HJÄLP!!Vilken brännare ska jag ha till CTC 1100 -99??

Babbsen
Prima virke
Kontakt:

lämplig brännare

Inlägg av Babbsen »

Baxi Eurofire verkar robustast av de framåtbrinnande (bortsett från Bluflame som kanske ligger i en egen division och är dyrare)
Baxi har fördelen att den mäter tempen i pannan och har ställbar hysteres & arbetsområde, bra då man kan trimma så att vv-kap. räcker men ändå hålla skapliga gångtider. Kräver möjligen lite mer arbete med att fixa luckan då det är tajt värre när man skall ta upp hålet för denna brännare.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
pe9607
Späd planta

Inlägg av pe9607 »

SpeedySwede skrev:
SpeedySwede:

Det är mycket svårt att avliva en myt.
Det är mycket svårt för en del människor att inse fakta.
Är inte en expert på detta område såsom många andra på detta forum säkert är, så jag kan inte debattera för och emot olika tekniska lösningar för vv-produktion i en panna.
Min åsikt bygger enbart på erfarenheter av denna panna med pelletsbrännare i en trebarnsfamilj. Om problemet med varmvatten vore så stort som många vill göra gällande så borde vi märkt det. Men som sagt, jag skulle inte märka någon skillnad om det satt en oljebrännare eller en Blueflame i vår panna när jag står i dushen.
SpeedySwede!
Jag håller helt med dig!

Läser forumet för att få tips och råd men ibland blir det bara alltför mycket teknisk expertis av allt. Påminner emellanåt om den just nu pågående politiska debatten där det bara gäller att snacka bort den andra!

Har en CTC 1100 från -00 och en Pellx 20 från Gordic. Funkar alldeles förträffligt! Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar i familjen och vi har varmt vatten till alla våra behov. Och som det sas tidigare, om man ska fylla 4 badkar badar man väl en stund emellan varje ny påfyllning!

Tekniska detaljer eller ej (är själv ingenjör), skiten funkar!
Babbsen
Prima virke
Kontakt:

P.S. om varmvattenkapacitet

Inlägg av Babbsen »

Det är inte ovanligt att man får byta värmeväxlare i CTC1100 sägs det, jag märkte att flödet inte var detsamma med min jämfört med min tidigare gamla panna som hade slinga. De blir väl igenkalkade. skall visst vara billigt & smidigt att byta växlaren. CTC1100 ekonomi är mycket bättre än family-modellen för pellets då den har större rökgasvägar.
Satsa på en Baxi-brännare & stötta med elpatronen om du vill ha bästa vv-kap
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är inte ovanligt att man får byta värmeväxlare i CTC1100 sägs det, jag märkte att flödet inte var detsamma med min jämfört med min tidigare gamla panna som hade slinga. De blir väl igenkalkade.
Ett hett tips är att kolla cirkpumpen som skyfflar vatten genom värmeväxlaren. En del ekonomiskt sinnade personer gör sig själva en ogärning genom att sänka hastigheten på pumpen för att spara el.
Sparar typ tre-fyra kronor om året och sänker varmvattenkomforten duktigt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Babbsen
Prima virke
Kontakt:

pumphastighet

Inlägg av Babbsen »

Min står på full fart, jag har klart lägre flöde från vv än tidigare med panna från -78 med slinga. Täppt ? (silen är ren)
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kan ju plocka bort plattvärme växlaren och kalka ur den går ibland.Inte mycket jobb på Niben varje fall.Har inte själv haft problem med det
en röris sa att han gjorde det ibland om det det var kalkrikt vatten.
Ibland gick det.Så det kan ju vara värt ett försök?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar