Några har i alla fall haft problem med rökgasexplosioner:
Från andra trådar:
KVP skrev:Min värsta gengassmäll i gamla pannan öppnade två dörrar, slängde en hink två meter fyllde källaren med sot. Man blir lite spak efter att sett en sådan puff. .
wetwilly skrev:Hejsan, är det någon annan som har haft problem med att brännaren har smällt till och sedan bildat ett stort rökmoln ??
Detta har hänt med vår brännare ett par gånger, så tänkte fråga mig för.
Också den hemskaste jag läst: (från ett annat forum, intressant om man läser hela)
Den gula pellets brännaren....
Efter att ha tillbringat tre dagar med att läsa igenom forumet, får jag intrycket att de som har mest problem med sina brännare har köpt en gul en. Rätt eller fel? vet ej men det är känslan jag får. Kan bero på flera olika orsaker, kanske de har en betydande marknadsandel, jag vet inte. Min egen erfarenhet säger mig att dessa brännare förmodligen har en del smärre brister kvalitetsmässigt, ojämn kvalitet i serierna etc.
Så låt mig nu berätt om mina eller snarare min lillebrors erfarenheter med en gul brännare. Efter mycket om och men lyckades jag övertyga honom om dårskapen i att gå över från el värme till värmepump. Pellets är det enda alternativet, deklarerade jag. Sagt och gjort, pellets blev det. Konverteringen för hans del blev ganska enkel. Det fanns redan en Albin kombi panna i kåken, med keramikroster, Så installationen av det lilla gula underverkt var tämligen smärtfritt. Själva smekmånderna lika så, efter lite injusteringstrul tuffade och gick anläggningen utan problem. Visst den måste sotas en gång i veckan men det var man tvungen att göra när man stödeldade med ved under vinter halvåret också.
Så händer det, "pang" en puff, som man säger. En puff låter inte så farligt tycker jag över telefon. Men den har tryckt ut sot i hela nedervåningen, tryckt ut sot genom varenda lucka i pannan, även de stängda inspektionsluckorna på sidorna, säger lillebror förtvivlat. Hoppsan tycker jag! Installatören tillkallas för en ny "intrimmning" (efter många om och men, en puff är väl ingen fara, det är normalt...) Intrimmning genomförs, "nu ska det fungera". Jo jajamensan, nu börjar cirkusen. Fler "puffar", driftstop, omprogramering av brännare, byte styrkort, Sanering efter "puffar", driftstop, ursotning varje dag!
Den 4januri 2004 kommer dråpslaget
Lillebror plus familj kommer hem från stugan i fjällen och möts av Ghennas förstörelse, pannan har "puffat" helt klart. Bara det att den här gången höll inte skorstenen, den sprängdes sönder. Spräckt hela vägen upp till taknocken enligt sotaren som provtryckt den idag, plus att det ligger tegelrester på pannan och man ser in i rökkanalen. Sot i hela kåken, sanerings firman behöver 200timmar till en kostnad av 100.000 kr, vad återställandet av skorstenen kostar vete gudarna, tur att inte kåken brann ned iaf. Eller å andra sidan...
Generalagenten har en interesant teori, det finns inte tillräckligt med luft i kåken, därav "puffarna". Jomenvisst, en timmring från 1850. Det enda som hindrar sparvarna från att komma in när det är kallt är väl settern och det som finns kvar av vindpappen samt tapeterna förståss. För övrigt är luftbehovet för en Pellet brännare runt 20kW ca 40m3/h, vid full last = 11,1111.... l/s Lillebrors dörr glipar mer än så, desutom saknas det kallrasskydd i köksfläkten, så jag vet inte. Det låter långsökt. andra tillverkare jag har varit i kontakt med under veckan verkar vara märkligt väl informerade om det gulas problem. Jag kan inte skriva ned all korrspondans som varit men en sak är säker. Om de gula överhuvudtaget har studerat någonsomhelst förbränningsteknik/teori/kemi, termodynamik, dtrömningsläre, matematik, låter jag vara osagt, men jag har mina tvivel. Eller så tror de uppriktigt och ärligt att min lillebror är helt dum i huvudet.
någonstans brister det iaf helt klart i kundkontakten och de förklaring / svepsjäl de redovisar... jag säger inte mer än så.
helt klart är iaf att köpet skall hävas, alternativt att en ny brännare skall levereras.
Vilken djävla smäll det måste ha varit? Skorstenen har ju iaf stått pall i 150 år drygt. Men bara ett år med ett gult underverk

Martin Sundström < msm[a]telia.com <mailto:msm[a]telia.com> >