hej
jag funderar på att montera in en fliseldning i kåken
går det att köra flisstokern mot en oljepanna som typ CTC 1100/1200
eller en NIBE city,dvs en väldigt liten panna
dom pannorna kostar ju inte många kr på tex blocket så rent ekonomiskt vore det ju bra =)
varför jag vill ha flis å inte pellets e för att jag har gott om plats i källaren
så att bygga ett hyfsat stort flis rum e som inga problem + att flisen e betydligt mer pris stabil + att i värsta fall går det att tillverka den på egenhand
beg oljepanna är det lönt å bråka med en sån
beg oljepanna är det lönt å bråka med en sån
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Jag har installerat två Nibe City från Blocket åt kompisar.
De är skitnöjda med pelletsbrännare i sina pannor, grymt fina pannor Nibe City.
Men flis ska du inte köra i en sån, eller spannmål för den delen.
Det blir för mycket aska i en sådan.
De stokers jag sett knuffar in askan i pannan.
Kan hända det finns nån variant där askan hamnar i nån slags förugn. Då kanske det funkar.
Jag har installerat två Nibe City från Blocket åt kompisar.
De är skitnöjda med pelletsbrännare i sina pannor, grymt fina pannor Nibe City.
Men flis ska du inte köra i en sån, eller spannmål för den delen.
Det blir för mycket aska i en sådan.
De stokers jag sett knuffar in askan i pannan.
Kan hända det finns nån variant där askan hamnar i nån slags förugn. Då kanske det funkar.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Flis och förugn
Någon kanske minns mina utläggningar från i vintras. Vi hyrde en kåk med en gammal Torsbyugn, förugn och acktank. Erfarenheten är att systemverkningsgraden är sämre med förugn än med brännare som man kör pellets på. Energirådgivaren här hemma blev alldeles uppgiven när vi berättade om förugnen - "ta bort den!", sa han. Och då var den ändå alldeles nyrenoverad.
Fördelarna med flis är som sagt priset, särskilt om man kan tillverka den själv. Till nackdelarna hör att man inte kan lagra hur mycket som helst hur som helst pga risker med självantändning.
Men hur är det med t ex Ling-brännarna? De verkar ju kunna tugga i sig det mesta. Kolla dem. Clean burn och Ling är de namn jag kommer på så här rätt upp och ner.
Fördelarna med flis är som sagt priset, särskilt om man kan tillverka den själv. Till nackdelarna hör att man inte kan lagra hur mycket som helst hur som helst pga risker med självantändning.
Men hur är det med t ex Ling-brännarna? De verkar ju kunna tugga i sig det mesta. Kolla dem. Clean burn och Ling är de namn jag kommer på så här rätt upp och ner.
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):