Hej
Jag undrar om det finns nån som installerat automatik på en äldra panna
och hur resultatet slagit ut?
Dela gärna med er av erfarnheter
Vilka modeller kan vara lämliga? priser?
Tillverkarna säger att besparingarna är si eller så, vad kan man lita på?
MVH Alexander
shuntautomatik!?
Har pysslat lite med min panna och automtik till shunten. Har en gammal ctc265 med en tryckande shunt, för att kunna koppla automatik till den måste den byggas om, finns ombyggnads sats från bentone ca 600 kr. Till den satsen verkar det som om att du inte kan använda cbj utan du måste ha combi också den från thermomatik. Detta för att ombyggnadsatsen ihop med tryckande shunt ger en rörelse från öppen till stängd på 180 grader, cbj 90 grader.
Vet inte men det kanske räcker med att öppna 50% av shunten för att täcka värmebehovet även kalla dagar? I så fall skulle en cbj vara bra och billigare än combi.
Vet inte men det kanske räcker med att öppna 50% av shunten för att täcka värmebehovet även kalla dagar? I så fall skulle en cbj vara bra och billigare än combi.
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
Satte in en CBJ igår kväll. Det var lite trångt runtchunten så jag fick ej dit det extra handtaget. Annar gick det på ca 2 h inklusive kabeldragning. Fick lite ångest när den rusade i väg när man startade den men i morse låg det lungt och fint på en vattentemp på 23 grader. Shuntmotorn känns mkt stabil och är väldigt lätt installerad
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Jag har installerat en CBJ shuntmotor på min gamla ctc 171B från 70-talet.
Då jag är utrustad med mittmonterad tumme så trodde jag det skulle bli komplicerat, men ack så fel. Otroligt enkel att montera, bra installationsanvisningar. Köpte den hos Mr pellets, tror jag gav 2000kr.
Håller värmen helt perfekt!
Då jag är utrustad med mittmonterad tumme så trodde jag det skulle bli komplicerat, men ack så fel. Otroligt enkel att montera, bra installationsanvisningar. Köpte den hos Mr pellets, tror jag gav 2000kr.
Håller värmen helt perfekt!