Pelletspriset-när tänker dom sansa sig?

petero
Ungskog

Pelletspriset-när tänker dom sansa sig?

Inlägg av petero »

19/9 förra året köpte jag pellets för ordinarie Såbi priset 1730kr/ton bulk, nu när jag var inne och kollade hade dom höjt till 2465kr/ton bulk.
Det är en höjning med över 40%, det kan inte motiveras med höjda råvarupriser och drivmedelspriser utan kan bara bero på att de få gigantiska leverantörer som finns kvar utnyttjar situationen till att höja marginalerna.
Detta ser jag som fruktansvärt korttänkt då de skrämmer bort möjliga pellets konverterare till bergvärme. Dessa kommer aldrig i ett senare läge gå till pellets p.g.a deras höga investering.
Anders_F
Späd planta

Inlägg av Anders_F »

Är själv en nybliven pelletseldare och inser att man kanske konverterade för sent för att spara de stora pengarna. Som vanligt är det väl tillgång och efterfrågan som styr priset. Många har bytt till pellets och inte så många tillverkar. Om priset ligger kvar högt kan man ju tänka sig att det blir attraktivt för fler att gå in och producera pellets alt. utländska tillverkare kommer in på marknaden.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det förvånar mig att vi inte får se någon större, seriös importaktör.
Men en bidragande orsak är kanske även bristen på exempelvis bulktransporter. De flesta bilarna tycks redan kontrakterade.

Kan undra om man kan tänka sig att frakta pellets från utlandet på annat sätt än bulklastbil? Vanlig container med täckt överdel?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev:Kan undra om man kan tänka sig att frakta pellets från utlandet på annat sätt än bulklastbil? Vanlig container med täckt överdel?
Borde nog fungera. Min första bulktransport för över åtta år sedan var en lastbil med flak med en pressening över, själva blåsaggregatet var placerat bak på flaket. När han blåste in pelletsen så lutade han flaket lite så att pelletsen "ramlade" mot blåsaggregatet. Priset var ... vill ni veta det?

Tror det var 1230 kr/ton från Såbi (som det hette på den tiden) och var nog faktiskt en av de bästa pelletskvaliteerna som jag har haft :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Roli skrev:
GoForIt Pellets skrev:Kan undra om man kan tänka sig att frakta pellets från utlandet på annat sätt än bulklastbil? Vanlig container med täckt överdel?
Borde nog fungera. Min första bulktransport för över åtta år sedan var en lastbil med flak med en pressening över, själva blåsaggregatet var placerat bak på flaket. När han blåste in pelletsen så lutade han flaket lite så att pelletsen "ramlade" mot blåsaggregatet. Priset var ... vill ni veta det?

Tror det var 1230 kr/ton från Såbi (som det hette på den tiden) och var nog faktiskt en av de bästa pelletskvaliteerna som jag har haft :cry:
Jag tror att den uppenbara bristen på bulktransporter också gör att dessa priser skenar. Och det påverkar naturligtvis i slutänden. Det är märkligt att inte de stora tillverkarna försöker "prångla" ut bulkpellets under exempelvis försommaren, då det borde finnas gott om ledig bilkapacitet. Som det är nu, så köper ju de flesta nu under förhösten, och det råder full panik.

Jag skulle också vilja se lösningar för fyllning av lösviktspellets på andra sätt än via bulk.

Jag läste (tror det var på Blocket.se) ett erbjudande om rysk pellets till priset 1 500 kr per ton. Fritt levererat i Stockholm. Men minsta volym var 21 ton. Tyvärr är jag rädd för att förtjänsten för den som skulle importera, och sedan sälja vidare med bulkleverans, till stora delar skulle ätas upp av just bulktransportkostnaden..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:

Solett har en sådan bil men problemet är att den bara får lasta 32 ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
WB
Fröträd

Re: Pelletspriset-när tänker dom sansa sig?

Inlägg av WB »

petero skrev:19/9 förra året köpte jag pellets för ordinarie Såbi priset 1730kr/ton bulk, nu när jag var inne och kollade hade dom höjt till 2465kr/ton bulk.
Det är en höjning med över 40%, det kan inte motiveras med höjda råvarupriser och drivmedelspriser utan kan bara bero på att de få gigantiska leverantörer som finns kvar utnyttjar situationen till att höja marginalerna.
Detta ser jag som fruktansvärt korttänkt då de skrämmer bort möjliga pellets konverterare till bergvärme. Dessa kommer aldrig i ett senare läge gå till pellets p.g.a deras höga investering.
Så höjda råvarupriser, framtagning av nya sortiment ur skogen, teknikutvecvkling med mera kan inte bidra till höjningen eller vad menar du? Konstigt tankesätt tycker jag.

Oljan och elen har ju inte direkt gått ner i pris heller?
Du har fortfarande en rejäl besparing med pellets och den kommer alltid att finnas kvar. Hittade ett räkneexempel som kanske tål att tänka på lite?

Som ett medelpris för en ordinär villakonsument i Mellansverige med rörligt elpris blir det totala elpriset ungefär 1,45 kr/kWh (0,97 kr/kWh hösten 2005).
Ex. Elvärme: 20 000 kWh för värme och varmvatten kostar då 29 000 kr/år.
Oljeeldning: 20 000 kWh = 2,5 m3 olja (80 % årsverkningsgrad) á 11 000 kr kostar 27 500 kr

Vad landar er pelletsvärme på?? Skulle vara intressant att se en jämförelse här.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

WB skrev:
Vad landar er pelletsvärme på?? Skulle vara intressant att se en jämförelse här.

WB
Jo, med pellets så är väl kostnaden nästan nere på hälften (beroende på pris och verkningsgrad, etc). Men som vanligt är det ju inte kul när priserna ökar och nu ökar de ju så fort...

Apropå att hoppa på i rätt tid (som nån skrev högre upp); om jag räknat rätt så var det billigare att värma huset med olja 1999 än vad det är att värma det med pellets idag. All teknikutveckling går ju snabbare och snabbare, snart är det kanske dags för nå´t nytt??
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
hottuna
Prima virke

Inlägg av hottuna »

Jag hade nog inte haft problem med en 40% prisutveckling om jag hade fått bekräftat att det berodde på som WB beskrev det
Så höjda råvarupriser, framtagning av nya sortiment ur skogen, teknikutveckling med mera kan inte bidra till höjningen eller vad menar du? Konstigt tankesätt tycker jag.
Självklart tycker jag man ska ifrågasätta sådana prisutvecklingar. Det finns ju inget som säger att det inte blir 40% ökning till nästa år.

Gällande teknikutvekcling på bränslepellets ser jag två fall. Utvecklande av teknik för att öka kapacitet eller producera billigare.
Jag har iallafall inte sett någon teknikutveckling sista året där det för mig som slutkund fört med sig bättre pellets.
Senast redigerad av hottuna den ons 18 okt, 2006 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

WB skrev:
petero skrev:19/9 förra året köpte jag pellets för ordinarie Såbi priset 1730kr/ton bulk, nu när jag var inne och kollade hade dom höjt till 2465kr/ton bulk.
Så höjda råvarupriser, framtagning av nya sortiment ur skogen, teknikutvecvkling med mera kan inte bidra till höjningen eller vad menar du? Konstigt tankesätt tycker jag.

Oljan och elen har ju inte direkt gått ner i pris heller?
Du har fortfarande en rejäl besparing med pellets och den kommer alltid att finnas kvar. Hittade ett räkneexempel som kanske tål att tänka på lite?

Som ett medelpris för en ordinär villakonsument i Mellansverige med rörligt elpris blir det totala elpriset ungefär 1,45 kr/kWh (0,97 kr/kWh hösten 2005).
Ex. Elvärme: 20 000 kWh för värme och varmvatten kostar då 29 000 kr/år.
Oljeeldning: 20 000 kWh = 2,5 m3 olja (80 % årsverkningsgrad) á 11 000 kr kostar 27 500 kr

WB
Det är inte så svårt att få fram den kalkylen.. :wink:

En "modern" pelletspanna har en årsverkningsgrad på 85% vilket gör att man får ut 4080 kWh/ton pellets med ett energiinnehåll på 4800 kWh/ton..
Det gör då 4,9 ton men vi avrundar till 5 ton/år o då blir samma uträkning med pellets o ett pris som petero nämde (2465:-/ton) 12325:- i ett hus med årsbehov på 20000 kWh.. Då tillkommer sotning på 800:-/år oxå..

Det går rätt mycket el till pelletstillverkningen oxå så priset på pelletsen ökar därav oxå av elpriset.. Nu är iof tillverkningsindustrin befriade från energiskatterna men ändå..
Läste i tidningen om en fabrik som startar i Nordmaling nu som ska tillverka 1500 ton pellets/år o dom va tvungen att säkra upp från 16A - 160A..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Det går rätt mycket el till pelletstillverkningen oxå
Det där är intressant, har du sett någon siffra på hur många kWh el det går åt för att tillverka en kWh pellets (från sågspån)?
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

hottuna skrev:
Utvecklande av teknik för att öka kapacitet eller producera billigare.
Jag har iallafall inte sett någon teknikutveckling sista året där det för mig som slutkund fört med sig bättre pellets.
Bara att hålla med

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev:Det går rätt mycket el till pelletstillverkningen oxå
Det där är intressant, har du sett någon siffra på hur många kWh el det går åt för att tillverka en kWh pellets (från sågspån)?
Jo jag har sett nånstans hur mycket de va o ska försöka finna vart jag såg det, Va ju bara några veckor sen jag läste det..
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag läste att pellets förbrukningen ökat med 72 %, och jag tror det var det senaste året och uppgiften läste jag i typ september.

Det vill nog till att svara på en så drastisk ökning av förbrukningen.

Egentligen handlar det om att pelletsbranchen dragit bena efter sig och rent ut sagt skitigt i konsumenterna.

Nu har det börjat komma fungerande brännare och bekväma pannor på bred front, och då blir pellets ett intressant alternativ till VP. (Visst fanns det några bra produkter innan, men jag har följt med i ca 3 år och först nu tyckt att det känns "säkert" att konvertera, Och jag är nog inte ensam.)
Då är istället inte bränsle leveranserna säkrade.

Pelletsbranchen borde sluta snacka och leverera istället.

Det är samma skit som med VP, charlataner! :x
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Mmm, en reflektion.
Bättre att elda med "råvaran" ved!
För den vill ju hela skogs industrin hålla nere priset på 8) för att tjäna en hacka på förädlade produkter.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar