Driftstopp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cjansson
Späd planta

Driftstopp!

Inlägg av cjansson »

Har haft brännaren installerad i ca 2 veckor nu och har under den tiden haft 4 driftstopp som orsakats av att en pellet lagt sig på nivågivaren som då lurar brännaren att tro att det finns pellets så externs skruven inte behöver gå. Resultatet blir att brännaren kör slut på pelletsen som finns i brännaren tills det tar slut och elden slocknar och flamvakten löser ut.
Jag dunkar till brännaren så pelleten faller ner. Ställer effektväljaren på noll. Nollställer larmet från flamvakten genom att slå av strömmen och sedan på igen. Sedan fyller jag externskruven genom att köra den manuellt med knapparna på brännaren. Ställer väljaren på 1 och låter brännaren starta automatiskt vilket fungerar som det ska.

Nu till min fråga, är det fler som upplevt det här problemet och isåfall hur har ni löst det?

Jag funderar på att limma på en liten plast-rygg uppe på givaren så att en pellets inte kan balansera uppe på den. Skulle det fungera? måste naturligtvis då kalibrera om nivågivaren, vilket inte är så svårt.

Tycker det är lite konstigt att detta problem uppstår, ska man reklamera eller åtgärda själv?

/Christer
Janfire Flex-a i en CTC 1100 40KW -99, Danfoss Automatik, 90mm insattsrör
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hmm :roll: har aldrig varit med om detta eller hört
att någon haft detta problem :cry:
Vad säger han som installerat brännaren :?:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
cjansson
Späd planta

Inlägg av cjansson »

Har inte pratat meed installatören än, vill få lite koll på det och se om det fortsätter, skall ringa honom till veckan.
/c
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

har kört drygt ett år och aldrig hänt mig, verkar konstigt.vad för pellets kör du med? :D
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har upplevd det 1 gg, då körte jag med Vestmarka och då hade en skitlång pellets lagt sig på toppen och ställde till det. Jag har sedan gjort en liten bygel av 1mm ståltråd som i essens är en ögla runt sensorn (under muttern), sen går den lodrätt upp ca: 15mm och böjar sedan ner mot slutet på sensorn där den är klippt av strax ovanför. Ingen omjustering behövdes.

Efter detta har det inte hänt mer men jag tror faktisk inte att det hade gjort det ändå men man vet ju aldrig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Re: Driftstopp!

Inlägg av FBKfan »

cjansson skrev:Har haft brännaren installerad i ca 2 veckor nu och har under den tiden haft 4 driftstopp som orsakats av att en pellet lagt sig på nivågivaren som då lurar brännaren att tro att det finns pellets så externs skruven inte behöver gå. Resultatet blir att brännaren kör slut på pelletsen som finns i brännaren tills det tar slut och elden slocknar och flamvakten löser ut.
Jag dunkar till brännaren så pelleten faller ner. Ställer effektväljaren på noll. Nollställer larmet från flamvakten genom att slå av strömmen och sedan på igen. Sedan fyller jag externskruven genom att köra den manuellt med knapparna på brännaren. Ställer väljaren på 1 och låter brännaren starta automatiskt vilket fungerar som det ska.

Nu till min fråga, är det fler som upplevt det här problemet och isåfall hur har ni löst det?

Jag funderar på att limma på en liten plast-rygg uppe på givaren så att en pellets inte kan balansera uppe på den. Skulle det fungera? måste naturligtvis då kalibrera om nivågivaren, vilket inte är så svårt.

Tycker det är lite konstigt att detta problem uppstår, ska man reklamera eller åtgärda själv?

/Christer
Den kapacitiva nivågivaren är nog lite felaktigt inställd bara.
Den bör nog inte ställas så känsligt så att den känner av att någon enstaka pellets ligger uppepå densamma.
Känsligheten ställer du lätt på givaren själv. Det står utförligt i instruktionsboken (i allafall på NH:n) hur man går tillväga.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
cjansson
Späd planta

Inlägg av cjansson »

:( I morse hade det hänt igen. Jag skall prova att ställa ned känsligheten som FBKfan skrev. Dock rekomenderade min installatör mig att justera känsligheten efter c:a 2 veckor när saker och ting "satt sig". Han förklarade att jag skulle göra det genom att lägga en pellet på givaren och kalibrera efter det. Han sa att man inte skulle göra som det står i handboken dvs sätta ett finger 5-7 mm framför givaren. Han sa att detta kommar att ändras i hanboken framöver.
/C
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Eftersom att det är så många som inte upplevt detta förut så måste det ha med läget/känsligheten att göra.
Prova att backa givaren lite så att den inte sticker in så långt i nedfallsröret och kolla även känsligheten.
Se bara till att den verkligen känner av pelletsen så att du inte lurar externskruven att gå trots att det är full i röret.

Alternativt att testa Icecaps lösning.

Jag blev lite förvånad när jag läste att du valde en mekanisk lösning och inte fixade det elektroniskt. :wink:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om den sista meningen är riktat till mig ÄR det ordnat elektronisk. Om externskruven går i 2 minuter (inställdbart) kommer NH-brännaren att stänga av och larma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap skrev:Om den sista meningen är riktat till mig ÄR det ordnat elektronisk. Om externskruven går i 2 minuter (inställdbart) kommer NH-brännaren att stänga av och larma.
Jag tror nog att Jomil syftade på din ståltrådslösning 8)

Det är helt och hållet en inställning av givaren det är frågan om, tro mig, jag har jobbat med dessa givare i 19 år.
Att givaren behöver sätta sig i 2 veckor var nytt för mig :wink: , det ska inte behövas. Däremot kan givaren påverkas något, något av om det ligger pelletsdamm uppepå.

När du ställer in den är det nog inte fel att kolla med fingret som det står i bruksanvisningen. Däremot ska du testa med att lägga en pellets långt ut på givaren. Givaren ska då inte känna denna för då är den lite för känsligt inställd.

Lycka till!
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
cjansson
Späd planta

Inlägg av cjansson »

Kalibrerade om sensorn tidigare idag, återkommer med rapport om hur det går.

Hur många gånger tänder era brännare eltändningen vid uppstart? Min tänder och kör fläkten uppåt 30 ggr innan brännaren anser att det är fyr och fläkten kör konstant.
/C
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

cjansson skrev: Hur många gånger tänder era brännare eltändningen vid uppstart? Min tänder och kör fläkten uppåt 30 ggr innan brännaren anser att det är fyr och fläkten kör konstant.
/C
Brännaren anser ingenting... Detta är inprogrammerat och samma uppstartsprocedur körs oavsett om brännaren tänder eller ej.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
cjansson
Späd planta

Inlägg av cjansson »

:D Sedan jag justerat ner känsligheten har felet inte uppstått igen.

[quote]Brännaren anser ingenting... Detta är inprogrammerat och samma uppstartsprocedur körs oavsett om brännaren tänder eller ej. /[quote]

Är det normalt med 30 "körningar" varje gång den ska starta?
/C[
Skriv svar