Hur många kör bulk respektive småsäck?
Kod: Markera allt
malmöbo skrev:
Blev lite förvånad över svaret- Varför är det inte fler som kör bulk? Förutom att en del säger sig inte tjäna på investeringen- vari ligger problemen med bulk? Är det vanligt att pelletsen slås sönder? Är det större brandrisker?
Antar att det beror på platsbrist och/eller att arbetsinsatsen för att bygga förråd initialt är större än att smälla ihop några pallkragar.
Kan inte se att det skulle finnas några oöverstigliga nackdelar med bulk annars, förutom att det inte skiljer något i pris mot småsäck (konstigt?).
Rätta mig om jag har fel? // Micke
/C
Janfire Flex-a i en CTC 1100 40KW -99, Danfoss Automatik, 90mm insattsrör
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
Hej Alla!
Kan rekommendera alla som kan att gå över till bulk. Är väldigt praktiskt och ett sätt att få det hela att bli automatiskt. Är väl så nära oljeeldning man kan komma....Och några hundra billigare per ton...Några minuter uraskning per vecka är vad som återstår..och det är ju bara trevligt att se hur förbränningen mår...Eller?
MVH
Ulf
Kan rekommendera alla som kan att gå över till bulk. Är väldigt praktiskt och ett sätt att få det hela att bli automatiskt. Är väl så nära oljeeldning man kan komma....Och några hundra billigare per ton...Några minuter uraskning per vecka är vad som återstår..och det är ju bara trevligt att se hur förbränningen mår...Eller?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
pulveriserade pellets- är det ett vanligt problem vid bulk. Vad skall man tänka på för att slippa?
Sedan var det någon som sa att kvaliteten varierade mycket. Fick uppfattningen av att vissa leverantörer var bättre än andra- men även deras leveranser är opålitliga???
Sedan var det någon som sa att kvaliteten varierade mycket. Fick uppfattningen av att vissa leverantörer var bättre än andra- men även deras leveranser är opålitliga???

idag olja, 3,5kubik/år. Byggår 1926/70, 1,5 plan 126kvm + källare 100kvm.
-
- Energiprofet!
Hej!
Pelletskvaliten behöver inte bli sämre vid bulk men har nan otur och köper ifrån fel leverantör så kan det bli illa....men det är samma med säck...Just nu har jag en leverans näst intill helt utan spån...
MVH
Ulf
Pelletskvaliten behöver inte bli sämre vid bulk men har nan otur och köper ifrån fel leverantör så kan det bli illa....men det är samma med säck...Just nu har jag en leverans näst intill helt utan spån...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25