Sökes billigt veckoföråd
Sökes billigt veckoföråd
Jag söker ett billigt veckoföråd att använda innan jag byggt ett eget förråd , jag skulle vilja ha ett typ som Janfire har till sitt startkitt i wellpapp -vart finns det att köpa 

Janfires pappförråd är den låda som brännaren kommer i.
* Skaffa ett 200L oljefat kanske?
* Eller ett av dessa vecklade plåtrör som används till ventilation, de finns i stor storlek, en träskiva i bottnen bara.
* En plasttunna till djurmat.
* En pall med pallkragar och masonit för att göra det tät, är det kort tid kan plast"taket" från en pall pellets kanska räcka för att täta?
* Skaffa ett 200L oljefat kanske?
* Eller ett av dessa vecklade plåtrör som används till ventilation, de finns i stor storlek, en träskiva i bottnen bara.
* En plasttunna till djurmat.
* En pall med pallkragar och masonit för att göra det tät, är det kort tid kan plast"taket" från en pall pellets kanska räcka för att täta?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Antingen så smäller man ihop en låda i spånskiva eller så kan du göra som jag, jag tog en 150 liters plasttunna (sån man brukar ha till regnvatten och liknande)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Sökes billigt veckoföråd
Jag skaffade en tomt urtvättat plåtfat som en kompis som jobbar på en industri fixade för 40:-. Det rymmer 9 säckar men nackdelen är att man inte kan tömma det helt. Skulle uppskatta att man kan tömma 2/3 delar innan skruven får problem. Dvs ca: 6 säckar.ecke skrev:Jag söker ett billigt veckoföråd att använda innan jag byggt ett eget förråd , jag skulle vilja ha ett typ som Janfire har till sitt startkitt i wellpapp -vart finns det att köpa
Det passar bättre utrymmesmässigt i mitt pannrum då jag har genomgång till tvättstugan genom pannrummet. Ett 300 liters Mafa förråd skulle bli mer i vägen. Jag funderar också på att förlänga tunnan en bit med kartong, plast eller någon tunn plåt. 1dm i höjd ger 25 liter i min tunna så en höjning på bara 4dm skulle göra att jag får i 100 liter till.
Om du vill beräkna måtten för håltagningen så kan du använda excelarket jag gjort i ordning här: http://pellets.milliways.st/vinkel.xls
EDIT! Uppdaterat Excel-arket så att man även enkelt räknar ut volymen på sitt hembygge.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Pratade med en vaktmästare på kommunen. Frågade om de hade några soptunnor de skulle kasta. Han ordnade en på 380 liter med lock och allt som jag har till veckoförråd. Funkar perfekt 
Pris: gratis!!!!

Pris: gratis!!!!
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
-
- Fröträd
-
- Pannrumstomte!
Ett bra lösning på problemet att det inte går att tömma helt är att dra två burkar fogskum i botten. Man kan forma upp ett schysst fall mot skruven och dessutom fixera skruven nåt vansinnigt stabilt. Täta runt införingshålet för skruven när du ändå är igång.Jag skaffade en tomt urtvättat plåtfat som en kompis som jobbar på en industri fixade för 40:-. Det rymmer 9 säckar men nackdelen är att man inte kan tömma det helt. Skulle uppskatta att man kan tömma 2/3 delar innan skruven får problem. Dvs ca: 6 säckar.
Skruven lossar hur lätt som som helst utan att man behöver bruka alltför mycket våld när man vill ha loss den. Fogskummet fastnar inte på metall eller plast så skruven är ren och fin när man demonterar den. Hela principen bygger på att det är en skumklump som kilat in sig överallt.
Byggt ett par förråd på detta vis nu.
Kostar ca: 25 kr burken på Cheapy eller Byggmax.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Bra ide... Dock är fatet fullt i pellets just nu och har inget lust att tömma det innan jag haft hit någon för att justera brännaren. På fredag har jag kört 2 veckor så då är det dags för justering men efter det kanske man skulle göra ett försök. Antar att det är en bra ide att tejpa silvertejp över intagshålet på skruven medans man kladdar med fogskummet.elvis skrev:Ett bra lösning på problemet att det inte går att tömma helt är att dra två burkar fogskum i botten. Man kan forma upp ett schysst fall mot skruven och dessutom fixera skruven nåt vansinnigt stabilt. Täta runt införingshålet för skruven när du ändå är igång.Jag skaffade en tomt urtvättat plåtfat som en kompis som jobbar på en industri fixade för 40:-. Det rymmer 9 säckar men nackdelen är att man inte kan tömma det helt. Skulle uppskatta att man kan tömma 2/3 delar innan skruven får problem. Dvs ca: 6 säckar.
Skruven lossar hur lätt som som helst utan att man behöver bruka alltför mycket våld när man vill ha loss den. Fogskummet fastnar inte på metall eller plast så skruven är ren och fin när man demonterar den. Hela principen bygger på att det är en skumklump som kilat in sig överallt.
Byggt ett par förråd på detta vis nu.
Kostar ca: 25 kr burken på Cheapy eller Byggmax.
Mvh
Du har inte någon bild på hur det ser ut i botten när det är klart?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka