Elinstallation samt placering av rökgastermometer...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Riesen
Späd planta

Elinstallation samt placering av rökgastermometer...

Inlägg av Riesen »

Har nu efter lite joxande riggat upp min nyinköpta Viking Bio i min gamla CTC 265. Dags att koppla in elen...Har försökt att få tag i en rörpulare som har tid att göra det jobbet men det är väntetider på veckor!
Jag har haft en Viking Pro oljebrännare där förut och kablarna verkar vara ungefär detsamma.
Jord, fas, nolla samt signal från termostat (brun) kan jag ju enkelt plocka in men från oljebrännaren går också en vit ledning som inte finns i Bion..och Bion har också en grå larmkabel..är den nödvändig eller är den bara för externt larm som talar om att brännaren står still??
Så är det någon som ersatt en Viking Pro med en Bio? Eller nån som har en manual till Viking Pro där man kan se elschemat för den?(min är bortstädad!)

Andra frågan, rökgastermometern, hur långt upp på rökröret räknat från utgången ur pannan ska den sitta? eftersom rökgaserna borde kylas ganska fort så är ju placeringen viktig.

Svara fort, det ska bli kallt i slutet på veckan :-)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag satte min termometer i hålet som finns på sidan av rökröret (om du har samma rökrör som jag alltså), ungefär 10cm ovanför pannan strax innan 90 graders kröken, min dragbegränsare sitter monterat istället för sotningluckan (plåten i 45 graders vinkel).

Någon decimeter hit eller dit gör inte så stor skillnad (rökgastermomterarna verkar inte ha så hög precision i vilket fall som helst). det viktiga är att den sitter före en eventuell dragbegränsare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Elinstallation samt placering av rökgastermometer...

Inlägg av Krister »

Riesen skrev:Jord, fas, nolla samt signal från termostat (brun) kan jag ju enkelt plocka in men från oljebrännaren går också en vit ledning som inte finns i Bion..och Bion har också en grå larmkabel..är den nödvändig eller är den bara för externt larm som talar om att brännaren står still??
Jag kopplade in min Viking Bio i fredags och kopplade på följande vis. Min oljebrännare (Bentone?) had dock bara jord, nolla och fas.

Jord -> Jord
Nolla -> Blå
Fas -> Överhettningsskydd -> Svart
Fas -> Överhettningsskydd -> Termostat -> Brun

Den grå larmkabel ger 230v ut vid larm så du t.ex. kan dra kabel och tända en lampa eller något liknande någonstans i huset. Jag använder den inte.

I mitt fall sitter överhettningskyddet i panntermostaten. Jag öppnade den och där är dubbla termostater som är kopplade i serie. Den första, som ej går att justera med locket på, är inställd på 90 grader och är kopplad före panntermostaten. Jag drog en kabel från den och kopplade till brännarens fas (svart).

Koppla för all del inte in brännaren utan överhettningsskydd.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Riesen
Späd planta

Re: Elinstallation samt placering av rökgastermometer...

Inlägg av Riesen »

Krister skrev:
Riesen skrev:Jord, fas, nolla samt signal från termostat (brun) kan jag ju enkelt plocka in men från oljebrännaren går också en vit ledning som inte finns i Bion..och Bion har också en grå larmkabel..är den nödvändig eller är den bara för externt larm som talar om att brännaren står still??
Jag kopplade in min Viking Bio i fredags och kopplade på följande vis. Min oljebrännare (Bentone?) had dock bara jord, nolla och fas.

Jord -> Jord
Nolla -> Blå
Fas -> Överhettningsskydd -> Svart
Fas -> Överhettningsskydd -> Termostat -> Brun

Den grå larmkabel ger 230v ut vid larm så du t.ex. kan dra kabel och tända en lampa eller något liknande någonstans i huset. Jag använder den inte.

I mitt fall sitter överhettningskyddet i panntermostaten. Jag öppnade den och där är dubbla termostater som är kopplade i serie. Den första, som ej går att justera med locket på, är inställd på 90 grader och är kopplad före panntermostaten. Jag drog en kabel från den och kopplade till brännarens fas (svart).

Koppla för all del inte in brännaren utan överhettningsskydd.

Thank jo for that :-)
Installationen gick bra och vi har det numera varmt och gött.
Hade också dubbla termostater och jag drog som du sa, blev kanonbra!
Guldis
Frö

Inlägg av Guldis »

Krister, en fråga till dig.

Jag står själv i starten att byta min Bentone oljebrännare till Viking Bio. Enligt Viking bruksen skall en fast fas kopplas till brännaren så att fläkten inte stängs av under avsvalningsfasen.

Om du kopplat som du beskriver bryter inte panntermostaten all spänning till Viking bion?

Precis som du har jag bara 3 ledare till oljebrännaren.

// G
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Guldis skrev:Krister, en fråga till dig.

Jag står själv i starten att byta min Bentone oljebrännare till Viking Bio. Enligt Viking bruksen skall en fast fas kopplas till brännaren så att fläkten inte stängs av under avsvalningsfasen.

Om du kopplat som du beskriver bryter inte panntermostaten all spänning till Viking bion?

Precis som du har jag bara 3 ledare till oljebrännaren.

// G
Läs igen... I min termostat finns två termostater. En som jag justerar till önskad temperatur och en som inte går att justera om man inte tar av locket på termostaten. Den är inställd på 90grader och är en extra säkerhet. Från den har jag dragit den fas som alltid skall vara inkopplad.

Vid normal drift uppnås aldrig 90grader, det är bara om t.ex. elektroniken ballar ur och inte stänger av när panntermostaten säger ifrån. Således blir hela brännaren strömlös, om, men bara om, något går snett.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar