Skiljer extremt
Skiljer extremt
Det skiljer extremt mellan olika skorstenar/hus. Jag har 300° ut från pannan & 65° 1m ner från topp, 7m till panna inkl. isolerat rörkrör. Några 100° från pannan är alltså inte at tänka på för mitt hus ! Givetvis har jag draglucka. Bara att klättra upp på taket med en sån där stektermometer som har en sladd på en meter.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Re: Skiljer extremt
Nej men borde nog kolla.Det där låter konstigt vart tar värmen vägen?Babbsen skrev:Det skiljer extremt mellan olika skorstenar/hus. Jag har 300° ut från pannan & 65° 1m ner från topp, 7m till panna inkl. isolerat rörkrör. Några 100° från pannan är alltså inte at tänka på för mitt hus ! Givetvis har jag draglucka. Bara att klättra upp på taket med en sån där stektermometer som har en sladd på en meter.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Skiljer extremt
Hmmm måste vara en lång o grov skorsten om tempen ska sjunka så mycket..pannlover skrev:Nej men borde nog kolla.Det där låter konstigt vart tar värmen vägen?Babbsen skrev:Det skiljer extremt mellan olika skorstenar/hus. Jag har 300° ut från pannan & 65° 1m ner från topp, 7m till panna inkl. isolerat rörkrör. Några 100° från pannan är alltså inte at tänka på för mitt hus ! Givetvis har jag draglucka. Bara att klättra upp på taket med en sån där stektermometer som har en sladd på en meter.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Gör inte dragluckan så att luften blandas med torr sval luft från pannrummet? Om 25-50% av luften kommer från pannrummet borde detta påverka topptempen ganska mycket, eller? Då borde det räcka med en lägre temp i toppen för att inte skall kondensera.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt så sänks daggpunkten med dragluckan..Stugsittaren skrev:Gör inte dragluckan så att luften blandas med torr sval luft från pannrummet? Om 25-50% av luften kommer från pannrummet borde detta påverka topptempen ganska mycket, eller? Då borde det räcka med en lägre temp i toppen för att inte skall kondensera.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hur väl ser man om man har fuktproblem?
Har precis börjat "elda" och hade först en rökgastemp på runt 100 grader efter pannan. Tyckte det verkade lite och tog bort en turbulator (1 av 3) och fick då en temp på ca 150 grader. Har inte kollat eller mätt uppe i skorstenen men tänkte göra det framöver. Skorstenen är ca 8 meter, gildgjuten.
Kan man enkelt se om man har för låg temperatur?
Har precis börjat "elda" och hade först en rökgastemp på runt 100 grader efter pannan. Tyckte det verkade lite och tog bort en turbulator (1 av 3) och fick då en temp på ca 150 grader. Har inte kollat eller mätt uppe i skorstenen men tänkte göra det framöver. Skorstenen är ca 8 meter, gildgjuten.
Kan man enkelt se om man har för låg temperatur?
Värmebaronen Comet, Viking Bio
"måste vara en grov skorsten" / "hur vet man
halvsten, spikrak & tät, från 1962=ytterst normal. Man mäter tempen med en termometer som klarar 80° & mäter 1m ned i skorsten när pannan arbetar normalt & är i normal driftstemp, gärna en kall vinterdag då utetempen givetvis påverkar toppen. Man ser att det dryper kondens i toppen av pipan, har det pågått ett fälls kalk ut i teglet & skorstenen blir vitfläckig utanpå, inte alls bra !
Jag mäter ingen skllnad med dragluckan öppen/stängd i toppen av skorstenen lustigt nog, men torkar ur gör ju pannrumsluften emellan eldningarna om man har kondens.
Jag mäter ingen skllnad med dragluckan öppen/stängd i toppen av skorstenen lustigt nog, men torkar ur gör ju pannrumsluften emellan eldningarna om man har kondens.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
proben mot kanalens vägg ?
Givetvis inte
Denna tråd är en påminnelse om vikten att att orka klättra
Skrev i detta ämne då jag ser MÅNGA här på forumet som skriver sig blinda om vilken temp de har ut ur pannan & funderar på hur de skall få ner rökgastempen för at spara några enstaka procent verkningsgrad. Kräv först & främst att installatören klättrar upp och mäter in tempen i skortsenen !
Håll sen koll själv vid ev. justeringar & ändrad utetemp.
Känns som om många biter sig i baken & kommer att få en söndervittrad skorsten då de inte tänker på kondensproblematiken, likväl att de som har självdragsventilation behöver en varm stock för att ventilationen skall fungera sommartid.
Kontentan är, håll pannan ren & rätt justerad, kör med maximal hysteres (långa ångtider) men börja med att se till att hålla rökgastempen på tillräckligt HÖG nivå.
Slang i skorstenen gör ju att man kan lägga sig lågt i temp, men det ger oxå en kall stock vilket alltid är en nackdel.........
Håll sen koll själv vid ev. justeringar & ändrad utetemp.
Känns som om många biter sig i baken & kommer att få en söndervittrad skorsten då de inte tänker på kondensproblematiken, likväl att de som har självdragsventilation behöver en varm stock för att ventilationen skall fungera sommartid.
Kontentan är, håll pannan ren & rätt justerad, kör med maximal hysteres (långa ångtider) men börja med att se till att hålla rökgastempen på tillräckligt HÖG nivå.
Slang i skorstenen gör ju att man kan lägga sig lågt i temp, men det ger oxå en kall stock vilket alltid är en nackdel.........
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: "måste vara en grov skorsten" / "hur vet
Hmmm jag tycker ändå att du har stor skillnad i temp från pannan o uppe i skorsten..Babbsen skrev:halvsten, spikrak & tät, från 1962=ytterst normal. Man mäter tempen med en termometer som klarar 80° & mäter 1m ned i skorsten när pannan arbetar normalt & är i normal driftstemp, gärna en kall vinterdag då utetempen givetvis påverkar toppen. Man ser att det dryper kondens i toppen av pipan, har det pågått ett fälls kalk ut i teglet & skorstenen blir vitfläckig utanpå, inte alls bra !
Jag har en iof bara en 100 mm pipa/rör på 6,5 meter o tempen ut ur pannan är 136° (kollade igår efter sotarn farit igår) o uppe i skorsten låg den på 78° 50 cm från toppen.. Kollade endast med motdragsluckan öppen o tempen efter motdragsluckan låg på 103° så 25° sjönk tempen från motdragsluckan till toppen på skorsten (6,5 meter)
Otroligt ! du skriver "pipa/rör", har du ett rör i större delen kan jag förstå att rökgaserna får fart, för du måste ha en hög rökgashastighet ! Hoppas bara inte du har samma hastighet genom pannan........., som sagt det skiljer extremt från skortsen till skorsten. Det sägs att det normalt faller 30-35°/m murad skorstenspipa så du har verkligen tur.André skrev:Babbsen skrev: Jag har en iof bara en 100 mm pipa/rör på 6,5 meter o tempen ut ur pannan är 136° (kollade igår efter sotarn farit igår) o uppe i skorsten låg den på 78° 50 cm från toppen.. Kollade endast med motdragsluckan öppen o tempen efter motdragsluckan låg på 103° så 25° sjönk tempen från motdragsluckan till toppen på skorsten (6,5 meter)
Nu ska man inte stirra sig blind på att temperaturen faller väldigt mycket.
Det som driver temperatur minskningen är temp. diffen mellan in- utsida skorstenen. En hög temperatur ut ur pannan medför ett relativ sett stort temperaturfall, och tegel leder värme bra.
Själv hade jag innan slangen väldigt lågt i toppen av en hel-halv 10 meter, och inte blev det så mycket bättre med en 120 mm slang med isolering. Det med Tut 130 C ca 50 C i toppen.
P.S
Fjärde försöket att svara, blir jag utloggad en gång till så skiter jag i att svara.
Det som driver temperatur minskningen är temp. diffen mellan in- utsida skorstenen. En hög temperatur ut ur pannan medför ett relativ sett stort temperaturfall, och tegel leder värme bra.
Själv hade jag innan slangen väldigt lågt i toppen av en hel-halv 10 meter, och inte blev det så mycket bättre med en 120 mm slang med isolering. Det med Tut 130 C ca 50 C i toppen.
P.S
Fjärde försöket att svara, blir jag utloggad en gång till så skiter jag i att svara.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om nått är otroligt så är det väl din siffra på att tempen sjunker 30-35°/m murad skorsten..Babbsen skrev:
Otroligt ! du skriver "pipa/rör", har du ett rör i större delen kan jag förstå att rökgaserna får fart, för du måste ha en hög rökgashastighet ! Hoppas bara inte du har samma hastighet genom pannan........., som sagt det skiljer extremt från skortsen till skorsten. Det sägs att det normalt faller 30-35°/m murad skorstenspipa så du har verkligen tur.

Då skulle "alla" med murad skorsten o modern panna (oavsett ved/pellets) ha problem.. Med en murad skorsten på 10 meter skulle tempen ut ur pannan måsta ligga på ca 400° ut ur pannan..

Men visst det skiljer mellan olika skorstenar men så extremt som hos dej har jag aldrig hört förut..
Har svårt att tro att jag har för hög rökgashastighet genom pannan med tanke på rökgastempen ut ur pannan o att motdragsluckan ligger rätt konstant öppen ca 1 cm med inställning på 12 pa då brännaren går..