Reservel till solanläggning mm

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Reservel till solanläggning mm

Inlägg av Newlund »

Tjena
Jag är ingen elfantom och behöver därför lite stöd i mina nedanstående funderingar.

Tanke ett:
Tänkte sätta ihop ett laddbart batteripaket för att kunna driva solpaketet, cirkulationspumpen och laddomaten.
Laddas kontinuerligt via elnätet.

Tanke två:
Ska dessutom klara att starta och driva pelletbrännaren, JanFire Flex A.

Tanke tre:
En solcellspanel för att ladda batterierna borde väl inte vara omöjligt? Priserna har väl gått ner lite och jag tycker det skulle vara "en kul gjej" att kunna vara helt elnätsoberoende vid ett längre avbrott.

Vad skulle dessa lösningar kosta och vad skulle jag behöva?
Svara gärna med länkar till produkter mm och använd inte allt för invecklat "språk". ;)

Tack på förhand // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tanke 1 är jag också intresserad av eftersom det väldigt lätt går i kok i solsystemvätskan ifall man skulle råka ut för strömavbrott en solig dag. Har redan fått detta problem en gång. Resultat: ca 7 liter solfångarvätska "rymde" via säkerhetsventilen och därefter så stod solfångaranläggningen stilla......

Har själv inte mycket att ge i detta men är intresserad av lösningar.
Har iofs funderat på om man inte skulle kunna använda en UPS för att klara av 1:ans lösning. Har en gammal stående hemma som företaget skulle slänga. Gäller bara att få igång den utan dator, lär visst krävas om jag har fattat det hela rätt. Men annars så finns ju likriktare mm, mm i den så det borde väl inte vara helt omöjligt att fixa (säger en som ännu ej provat)........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu tror jag iofs att ni redan känner till detta men kolla denna länk http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... roemspaket
Har för övrigt ringt runt till en del olika t ex ELFA men ingen verkar ha något som är bättre än på länken ovan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det går väl bra med en sån som du länkar till. Bara att välja effekt efter hur mycket man vill sätta sprätt på.

Sen kan man förvisso ladda med solpaneler, men varför? När det finns ström laddar man ju från nätet, så att batteriet får den underhållsladdning som behövs, för att det alltid ska vara redo. Har du inte ström räcker inte solpanelerna långt ändå, med den låga effekt sådana till rimligt pris ger. De duger till husvagnar och liknande, där man inte har ström från elnätet att tillgå.
http://www.solkraft.se/solceller/husbil/husbil.htm
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

För att få en rimlig bedömning av kostnad....
Räkna ihop respektive förbrukares (apparat) effektbehov (bruka stå på
i watt (W eller kW)
Därefter bedömma om samtliga förbrukare kommer att vara idrift samtidigt eller vilka som kan tänkas vara det & summera denna effekt.

Man behöver också bestämma hur länge det skall kunna fungera utan ordinarie matning.

Därefter kan man se på lämplig utrustning.
/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Lägg sen på 20% för att ta hänsyn till att lasterna ofta inte är resistiva.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

(jag har visserligen ingen solanläggning men det var ett intressant ämne)

Jag har funderat länge på att fixa ihop ett ups-liknade system av nåt slag med en batteriladdare typ CTEK Multi XS 25000 http://www.ctek.com/se/MXS25000/egenskaper.asp (klenare laddare funkar nog tyvärr inte), en AC-omvandlare (tex http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... _box_350_w) och lämpligt antal husvagnsbatterier typ... Tanken är att låta systemet driva brännare och cirkulationspump kontinuerligt så när/om nätspänningen försvinner så tuffar allting på som om ingenting hänt. CTEKs "värre" laddare verkar ju ha ett "supply"-läge som är tänkt för sånnahär applikationer. Hoppas batterierna inte blir ledsna av att underhållsladdas månader/år i sträck? Och frågan är vad som händer när/om man får ett avbrott på några timmar så att batterierna laddas ur, alltså hur skonsamt supply-läget är när det gäller annat än bara underhållsladdning?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
citactiva
Frö

Inlägg av citactiva »

Bassman skrev:(jag har visserligen ingen solanläggning men det var ett intressant ämne)

Jag har funderat länge på att fixa ihop ett ups-liknade system av nåt slag med en batteriladdare typ CTEK Multi XS 25000 http://www.ctek.com/se/MXS25000/egenskaper.asp (klenare laddare funkar nog tyvärr inte), en AC-omvandlare (tex http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... _box_350_w) och lämpligt antal husvagnsbatterier typ... Tanken är att låta systemet driva brännare och cirkulationspump kontinuerligt så när/om nätspänningen försvinner så tuffar allting på som om ingenting hänt. CTEKs "värre" laddare verkar ju ha ett "supply"-läge som är tänkt för sånnahär applikationer. Hoppas batterierna inte blir ledsna av att underhållsladdas månader/år i sträck? Och frågan är vad som händer när/om man får ett avbrott på några timmar så att batterierna laddas ur, alltså hur skonsamt supply-läget är när det gäller annat än bara underhållsladdning?
Vi har sådana laddare på jobbet, supply läget ger konstant 13,6V och det tror ja inte batterierna mår speciellt bra av.

Däremot om man sätter dem på vanlig laddning så laddar de på 14,4 tills det är fullt och går sedan ner på 12,8, detta läge kan du ha batterierna på hur länge du vill.

Är inte säker men jag tror livslängden inte blir speciellt lång om du kör batterierna på 13,6V hela tiden, blir ju som på en bil när generatorn laddar hela tiden (det är iof högre V då) och då kokar du ju bort vattnet i batterierna. Bättre alternativ skulle vart om du kunde ha batterierna på vanlig laddning och drev det som skall ha backupström med 230V från uttagen och sedan om det blir strömavbrott så startar en 12-230V omvandlare och kör på reservström
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Man bör först prova om utrustningen fungerar med de billiga 12/230V omvandlarna som finns.
De ger fyrkanvåg och alla motorer tycker inte alltid om detta. Sedan finns ofta reegulatorer i pelletsbrännarna som skall varvtalsreglera fläktar med tyristorer. Som min gamla Pellex (KPM) Den har bland annat en inbyggd 0V genomgångdetektor som går via processorn. Brännaren blir lite tokig när jag sänder på 1800-1900 Khz tål nästan ingen påstrålad effekt alls. (Undrar som någon brännare är EMC godkänd enligt föreskrifterna.)

Jag förstår ditt intresse att göra en lösning. Var själv inne på detta då vi i bland råkar ut för strömavbrott här i obyggden. Men efter mycket övervägande kommer jag att installera ett elverk i stället.
Slipper underhåll på batterier. Kan användas till sommarstugan. Avgasningsröret tänkte jag dra ut genom en annan skrostenspipa.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Kanske skulle man köpa ett bensindrivet elaggregat istället?
Vart hittar man ett billigt sådant?
Borde kunna etanolkonverteras lika enkelt som gräsklippare mm.

//Micke
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Tjena igen
Jag hittade ett litet bensindrivet elaggregat på www.importoren.se i Ullared (finns ej med på hemsidan).
Det kostade 1395:- och har följande data:
http://www.made-in-china.com/showroom/p ... 1500-.html
Har startat upp det med 60-70% E85 och den går "tyst" och hur jämnt somhelst. Borde därför funka utmärkt på 100% E85 utan att jag behöver konvertera med att borra upp munstycket.

Återstår bara att elektrikern kommer och sätter en stickpropp innan huvudströmbrytaren för hela anläggningen.
Effekten borde väl räcka för att driva Laddomat, cirkpump, brännaren och solpaketet?
Brännaren kommer jag tända manuellt för säkerhets skull. Behövs det?

Funderar även på att använda ett spänningsskydd a´la åskskydd för PC/TV mm från www.apc.se Kan det ge mig ett hyfsat skydd mot överspänning?

Tacksam för tips // Micke
Skriv svar