Hej allihop.
Håller på att installera en Bequem 20 med 5 meters flexiskruv i en CombiHeat från -91.
Har monterat skruven och testkört, får ca: 0,5 kg /min. är detta OK?
Noterade ett annat fenomen vid testet: efter ca:15 min. konstant drift av skruven var motorn (stora motorn) väldigt het,
är detta normalt?
Thermia-installation
Om flexskruven inte är rak så blir det avsevärt mycket större motstånd så motorn får jobba rätt mycket mera, flexskruvar är ett elände, men om skruven är rak så borde det inte vara så stor skillnad.
Så länge den inte blir varm under normal drift så bör det inte vara några problem.
Så länge den inte blir varm under normal drift så bör det inte vara några problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag ljög, 12 kg/timme levererar den ju.wertok skrev:Vet inte om det är såpass stor skillnad i skruvar, min skruv levererar ca. 12 kg/min Det är ingen flexskruv men ändå verkar det vara stor skillnad. Min motor blir inte varm.
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har en 5 meters flexskruv med en 90° böj i mitten o 2 öppningar/intag o den ger 28 kg/tim då förrådet är fullt o 23 kg/tim då det är pellets endast över ett intag.. Så det är nog helt ok hos dej...
Därimot har jag aldrig känt på motorn då jag kört den manuellt längre stunder..

Därimot har jag aldrig känt på motorn då jag kört den manuellt längre stunder..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag körde motorn till min 12m skruv med en 90 graders böj manuellt i 15-30min när jag skulle fylla skruven och den blev väldigt varm. Nästan så att man inte kunde ta på den.
Vid normal drift så går den inte så länge att den hinner bli varm såvitt jag har märkt.
Vid normal drift så går den inte så länge att den hinner bli varm såvitt jag har märkt.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.