Hej har en TA 210 U shunt automatik.Men har problem med att shunten går för långt tex när pelletsen av någon annledning ej tänder eller att peletsen är slut och el patronen tar ska ta över.Shunten går förbi max öppet läge och börja stänga på fel sida, shunk styrningen fattar inte detta och de blir kallt i huset.vet någon om man kan begränsa shuntmotorn så att den ej går längre än max öppet läge så att elen kan ta över.Ser att det sitter 2 st mickro brytare i shuntmotorn skulle de vara ändlägen?seda fin det en röd och en blå plast pilar i plast i framsida på shunten men ser ingen funtion av dessa.Hoppas någon fattar va jag menar
Har en
CTC 1100 family 25 panna med Iwabo 20 pellets brännare och ta 210 u
shunt automatik,Ekontroll TK 1A elektronisk termostat.
Eldar peletsen 60-80 grader elen går in vid 55 grader
De 2 brytare är just ändlägen, jag skulle tro att dessa pilerna är just ändlägesinställning. Jag tror rent intuitivt att den röda är "varm" ändläge och den blå är "kallt" ändläge.
Så om det är som jag fantiserar ska du vrida dessa pilar till att motsvare ändlägen, ett sätt kan vara att vänta till en "stänga max" situation uppstår och när den är på väg ställa kall-pilen till den stoppar och sedan trimma så att det passar. Det blir ju likadan med varm-pilen, ett alternativ är att koppla i froläge och vrida till min och sedan ställa min-pilen till det "klickar" (det hörs men svagt), sedan ställa shunten manuellt till max och göra samma sak där fast med varm-pilen. Sen är det bara att koppla in igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
har kollat upp pilarna och dom har ingen mekanisk anslutning till mikro brytarna men det sitter 2 plåtbläck som brytarna bryts mot kan de va en så billig lösning att man får böja dessa för att få ett fungerande ändläge
Jepp. Det kan även vara att de sitter med "stora skruvhål" som medger att man lossnar lite och skjuter på plats. Ställas ska de hur som helst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
En shunt ventil går oftast att vrida varvet runt trots att det är en shunt som "jobbar" med 90-graders vridvinkel. Och då gäller det ju att shuntens "ändlägen" stämmer med shuntmotorns ändläge.
Kan vara idé att kolla upp om de sammanfaller med varandra.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
plåtbläckena är mekaniskt samman kopplade med motorns växelåda och rör sig endast vid vid ändläget 90 grader hjälper ej att böja bläcket min shunt ventil arbetar på 45 grader ser ut som jag får bygga om mikrobrytaren för max öppen så den bryter vid 45 grader kan inte tänka mej att man ska riva växelådan för att ändra ändläget är nog fasta sådana på 90 grader