Varför blir det för varmt?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jomil skrev:Om shunten stänger när du stänger pumpen så låter det som att motorn går åt fel håll.

När du stänger pumpen så sjunker tempen på stigarröret och shuntmotorn ska öppna för att kompensera.
Jag sätter en slant på att den är felvänd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jomil skrev:Om shunten stänger när du stänger pumpen så låter det som att motorn går åt fel håll.

När du stänger pumpen så sjunker tempen på stigarröret och shuntmotorn ska öppna för att kompensera.
Nja, när jag sa "stänger pumpen" så menade jag att jag satte pannan på sommardrift och då stängs shunten
wepe skrev:Hej

Vet inte om det skrivits innan men testa att shunta upp
manuellt till max värme och kolla framledningstemp då.Sjunker
den då verkar det ju felvänt?Kan ju oxå vara så (Vet inte hur det ser ut hos dig),att armen till shuntmotorn om den är skruvad i axeln till shunten som inte
sitter rätt .Sjunker tempen om du shuntar upp enl ovan så borde
det ju vara att hitta nolläget (avstängd värme) på shunten lossa armen på shunt axeln köra motorn till avstängd värme och låsa armen där?Kanske kan vara något? Om det är en sån shunt jag tänker på
Jag har manuellt skruvat upp shunten till max och då stiger tempen mycket fort, precis som den ska.

Jag har nu sent i kväll meckat lite med kurvan och på så vis lurat shunten till att arbeta. Om jag höjer kurvan så att shunten öppnar, vilket sker i små etapper och långsamt går det, så börjar det på cirka 29-30C och höjs sedan succesivt. Mitt tålamod tog slut när tempen var uppe på 33 och då drog jag ner ratten för kurvan till minimum. Då börjar shunten arbeta på andra hållet i stället och stänger. Trots detta så steg tempen någon grad samtidigt som shunten då var stängd.

Jag kan inte tänka mig att shunten är felvänd, då borde ju allt vara åt h-e. Kan den inte på något annat vis vara felaktig? Jag vet inte riktigt hur en sådan fungerar och det gör inte saken bättre, jag försökte hitta nån sprängskiss utan framgång. Allt blir alltid lättare om man vet hur det fungerar...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Det enda jag kan tänka mig är att när shunten visar att den är
stängd ,att den gått över och öppnar från andra hållet .Alltså
stängt läge bor ligga lite högre på skalan. då gäller det ju hitta det
läget och ställa in som nämnts innan mot shuntmotorn?Om
du inte har en shunt med fasta lägen? Isådana fall bör det ju
vara fel på den?Bara en tankegång.
:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Som jag tolkar det så har jag TM-modellen (den mindre mässingsfärgade) som visas i detta dokumentet: http://infoweb.esbe.se/files/51767/Data ... 290_A2.pdf
2 vuxna & 4 ungar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Blev lite osäker men det verkar vara ungefär samma shunt
som jag har Var tvungen att kolla tog bort shuntmotorn och
sänkte under avstängd då öppnade den och släppte genom
värme igen.Kanske kan vara något det jag skrev innan?

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Nu har jag idag testat med att köra cirkulationspumpen med stängd shunt. Det visade sig att 47-gradigt vatten skickades runt, men det tog en bra stund innan den tempen uppnåddes. Sedan stängde jag pumpen och allt fick svalna. Därefter har jag testat igen med att öppna shunten lite i taget för att försöka hitta ett läge där den är stängd, men det lyckas jag inte med. Därför tror jag att shunten inte kan stängas ordentligt.

Nu sent i kväll har jag varit i källaren och grejat med annat men startade pumpen igen och fick samma resultat som tidigare, men med skillnaden att jag stängde av redan vid 37 grader. Det tro tusan att det blir varmt i kåken...

I morgon ska jag ringa min installatör och se vad han säger, om det är OK med honom så river jag själv av automatiken och fixar till det. Detta är faktiskt en tavla signerad av Värmebaronen eftersom pannan levererades med shuntautomatik färdigmonterad. Det är sånt som händer...
2 vuxna & 4 ungar.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Går det att vrida vredet förbi 0 och 10 på skalan??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) 47 gr ut enl min tanke så kan ju shunten ej vara helt stängd helt enkelt, om du provat alla lägen så läcker den, = defekt?! kanke ett byte är i sin ordning? :?

MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

BG skrev:Går det att vrida vredet förbi 0 och 10 på skalan??
Om jag plockar av locket till automatiken så går det. Jag har gjort det men faktist inte hittat något läge när den är stängd, Jag höll mig i ungefär samma område som där den ska vara stängd. Jag provade också att vrida den ett halvt varv bakåt men utan framgång. Hur jag än bar mig åt så fick jag inte stopp på framledningsvattnet. Jag börjar luta åt samma håll som UB här ovan, kanske är shunten defekt?

Egentligen är det inte mitt problem då allting är relativt nyinstallerat, men man är ju inte mer än karl, och då är det svårt att låta bli... Min installatör känner till problemet men vi har inte bestämt något än, kanske borde vi göra det.

Jag noterade i kväll att pumpen går hela tiden trots att pannan står på sommardrift. Jag trodde att pumpen enbart motionerades i det läget men tydligen så går den hela tiden om tempen understiger +10C och jag såg att utegivaren registrerade +9C i kväll. Tänk att man inte känner sin egen panna bättre... :oops:
2 vuxna & 4 ungar.
pannlover
Entusiast!

SHUNTNING

Inlägg av pannlover »

Hej ! jag shuntar sällan ut mer än 30 grader max 35 grader. elementena är vidöppena, shuntautomatik, ca 20-21 grader inne.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Thomas_P
Stor entusiast!

Re: SHUNTNING

Inlägg av Thomas_P »

pannlover skrev:Hej ! jag shuntar sällan ut mer än 30 grader max 35 grader. elementena är vidöppena, shuntautomatik, ca 20-21 grader inne.
Det är den principen jag också hade tänkt mig med min shuntautomatik, och dit ska jag väl förhoppningsvis komma när mitt problem är löst.
2 vuxna & 4 ungar.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ok det var det jag var ute efter.... att du skulle testa hela varvet runt för att se om du kunde upptäcka något läge som den var stängd på...

men det fanns det tydligen inte
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Hmmmmm hur var det nu ......

förut när du skrev att du ställt pannan på sommardrift så blev systemet kallt ....... varmare än 10 grader ute??? .... ingen cirkpump igång???

Och nu när det var kallare än 10 grader ute och du har pannan på sommardrift såååå..... går cirkpumpen???? blir det varmt på framledningen eller inte???? lämnar shuntmotorn sitt minläge???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

BG skrev:Hmmmmm hur var det nu ......

förut när du skrev att du ställt pannan på sommardrift så blev systemet kallt ....... varmare än 10 grader ute??? .... ingen cirkpump igång???

Och nu när det var kallare än 10 grader ute och du har pannan på sommardrift såååå..... går cirkpumpen???? blir det varmt på framledningen eller inte???? lämnar shuntmotorn sitt minläge???
Hmmm... jo jag delar din tveksamhet... Häromdagen noterade jag till min förvåning att cirkulationspumpen var igång trots att pannan stod på sommardrift. Den var igång hela kvällen och dagen efter på förmiddagen hade den stannat.

I kväll vid matbordet märkte jag att elementet i köket var kallt. Vid kontroll så stod pumpen stilla och utomhustempen stod på +9C enligt pannan. Jag är inte helt säker på att pumnpen ska starta vid +10C eller mindre trots sommardrift. Det står inget om det i manualen, däremot står det något om att sommar-nånting är det från +10C enligt standardinställningen. Med det som grund utgick jag från att pumpen kan starta även i sommardrift, och då inte bara för att motioneras.

Framledningen är varm hela tiden oavsett hur shunten står förutsatt att pumpen är igång, fast den blir ännu varmare om jag öppnar shunten. Låt säga att pumpen är stängd. När jag startar den d.v.s. jag går över till att värma med pannan från sommardrift, så öppnar shunten. Tempen stiger, och strax blir det för mycket och shunten börjar strypa och är strax nere på noll igen eftersom tempen inte sjunker enligt den kurvan som jag har valt. Strax under +50C brukar den stanna på, men när termostaterna på elementen stryper så går tempen upp ytterligare.

Under måndagen ska jag ringa min installatör och be honom att titta på det.
2 vuxna & 4 ungar.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ja det är nog bäst det ..... det går ju inte att koppla in det hela fel eftersom det bara är två st anslutningar till shunten ....
så då är det bara själva shunten kvar .,,,, om den nu har blivit felmonterad innuti eller något annat fel på delarna i den....

Lycka till i morgon... och vi alla väntar spänt här på att få läsa om hur det går...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar