Hej Karla 1
Tack för svaret.
Baxi säger att den skall sitta i den nedere luckan.
Om man skulle sätta den i den över så skulle man ju kunna använda vilken brännare som hels.
Blir inte rökgaserna på tok för låga om man sätter den iden övere?
Har nu 6 turbulatorer i när jag eldar ved och rögas tempen är 165 grader.
Det skulle innebära att jag inte behöver turbulatorer när jag kör pellets.
Om skruven MAFA skruvarna har rätt stor kapacitet.Har försökt räkna på dom.
Har du något hum hur mycket thermia skruven lämnar?
Jag har en acktank på ca 3000 liter.som pannan gå mot.
Tack för snabba svar
MVH KERU
skruvar kapacitet
skruvar kapacitet
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
Du får ju ett bättre askutrymme om du placerar den i vedluckan. Rökgaserna justerar du med retardrarna. Vet inte vad dom har fått idén om att placera brännaren i den nedre luckan. Det borde väl gå att få upp rökgaserna även från vedluckan. Vet att det fungerar utmärkt att köra oljebrännare i vedluckan så varför inte en pelletsbrännare.
Vad menar du med kapacitet på skruv?
Min erfarenhet är att MAFA skruvarna håller en långt bättre kvalitet jämfört med Thermias. Jag vet ej något jämförelsepris, men jag skulle då satsa på MAFA som jag nämt tidigare, då dom har längst erfarenhet på långa skruvar. Dom har också bra och säkra uträkningar på motorer och snäckväxlar. Där kan du ju få en skruv som är beräknad att passa ihop med ditt val av brännare. Hör annars med BAXI vad dom rekommenderar eftersom du köper brännaren där.
Detta är mitt råd!
Vad menar du med kapacitet på skruv?
Min erfarenhet är att MAFA skruvarna håller en långt bättre kvalitet jämfört med Thermias. Jag vet ej något jämförelsepris, men jag skulle då satsa på MAFA som jag nämt tidigare, då dom har längst erfarenhet på långa skruvar. Dom har också bra och säkra uträkningar på motorer och snäckväxlar. Där kan du ju få en skruv som är beräknad att passa ihop med ditt val av brännare. Hör annars med BAXI vad dom rekommenderar eftersom du köper brännaren där.
Detta är mitt råd!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: skruvar kapacitet
Vilken rökgastemp du får beror på vilken effekt brännaren är på..keru skrev:Hej Karla 1
Tack för svaret.
Baxi säger att den skall sitta i den nedere luckan.
Om man skulle sätta den i den över så skulle man ju kunna använda vilken brännare som hels.
Blir inte rökgaserna på tok för låga om man sätter den iden övere?
Har nu 6 turbulatorer i när jag eldar ved och rögas tempen är 165 grader.
Det skulle innebära att jag inte behöver turbulatorer när jag kör pellets.
Om skruven MAFA skruvarna har rätt stor kapacitet.Har försökt räkna på dom.
Har du något hum hur mycket thermia skruven lämnar?
Jag har en acktank på ca 3000 liter.som pannan gå mot.
Tack för snabba svar
MVH KERU
Nu står det inget om vilken max effekt pannan har vid pelletsdrift men det brukar vara 75% av max effekten vid vedeldning.. Så en 30 kW bännare bör du ha o då kommer du att ligga på samma rökgastemp som med ved..
Vad skruven ger..

Förstår inte frågan riktigt men om du undrar hur mycket pellets den matar igenom så ligger det på ca 20 kg/tim med thermias korta skruv o ett intag.. Min ger 28 kg/timme med 2 intag/öppningar vilket räcker till att mata en brännare på 135 kW

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det beror väl också på vilken maxeffekt fastigheten är i behov av.Vilken rökgastemp du får beror på vilken effekt brännaren är på..
Nu står det inget om vilken max effekt pannan har vid pelletsdrift men det brukar vara 75% av max effekten vid vedeldning.. Så en 30 kW bännare bör du ha o då kommer du att ligga på samma rökgastemp som med ved..
Enligt min mening ska man väl inte stoppa in en brännare med mer effekt än vad energibehovet är, för att få höjda rökgaser.
Det leder väl till en ökad pelletsförbrukning i onödan.
Hur många kWh förbrukar du på ett år Keru?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det stämmer då hos mej då jag kollat vad märkeffekten på pannan är vid pellets som är 75% av max effekten på ved.. Min panna har en märkeffekt på max 16 kW vid pellets 20 kW vid ved o kör jag med mer än 16 kW så ökar förbrukningen.. Förbrukningen ökar lika mycket om jag kör brännaren på 20 kW som 12 kW mot om jag ligger på 16 kW..Karla1 skrev:Det beror väl också på vilken maxeffekt fastigheten är i behov av.Vilken rökgastemp du får beror på vilken effekt brännaren är på..
Enligt min mening ska man väl inte stoppa in en brännare med mer effekt än vad energibehovet är, för att få höjda rökgaser.
Det leder väl till en ökad pelletsförbrukning i onödan.
Hur många kWh förbrukar du på ett år Keru?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd