Lite funderingar om brandskyddskontrollerna
Lite funderingar om brandskyddskontrollerna
Hej,
Jag undrar om man måste klä dörrkarmen till pannrummet med mineriskiva eller gips,räcker det inte att klä dörren.Och så annan fråga vad menas dubbelgips,menar dom 2x6 mm gipsskiva eller 13x2 mm.Jag har 13 mm gipsskiva i taket det borde vara godkänt.
En brand i din bostad kan uppstå genom kortslutning eller andra elfenomen, men de vanligaste brandorsakerna är sådana som du själv kan påverka. Exempel på vanliga brandorsaker är sängrökning, torrkokning och att man glömmer att släcka levande ljus.Inte så vanligt med pannrumsbränder.Men högre krav ställer myndigheterna på oss pelletsbrännare.
Jag undrar om man måste klä dörrkarmen till pannrummet med mineriskiva eller gips,räcker det inte att klä dörren.Och så annan fråga vad menas dubbelgips,menar dom 2x6 mm gipsskiva eller 13x2 mm.Jag har 13 mm gipsskiva i taket det borde vara godkänt.
En brand i din bostad kan uppstå genom kortslutning eller andra elfenomen, men de vanligaste brandorsakerna är sådana som du själv kan påverka. Exempel på vanliga brandorsaker är sängrökning, torrkokning och att man glömmer att släcka levande ljus.Inte så vanligt med pannrumsbränder.Men högre krav ställer myndigheterna på oss pelletsbrännare.
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
evonaj skrev:
Finns det någon på den här sidan som hittat lagar eller förordningar vilka ger stöd för sotarnas krav på gips hit och dit?
Vet någon om sotaren räknas som myndighetsperson?
Så att man kan överklaga beslutet att underkänna. Om han bara är rapportör, vilken är då myndigheten.
Har någon hittat stöd för att det är sotaren i ditt sotningsdidtrikt som måste göra brandskyddskontrollen?
Gör de det?Men högre krav ställer myndigheterna på oss pelletsbrännare.
Finns det någon på den här sidan som hittat lagar eller förordningar vilka ger stöd för sotarnas krav på gips hit och dit?
Vet någon om sotaren räknas som myndighetsperson?
Så att man kan överklaga beslutet att underkänna. Om han bara är rapportör, vilken är då myndigheten.
Har någon hittat stöd för att det är sotaren i ditt sotningsdidtrikt som måste göra brandskyddskontrollen?
Ja, du har rätt men såvitt jag förstår så behöver pannor med mindre effekt än 60 kW inte ett pannrum att stå i. Det anses normalt att man har pannan i ett pannrum konstruerat som egen brandcell men alltså inget tvång om det inte är en större panna. Enligt (BFS 1998:38).elvis skrev:Ett pannrum skall vara en brandcell.
Gips är ett exempel på en godkänd konstruktion, minerit ett annat.
Regleras enligt BBR 99 kap
5:4 och 5:66.
Mvh
Sen att man för sitt eget bästa nog bör ha pannan i egen brandcell det är ju självklart. Men man kan ju undra hur resonemanget är när sotaren kom första gången så sa han att jag var tvungen att ta ut mina lagerhyllor med bråte. Jag gjorde så och asade in 6 ton pellets istället, det var inget problem. Det tycker jag är ett märkligt resonemang.
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- Stor entusiast!
Hej! Ett mycket intressant ämne!
För det första har det blivit en mycket kraftig lagändring i vårat land som styr både sotning och brandskyddskontroller enl. Lagen om skydd mot olyckor:Ny lag från 040101..
Denna lag styr Brandskyddskontrollerna samt sotningen, men det är Räddningsverket som rekomenderar direktiverna hur detta skall utföras samt frister och dyligt.
Det står även i krar text där att Behörigheten att göra Brandskyddskontroll är den som är sotare med speciell utbildning.http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Nu kommer vi till. Dörr karmar och brand klassade pannrum etc?????
Detta styr BBR= Boverkets Byggnads Regler.Det är dessa regler som styr hur man skall bygga.Exempelvis Pannrum.Det är dessa sotarna går efter.
Det finns enl BBR olika brandklasser.
R=Bärförmåga.
E=Integritet.
I=Isolering.
Bärförmåga=Tidskrav.
Integritet=Hållbarhet.
Isolering=Tjocklek.
Läser man då på BBR´s Byggregler skall alltså ett pannrum vara byggd enl EI-30. Alltså blir det en brand i pannrummet skall inte branden kunna sprida sig till närmaste rum på 30 minuter.Alltså bekkäda dörrkarmana med mineritskivov verkar lite överkurs!!!!!!!
Det är alltså inte sotarna som bestämmer detta!!!Det är byggnadsreglerna.
Jag tänkte göra mitt pannrum av dubbel Timmervägg. Obs! Gjutet cement tak ,undrar vad Sotarna säger om detta? Det klarar nämligen 30min innan det brinner igenom väggen????
Det är alltså frågan om olika sotares kunskap och erfarenhet samt bedömning.
Vi har ju alla bes en bil,då ser man hur mänskliga faktorn spelar in.
Mvh.Logaritmen
För det första har det blivit en mycket kraftig lagändring i vårat land som styr både sotning och brandskyddskontroller enl. Lagen om skydd mot olyckor:Ny lag från 040101..
Denna lag styr Brandskyddskontrollerna samt sotningen, men det är Räddningsverket som rekomenderar direktiverna hur detta skall utföras samt frister och dyligt.
Det står även i krar text där att Behörigheten att göra Brandskyddskontroll är den som är sotare med speciell utbildning.http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Detta styr BBR= Boverkets Byggnads Regler.Det är dessa regler som styr hur man skall bygga.Exempelvis Pannrum.Det är dessa sotarna går efter.
R=Bärförmåga.
E=Integritet.
I=Isolering.
Bärförmåga=Tidskrav.
Integritet=Hållbarhet.
Isolering=Tjocklek.
Läser man då på BBR´s Byggregler skall alltså ett pannrum vara byggd enl EI-30. Alltså blir det en brand i pannrummet skall inte branden kunna sprida sig till närmaste rum på 30 minuter.Alltså bekkäda dörrkarmana med mineritskivov verkar lite överkurs!!!!!!!
Jag tänkte göra mitt pannrum av dubbel Timmervägg. Obs! Gjutet cement tak ,undrar vad Sotarna säger om detta? Det klarar nämligen 30min innan det brinner igenom väggen????
Mvh.Logaritmen
Bra förklaring!logaritmen skrev:Hej! Ett mycket intressant ämne!
R=Bärförmåga.
E=Integritet.
I=Isolering.
Bärförmåga=Tidskrav.
Integritet=Hållbarhet.
Isolering=Tjocklek.
Mvh.Logaritmen
Det du har skrivit stämmer bra logaritmen.
Det framgår inte av frågeställaren om det är en nybyggnation eller ej.
De regler som fanns eller finns när bygget sker gäller. Väldigt viktigt att veta tycker jag personligen.
Mycket få regeländringar är retroaktiva som de flesta säkert är medvetna om i allt annat än pannrum verkar det som.
Alla kan säkert inse nyttan av en förbättrad regel när de gäller till exempel brandskydd lika säkert som att man i sin Chevrolet från 1941 bör ha rullbällte (med automatisk åtdragning vid kollision) samt 8 (helst 16) krockkuddar, ESP samt naturligtvis ABS : bromsar ):)
Naturligtvis inser alla oxå att den besiktningsgubbe som kräver detta är ute och turnerar. Varför ifrågasätter man då inte sotaren när han kommer med retroaktiova krav på eget bevåg eller av ren okunskap?? Fattar "nada" i detta
De regler som fanns eller finns när bygget sker gäller. Väldigt viktigt att veta tycker jag personligen.
Mycket få regeländringar är retroaktiva som de flesta säkert är medvetna om i allt annat än pannrum verkar det som.
Alla kan säkert inse nyttan av en förbättrad regel när de gäller till exempel brandskydd lika säkert som att man i sin Chevrolet från 1941 bör ha rullbällte (med automatisk åtdragning vid kollision) samt 8 (helst 16) krockkuddar, ESP samt naturligtvis ABS : bromsar ):)
Naturligtvis inser alla oxå att den besiktningsgubbe som kräver detta är ute och turnerar. Varför ifrågasätter man då inte sotaren när han kommer med retroaktiova krav på eget bevåg eller av ren okunskap?? Fattar "nada" i detta
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
den info jag fick av sotarn är att de anmärkningar de upptäcker vid besök rapporteras till kommunens byggnadsnämnd, som är den myndighet som fattar beslut. Att de skulle ha en annan uppfattning än sotarn anser jag vara ovanligt (min gissning).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Stor entusiast!
Jag kan bara svara på att sotaren kan aldrig ändra på det som gällde när den aktuella byggnaden uppstod eller byggdes.(Retruaktivt gäller ej!!!!)
Men däremot gäller,den nya Lagen om skydd mot olyckor. När sotaren skall komma och göra en Brandskyddskontroll då kan sotaren kontrollera. Skador/Förändringar/Förbränning/Temperatur/Avstånd till brännbart/Ombyggnation/Även förbättringar är värt att tillägga/Osv..
Då är det svårt att motivera om sotaren ser en skadad skorsten eller en början av en brand i exempelvis vindsvåningen nära skorstenen något som inte fanns när huset byggdes.Det är därför nya lagen har trätt i kraft.
Nya lagen vill sattsa mera på grundlig brandskyddskontroll än att sota, som dom i dagligt tal mera kallas för rengöring.
Det är därför villa ägaren får sota själva enl en kommunal skiss, om hur detta skall gå till.Ofta en form av kurs som villaägaren får anmäla sig till???
Ungefär som att bygga om oljeeldningen i huset och vips har det blivit en modern pelletsanläggning??
Mvh.Logaritmen.
Men däremot gäller,den nya Lagen om skydd mot olyckor. När sotaren skall komma och göra en Brandskyddskontroll då kan sotaren kontrollera. Skador/Förändringar/Förbränning/Temperatur/Avstånd till brännbart/Ombyggnation/Även förbättringar är värt att tillägga/Osv..
Då är det svårt att motivera om sotaren ser en skadad skorsten eller en början av en brand i exempelvis vindsvåningen nära skorstenen något som inte fanns när huset byggdes.Det är därför nya lagen har trätt i kraft.
Nya lagen vill sattsa mera på grundlig brandskyddskontroll än att sota, som dom i dagligt tal mera kallas för rengöring.
Det är därför villa ägaren får sota själva enl en kommunal skiss, om hur detta skall gå till.Ofta en form av kurs som villaägaren får anmäla sig till???
Ungefär som att bygga om oljeeldningen i huset och vips har det blivit en modern pelletsanläggning??
Mvh.Logaritmen.
-
- Stor entusiast!
Jag kan bara svara på att sotaren kan aldrig ändra på det som gällde när den aktuella byggnaden uppstod eller byggdes.(Retruaktivt gäller ej!!!!)
Mvh.Logaritmen.
Mvh.Logaritmen.
BBR 2006:12
Med vilken rätt kräver sotaren gips?
Man skulle kunna tolka det senare som ett krav som berör de fall då pannan står i ett eget pannrum, men om man ställer in en tvättmaskin och kallar det för kombinerat pannrum och tvättstuga så faller rimligen 5:66.
Att man måste vara sotare för att få göra brandskyddskontrollen står i förordningen, men står det vilken sotare som ska göra det?
Kod: Markera allt
5:42 Eldstad
5:421 Allmänt
Eldstäder och förbindelsekanaler skall ha tillräcklig hållfasthet för att ta upp förekommande
belastningar och andra påverkningar. Eldstäder, eldningsapparater,
o.d. skall placeras på underlag med tillräcklig bärförmåga. Underlaget skall utformas
så att
– brandspridning nedåt förhindras och
– otätheter p.g.a. sättningar inte uppkommer i anslutna kanaler och rörledningar.
(BFS 1998:38)
Allmänt råd
Underlaget bör utföras i lägst klass REI 60. I småhus dock lägst REI 15.
BFS 2006:12
BBR 12
28
Gaser får inte oavsiktligt tränga ut från eldstäder och eldningsapparater.
Eldstaden skall tillföras erforderlig mängd förbränningsluft.
Värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum.
Allmänt råd
Se avsnitt 3:32, 5:66 och 6:2. (BFS 2005:17)
Kod: Markera allt
5:66 Pannrum (BFS 1998:38)
Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet skall utformas som
egen brandcell. (BFS 2002:19)
Allmänt råd
Tak och väggar bör förses med material i lägst klass B-s1,d0 (klass I) på
beklädnad i klass K210/B-s1,d0 (tändskyddande beklädnad). Golvet bör utföras
av material i klass A1fl (obrännbart material). (BFS 2005:17)
Man skulle kunna tolka det senare som ett krav som berör de fall då pannan står i ett eget pannrum, men om man ställer in en tvättmaskin och kallar det för kombinerat pannrum och tvättstuga så faller rimligen 5:66.
Att man måste vara sotare för att få göra brandskyddskontrollen står i förordningen, men står det vilken sotare som ska göra det?
-
- Stor entusiast!
Hej. Placerar du pannan i Tvättstugan eller Tvättmaskinen i Pannrumet?Erik skrev:BBR 2006:12Kod: Markera allt
5:42 Eldstad 5:421 Allmänt Eldstäder och förbindelsekanaler skall ha tillräcklig hållfasthet för att ta upp förekommande belastningar och andra påverkningar. Eldstäder, eldningsapparater, o.d. skall placeras på underlag med tillräcklig bärförmåga. Underlaget skall utformas så att – brandspridning nedåt förhindras och – otätheter p.g.a. sättningar inte uppkommer i anslutna kanaler och rörledningar. (BFS 1998:38) Allmänt råd Underlaget bör utföras i lägst klass REI 60. I småhus dock lägst REI 15. (BFS 1998:38) BFS 2006:12 BBR 12 28 Gaser får inte oavsiktligt tränga ut från eldstäder och eldningsapparater. Eldstaden skall tillföras erforderlig mängd förbränningsluft. Värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum. (BFS 1998:38) Allmänt råd Se avsnitt 3:32, 5:66 och 6:2. (BFS 2005:17)
Med vilken rätt kräver sotaren gips?Kod: Markera allt
5:66 Pannrum (BFS 1998:38) Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet skall utformas som egen brandcell. (BFS 2002:19) Allmänt råd Tak och väggar bör förses med material i lägst klass B-s1,d0 (klass I) på beklädnad i klass K210/B-s1,d0 (tändskyddande beklädnad). Golvet bör utföras av material i klass A1fl (obrännbart material). (BFS 2005:17)
Så enkelt kan det väl inte vara!! För att klara sig undan Lagens långa arm som ex.BBR.
Betfäffande din tidigare text,så finns det andra material än gips som klarar BBR kraven. Man måste nog som lekman ta reda på detta själv.
Man får helt enkelt fråga om brandklassade material ytskikt etc,som uppfyller Byggnadsreglerna. Jag tror att sotarna har rätt bra koll på detta.
Men det finns väl röt ägg även inom det yrket också, som det finns i alla yrken.Men sotarna skall nog åperopa flera andra lösningar än att bara rekomendera gips.
Man skall nog ha tur att träffa rätt sotare!!
Om sotarna står det på räddningsverkets sida att kompitens kravet för att utföra Brandskyddskontroll är skorstensfejare med lägst Tekniker utbildning.
Mvh Logaritmen.
Jag måste säga att jag är lite förvirrad över hur saker och ting fungerar i verkligheten.
För en månad sedan installerades min anläggning. Några dagar senare skulle sotning skett i skorstenen. Jag ringde och berättade att jag bytt plats på pannan och dessutom bytt till fastbränsle.
Sotaren meddelade att han kommer i alla fall för att besiktiga anläggningen. Han var där två tre minuter under tiden han berömde placeringar, val av utrustning, ny placering och livet i allmänhet. Att sota skorstenen tyckte han inte skulle vara nödvändig (tror inte han ville upp på taket...) Han frågade bara om skorstenen, jag berättade att jag hade ett gammalt rör, han frågade om det var väldigt skitigt och jag svarade att jag inte hade någon aning eftersom den är tio meter och den meter ned jag tittade när jag gjöt om toppen på skorstenen för att få fast skorstensfläkten inte var skitig, men att jag gissade att all sot kanske inte koncentrerades till skorstenens sista meter.
Det tyckte han var kul och sa att vi ses om ett år, det var onödigt att sota. I samma veva skulle han se till att brandskyddskontrollen sköts på ett par månader så att jag fick få till en dörr till pannrummet och kanske till och med lite gips.
Han berättade förresten också att jag inte kunde ha pelletsförrådet så nära pannan (20cm) och att det inte hjälpte om jag gipsklädde pallkragarna. Det var en meter som gällde.
Eftersom installatören satt den skruv han satt är det helt omöjligt att få bort förrådet längre bort, så jag lät det stå.
Några dagar senare fick jag en lapp i lådan om brandskyddskontroll. Jag ringde och kollade, men jo, han skulle komma direkt, två dagar senare.
Det var ju ingen idé att förändra något på den tidshorisonten och jag kunde inte vara hemma, så svärfar och frun fick rycka in.
Han konstaterade mest att allt såg strålande ut (ingen dörr till pannrummet och en pall med pellets 10cm från pannan.) Han stannade mellan fem och tio minuter. Några dagar senare fick jag en räkning på knappt 900kr och inga som helst anmärkningar. Det enda som känns märkligt är att det fortfarande står att jag eldar med olja, men under utrustning finns noterat vilken pelletsbrännare jag använder...
På ett sett är jag förstås glad över att det inte är en övernitisk människa som gav mig en lista på hundrafemtio punkter och tid för återbesiktning, samtidigt känns det märkligt att betala över 5000kr/timma för att få reda på att Effecta gör bra pannor och Bioline 20 är en bra brännare...
För en månad sedan installerades min anläggning. Några dagar senare skulle sotning skett i skorstenen. Jag ringde och berättade att jag bytt plats på pannan och dessutom bytt till fastbränsle.
Sotaren meddelade att han kommer i alla fall för att besiktiga anläggningen. Han var där två tre minuter under tiden han berömde placeringar, val av utrustning, ny placering och livet i allmänhet. Att sota skorstenen tyckte han inte skulle vara nödvändig (tror inte han ville upp på taket...) Han frågade bara om skorstenen, jag berättade att jag hade ett gammalt rör, han frågade om det var väldigt skitigt och jag svarade att jag inte hade någon aning eftersom den är tio meter och den meter ned jag tittade när jag gjöt om toppen på skorstenen för att få fast skorstensfläkten inte var skitig, men att jag gissade att all sot kanske inte koncentrerades till skorstenens sista meter.
Det tyckte han var kul och sa att vi ses om ett år, det var onödigt att sota. I samma veva skulle han se till att brandskyddskontrollen sköts på ett par månader så att jag fick få till en dörr till pannrummet och kanske till och med lite gips.
Han berättade förresten också att jag inte kunde ha pelletsförrådet så nära pannan (20cm) och att det inte hjälpte om jag gipsklädde pallkragarna. Det var en meter som gällde.
Eftersom installatören satt den skruv han satt är det helt omöjligt att få bort förrådet längre bort, så jag lät det stå.
Några dagar senare fick jag en lapp i lådan om brandskyddskontroll. Jag ringde och kollade, men jo, han skulle komma direkt, två dagar senare.
Det var ju ingen idé att förändra något på den tidshorisonten och jag kunde inte vara hemma, så svärfar och frun fick rycka in.
Han konstaterade mest att allt såg strålande ut (ingen dörr till pannrummet och en pall med pellets 10cm från pannan.) Han stannade mellan fem och tio minuter. Några dagar senare fick jag en räkning på knappt 900kr och inga som helst anmärkningar. Det enda som känns märkligt är att det fortfarande står att jag eldar med olja, men under utrustning finns noterat vilken pelletsbrännare jag använder...
På ett sett är jag förstås glad över att det inte är en övernitisk människa som gav mig en lista på hundrafemtio punkter och tid för återbesiktning, samtidigt känns det märkligt att betala över 5000kr/timma för att få reda på att Effecta gör bra pannor och Bioline 20 är en bra brännare...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
-
- Pannrumstomte!
Jag var och kollade på värmebaronen idag. De sålde ett förråd som satt nitat på sidan av pannan. Noll meter ifrån m.a.o.peoe skrev: Han berättade förresten också att jag inte kunde ha pelletsförrådet så nära pannan (20cm) och att det inte hjälpte om jag gipsklädde pallkragarna. Det var en meter som gällde.

Skall korrigera mig själv lite när jag läst igenom texten igen. Sotarn menade att jag var tvungen att flytta allt brännbart material så att jag skulle flytta förrådet och gipsa hjälpte inte.
Däremot står det inget alls om det i protokollet...
Däremot står det inget alls om det i protokollet...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Laddomat 21, 4vägssjunt