kan gå över det, innan det viker upp.

Hejhej

Thomas
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan
Gav dig bara informationen att med två böjar på 45 resp. 90-grader så "kan" du få problem.
Man "kan" få problem med 1,5 meter rak skruv också. Men det är inte särskilt "stor risk". Du får gärna förklara vad det är med min lösning som gör att det är en stor risk.

Hejhej
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Gav dig bara informationen att med två böjar på 45 resp. 90-grader så "kan" du få problem.
Man "kan" få problem med 1,5 meter rak skruv också. Men det är inte särskilt "stor risk". Du får gärna förklara vad det är med min lösning som gör att det är en stor risk.

Hejhej
Flexskruv med böjar har för många blivit en skruv som "malar" sönder pelletsen i böjarna. Det har dock fungerat hos en del men många (inte alla) får pellets som är sämre efter skruven än innan. Dessutom matar en del (återigen inte alla) ojämnt. Utifrån det man har läs/hört så är flexskruvar med böjar ett chanstagande (med större böjvinkel resp. mindre böjradie ökar risken) , det kan fungera men chansen är stor att man får ut en dålig pelletskvalitet. I sämsta fall så havererar skruven, har hänt några. Sedan om dessa några hörs mest/skriver här är svårt att säga.

Jag ville bara varna för att du kan få problem med din skruv så att du är medveten om risken. Vad det sedan finns för alternativ till en böjd flexskruv är inte lätt att ge några tips/idéer om. Möjligtvis raka skruvar med vinklar, där det blir en "ny" skruv med motor efter varje vinkel. Rol-bi här på forumet håller på med sådana konstruktioner.

En skruvtillverkare/återförsäljare (ej pellets) säger i sin monteringsmanual att deras flexskruven ej är för material större än 6 mm. Se: http://www.rotageagri.se/pdf/RA4000.pdf
Moderator
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Roli skrev: Flexskruv med böjar har för många blivit en skruv som "malar" sönder pelletsen i böjarna. Det har dock fungerat hos en del ... men chansen är stor att man får ut en dålig pelletskvalitet. I sämsta fall så havererar skruven, har hänt några.
'Många problem...en del funkar...stor chans att det blir dåligt'.
Handen på hjärtat, har du egentlingen den blekaste aning om detta? Hur många system av det totala antalet orsakar problem för användaren?
Man kan antagligen säga att i 100% av fallen är pelletskvaliten sämre i utändan av skruven jämfört med i början. Men detta är helt oväsentligt så länge det inte orskar problem för användaren.

Jag har lyckats med konsten att köra en skruvmejsel modell större igenom hela min nuvarande flexskruv från början till slut, där den till sist fastnade och blockerade skruv och motor. Ingenting gick sönder, till och med skruvmejslen funkar fortfarande, den fick bara en del djupa skärsår i handtaget. Diam. ca 4 cm och runt 20cm lång var den, så det var ingen liten grej att åka igenom där. Min gissning, det finns skruvar av bättre och sämre kvalite, det finns klena skruvar med starka motorer, och det finns starka skruvar med lämpliga motorer, etc. etc....
Roli skrev:En skruvtillverkare/återförsäljare (ej pellets) säger i sin monteringsmanual att deras flexskruven ej är för material större än 6 mm."
Min kära mor har en skruv till sin köksassistent som hon använder när hon gör köttfärs, det står visserligen inte på den men den är inte heller till för pellets... :roll: Vart vill du komma?

Jag uppskattar det här, och alla andra forum som jag deltar i väldigt mycket. Men jag tycker det är lika synd varje gång som 'uppfattningar' framhålls som fakta, och än värre när de försöker befästas med 'bevis' om att det finns saker som inte är till för ändamålet... (Hallå eller?) De kommentarer som kommer om flexskruvssystem på det här forumet kan nog knappast antas vara ett lämpligt oberoende tillräckligt statistikt underlag.

Hejsvejs

Thomas [/quote]
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Thomas,
Du kan ochså kolla dansk pelletsforum:
http://pillefyr.iphorum.com/topic/hvem- ... --521.html

Det kan gå hur bra som helst med din flexskruv men det kan gå dåligt om du inte vet hur en skruv fungerer og skal installeres.

Du vill i en flexskruv med tilräcklig lutning (+ evt böyer) få ophopning av spån over tid. Om inte skruven har plats til detta, eller klarer å transportere dette ut, vil spiralen rives sönder om motoren er stor nok. När en flexskruv är i funktion, vil du noen ganger kunne høre at det smäller. Dette er fordi skruven då har för stor fylling, oftast pga spån. På denna tidpunkt vil skruven produsere ennu mer spån och det kan gå helt fel. Det skal altså icke "smälla" i en skruv. Den skal gå helt tyst om den är riktig installert. Det kan ta lång tid innan det händer nogot med skruven beroende på den enkelte installation. Oavsett måste man räkna med större slitasj på flexskruvar. Jag använder ingen böyer själv i mina anläggningar.
Föreställ dig at du böyer en spiral med pellets inuti. Då måste ju avståndet, altså pitchen/stigningen bli olik och pellets måste klämmas i hop på den inre radie. När spiralen böys tilbaka, klämmas pellets igjen på motsatt håll.

Rolf i Matene a.s (produsent av vertikale skruvar för pellets).
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

nja.. jag vet inte mycket jag inte.. Jag har bara varit med om en installation i hela mitt korta liv.

Men över 1 år har iallfall jag kört..
Antal problem = 0.

smulas pelletsen mer änn normalt? = vet ej. det kommer ner smulor in i brännaren som brinner upp. Men som något problem upplever jag det inte som. kanske blir det lägre effekt på pelletsen..

Smäller det i skruven då o då? = Ja, den gör det i en böj. Troligen pga den klipper av en pellets eller flyttar på nån pellets...

är matningen Onormal/ojämn? = vet ej, något Ojämn kanske.. Men vad spelar det för någon roll? Brännaren får hela tiden tillräkligt pellets så det inte blir några problem.

mitt problem är att det tar typ 40-50 min från det att man fyller förrådet innan pelletsen rammlar ut. = pelletsen färdas 11,5 meter på ca 45 min.

Men hit tills har det fungerat som en klocka..!

Har du haft tur? = Vet ej, kan ju vara så.. kankse rasar det i morrogn då :wink:

Kör då med Thermias flex system 11,5 meter 2st 45 graders + 1 st 90 graders.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

> Det kan gå hur bra som helst med din flexskruv

Tack :)

> men det kan gå dåligt om du inte vet hur en skruv fungerer og skal
> installeres.

Visst kan det det, och det var därför jag frågade lite.

> Du vill i en flexskruv med tilräcklig lutning (+ evt böyer) få ophopning
> av spån over tid. Om inte skruven har plats til detta, eller klarer å
> transportere dette ut, vil spiralen rives sönder om motoren er stor nok.

Antar att det är en av anledningarna till att lutningen inte får överstiga 45 grader?

> Föreställ dig at du böyer en spiral med pellets inuti. Då måste ju
> avståndet, altså pitchen/stigningen bli olik och pellets måste klämmas i
> hop på den inre radie. När spiralen böys tilbaka, klämmas pellets igjen
> på motsatt håll.

Jepp, i mitt fall kommer jag dock aldrig att böja tillbaka, först 90 grader i horisontalplanet och sedan 45 i vertikalplanet.
En av mina frågor rörde vilken minsta radie man kan ha på en böj, men jag förstår att du rekommenderar inga böjar alls då?

> Rolf i Matene a.s (produsent av vertikale skruvar för pellets).

Inte flexskruvar alltså, utan 'fasta' skruvar då?
Kör du med ökande stigning på skruvarna också?
Då lär väl spånorna inte följa med upp, har du spåntömning i botten istället?

Hejhej

Thomas
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hei igjen,

" Antar att det är en av anledningarna till att lutningen inte får överstiga 45 grader?"

Svar:
Korrekt! Men lutning på 45 grader er nog endå lite högt. Det beror ochså på hur fyld skruven är före lyftet, dvs. hur man har konstruerat inloppet i skruven (utmatning från silo) så att skruven inte er "överfyljd" från silo.

"
Jepp, i mitt fall kommer jag dock aldrig att böja tillbaka, först 90 grader i horisontalplanet och sedan 45 i vertikalplanet.
En av mina frågor rörde vilken minsta radie man kan ha på en böj, men jag förstår att du rekommenderar inga böjar alls då?"

Svar:
Om man kan undvika böyer er det det beste. Böyer i horisontella skruvar fungerer bra men nogot slitasj får man på rör. Om skruven skal luta, bör lutningen vara rätt före brännaren. Jag skulle inte lufta skruven först och sen ha flere böyer fordi en 45 graders lutning får pellets til att falle tilbake og gi 100% fyllning i skruven. Efter dette er det svårt att flexa skruven.

Jo, spiralen vänder tilbaks til utgångsläget (ut av svängen) och man får då igjen kläm. Men det er skilnad på höger och vänstersvang på böyen. En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare.

"
Då lär väl spånorna inte följa med upp, har du spåntömning i botten istället? "

Svar:
Faste skruvar, ja, och med konstant stigning på spiral, fyllning normalt under 40% och lutning max 15 grader efter vertikal skruv (om nödvändig). I den vertikale doserskruven följer spånen med upp och mängd spån i skruven hålls konstant. Kan tyvärr inte gå i detalj på denna konstruktionen (patent pending). Skruven har mindre motor än vanliga 1,5 meters lutande skruv och ger i principen ingen slitasj på pellets. Det gör heller icke horisontella skruvar.

Hoppas svaren är til hjälp!
mvh Rolf i Matene a.s
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hei igjen,

" Antar att det är en av anledningarna till att lutningen inte får överstiga 45 grader?"

Svar:
Korrekt! Men lutning på 45 grader er nog endå lite högt. Det beror ochså på hur fyld skruven är före lyftet, dvs. hur man har konstruerat inloppet i skruven (utmatning från silo) så att skruven inte er "överfyljd" från silo.

"
En av mina frågor rörde vilken minsta radie man kan ha på en böj, men jag förstår att du rekommenderar inga böjar alls då?"

Svar:
Om man kan undvika böyer er det det beste. Böyer i horisontella skruvar fungerer bra men nogot slitasj får man på rör. Om skruven skal luta, bör lutningen vara rätt före brännaren. Jag skulle inte lufta skruven först och sen ha flere böyer fordi en 45 graders lutning får pellets til att falle tilbake og gi 100% fyllning i skruven. Efter dette er det svårt att flexa skruven.

Jo, spiralen vänder tilbaks til utgångsläget (ut av svängen) och man får då igjen kläm. Men det er skilnad på höger och vänstersvang på böyen. En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare.

"

Svar:
Faste skruvar, ja, och med konstant stigning på spiral, fyllning normalt under 40% och lutning max 15 grader efter vertikal skruv (om nödvändig). I den vertikale doserskruven följer spånen med upp och mängd spån i skruven hålls konstant. Kan tyvärr inte gå i detalj på denna konstruktionen (patent pending). Skruven har mindre motor än vanliga 1,5 meters lutande skruv och ger i principen ingen slitasj på pellets. Det gör heller icke horisontella skruvar.

mvh Rolf i Matene a.s
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hei igjen,

Svar:

"

Svar:
Jo, spiralen vänder tilbaks til utgångsläget (ut av svängen) och man får då igjen kläm, fast på andra sidan av röret. Men det er skilnad på höger och vänstersvang på böyen. En vänstersväng, om jag kommer i håg rätt, sätt från silo mot brännare, ger minst problem då pellets ligger snätt i skruven pga friktion från spiral (helix). Altså, dette er pga spiralen normalt är högergängat och vrids mot vänster och därvid skapar en radiell kraft i tillägg til den aksielle rörelse i rikting brännare.

Om man kan undvika böyer er det det beste. Böyer i horisontella skruvar fungerer bra men nogot slitasj får man på rör. Om skruven skal luta, bör lutningen vara rätt före brännaren. Jag skulle inte lufta skruven först och sen ha flere böyer fordi en 45 graders lutning får pellets til att falle tilbake og gi 100% fyllning i skruven. Efter dette er det svårt att flexa skruven. Jag har inte information om hvilken minimumsradie man kan använda men jag tror skruvens fyllning vill innverka på den minsta radie man kan kjöre med.

"

Svar:

mvh Rolf i Matene a.s
Skriv svar