Ska det verkligen vara så? pelletsförbrukning
Ska det verkligen vara så? pelletsförbrukning
Har precis startat upp pelletsbrännnaren inköpt på Nolia, px21.
Några funderingar!
-Finns det något att vinna i förbrukning på att skaffa annat "styrkort" som släpper ner panntempen 20 grader istället som nu 8-12 grader? Detta för att minska antalet starter och få längre gång tider. Eldar inte mot acc.
Start doserna i brännarna verkar vara ganska stora men å andra sidan brinner brännaren ett tag på start doserna.
De senaste dygnen har det gått ca 16 kg per dygn utan att shunta ut mer än 29 grader inomhustemp ca 22.
Pannan verkar tappa i temp ganska fort ca 55 minuter 8-12 grader ganska oberoende på om jag har stängt shunten eller ej.
-Kan det vara så att draget är för högt att det kyler pannan, motdragslucka?
Några funderingar!
-Finns det något att vinna i förbrukning på att skaffa annat "styrkort" som släpper ner panntempen 20 grader istället som nu 8-12 grader? Detta för att minska antalet starter och få längre gång tider. Eldar inte mot acc.
Start doserna i brännarna verkar vara ganska stora men å andra sidan brinner brännaren ett tag på start doserna.
De senaste dygnen har det gått ca 16 kg per dygn utan att shunta ut mer än 29 grader inomhustemp ca 22.
Pannan verkar tappa i temp ganska fort ca 55 minuter 8-12 grader ganska oberoende på om jag har stängt shunten eller ej.
-Kan det vara så att draget är för högt att det kyler pannan, motdragslucka?
Har du inte motdragslucka/dragbegränsare så bör du skaffa en.
I vilket panna sitter brännaren?
Vattenvolym?
I vilket panna sitter brännaren?
Vattenvolym?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Px21
Låter definitivt som om pannan kyls av drag. Dragbegränsare är nog det enklaste sättet att komma förbi detta. Jag Har själv ett liknande problem och skall också installera det. Min förbrukning ligger dock snarare på 7 kg per dygn och det tycker jag är på tok för mycket då jag i princip bara kör för varmvatten just nu.
För att testa om det är draget kan du ju alltid stänga av cirkulationen i i huset. Detta under förutsättning att du inte får snorkallt då förstås. Enda andra risken är att gamla pumpar inte alltid gillar att behöva stå still.
För att testa om det är draget kan du ju alltid stänga av cirkulationen i i huset. Detta under förutsättning att du inte får snorkallt då förstås. Enda andra risken är att gamla pumpar inte alltid gillar att behöva stå still.
CTC Total 83 med PX21
Jag skall byta shunten (den läker lite från shuntaxeln) men annars verkar den fungera, stigar tempen ungeför densamma som inomhustempen, någon grad under. Skall mäta draget senare idag, återkommer om resultatet.
-Hur fort faller tempen på era pannor?
Jag har 200 liter värmeberedare och 95 varmvatten, faller 8-12 grader på 50 minuter utan att shunta ut ngt eller använda nämnvärt med varmvatten.
Jode, 7 kg per dygn verkar väl inte så mycket eller?
Jag har 200 liter värmeberedare och 95 varmvatten, faller 8-12 grader på 50 minuter utan att shunta ut ngt eller använda nämnvärt med varmvatten.
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
Prova med att stänga av cirkulationspumpen till värmen, faller temperaturen fortfarande lika mycket på 50 minuter så är det iallafall inget fel på shunt eller värmedelen.tobiash skrev:Jag skall byta shunten (den läker lite från shuntaxeln) men annars verkar den fungera, stigar tempen ungeför densamma som inomhustempen, någon grad under. Skall mäta draget senare idag, återkommer om resultatet.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Försök att inte tappa nå varmvatten oxå under tiden du testar med stängd shunt o cirkulationspump.. Tappar pannan 10°/timme (3,5 kWh) så har du förluster på 84 kWh/dygn..Roli skrev:Prova med att stänga av cirkulationspumpen till värmen, faller temperaturen fortfarande lika mycket på 50 minuter så är det iallafall inget fel på shunt eller värmedelen.tobiash skrev:Jag skall byta shunten (den läker lite från shuntaxeln) men annars verkar den fungera, stigar tempen ungeför densamma som inomhustempen, någon grad under. Skall mäta draget senare idag, återkommer om resultatet.

Min panna på 55 liter tappar ca 30°/dygn el ca 2,1 kWh/dygn
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jomil skrev:2.1kWh/dygn låter oförskämt lite![]()
Inte mycke strålningförlust där inte. Har du +70C i pannrummet
eller hur bär du dej åt ?

Nädå inga 70° här inte utan det ligger på 19° som övriga källaren o jag kör med öppen dörr.. Med stängd dörr blir det runt 23-24° då brännaren nyss gått men efter några timmar är tempen ca 21° igen.. Men så har man ju en brännare som har lägre luftgenomströmning än övriga oxå..

Med en under matad brännare har du 5% bättre årsverkningsgrad i din panna än en övermatad.. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Då måste min panna/brännare läcka en j--la massa mer energi än din. Trots att det är en "systerpanna".André skrev:Nädå inga 70° här inte utan det ligger på 19° som övriga källaren o jag kör med öppen dörr.. Med stängd dörr blir det runt 23-24° då brännaren nyss gått men efter några timmar är tempen ca 21° igen.. Men så har man ju en brännare som har lägre luftgenomströmning än övriga oxå..![]()
Jag brukar ha omkring 30-35° i mitt pannrum. Har iofs inte isolerat färdigt acktanken än, är "bara" 2 lager 45 mm isolering, dessutom finns det fortfarande några oisolerade rör sedan senaste ombyggnade.....

Moderator
Törs man lita på Äfab?
Dom säger att min panna ska ha över 800w i strålningsvärme
vilket borde va likvärdigt med 120kg pellets per månad i förlust.
( 150kg med 80% verkningsgrad )
I Juni och Juli har jag gjort av med 112 / 128kg.
JO jag har använt varmvatten också, 2 vuxna 2 barn.
Sånt gör mig fundersam.
Dom säger att min panna ska ha över 800w i strålningsvärme
vilket borde va likvärdigt med 120kg pellets per månad i förlust.
( 150kg med 80% verkningsgrad )
I Juni och Juli har jag gjort av med 112 / 128kg.
JO jag har använt varmvatten också, 2 vuxna 2 barn.
Sånt gör mig fundersam.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tror inte det är din panna som läcker en massa värme utan det är nog acktanken/rören..Roli skrev:Då måste min panna/brännare läcka en j--la massa mer energi än din. Trots att det är en "systerpanna".André skrev:Nädå inga 70° här inte utan det ligger på 19° som övriga källaren o jag kör med öppen dörr.. Med stängd dörr blir det runt 23-24° då brännaren nyss gått men efter några timmar är tempen ca 21° igen.. Men så har man ju en brännare som har lägre luftgenomströmning än övriga oxå..![]()
Jag brukar ha omkring 30-35° i mitt pannrum. Har iofs inte isolerat färdigt acktanken än, är "bara" 2 lager 45 mm isolering, dessutom finns det fortfarande några oisolerade rör sedan senaste ombyggnade.....
Min panna blir knappt jummen uppe på o sidorna käns svala då brännaren gått i 2 timmar.. Det är pannluckorna o rökröret som gör att det blir varmare i pannrummet då brännaren gått här...
Du kanske oxå har ett bättre isolerat pannrum än mitt, Har oisolerade källarväggar o golv i pannrummet som kyler..
Kan nog vara så...André skrev:Du kanske oxå har ett bättre isolerat pannrum än mitt, Har oisolerade källarväggar o golv i pannrummet som kyler..
Du har rätt i att pannluckorna blir varma. Men mitt rökrör är i allafall isolerat.

Moderator