Nu har jag beställt polsk pellets...

CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Nu har jag beställt polsk pellets...

Inlägg av CTC Total -83 »

...men bara 300 gram i ett kuvert. Få leveransen i veckan och ska sen kolla upp hur den ser ut, exakt vad frakt av 4-8 pallar kostar etc. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter från er som testat att beställa från andra sidan Östersjön.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Hej hej..
jag har precis eldat upp 1ton pols pellets..
va helt ok tycker jag.. blev ingen sintring alls utav den..
ioförsig så har jag mest eldat för varmvatten med den..
enda nackdelarna som va:den luktar ganska starkt och väldigt dåligt siktad..

fick den av min leverantör som "nödpellets" i våras, tycker själv den va bättre än sydpellets som jag i vanliga fall köper av honom!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Sent omsider kom pelletsen i ett kuvert. Tullen hade tydligen tagit in det för kontroll...
Pelletsen ser bra ut, har fast konsistens och en mörk färg. Dock luktar den svagt av mögel, vilken kan bero på att pelletsen varit packad i en tät plastpåse ett tag.
Så nu är den stora frågan, ska man slå till på en beställning?
Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter från dem som beställt själva från andra sidan Östersjön.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Å ja som trodde att all pellets i säck packades i täta plastpåsar, men de kanske inte e täta då?
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Skulle vara kul att få ett vettigt svar för en gångs skull på det här forumet. Börjar bli småtrött på er som anmärker på formuleringar. Är det nån som beställt från Polen eller inte? :evil:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det bara rätt kurs inkl frakt så kan det väl va värt ett test av den iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

CTC Total -83 skrev:Skulle vara kul att få ett vettigt svar för en gångs skull på det här forumet. Börjar bli småtrött på er som anmärker på formuleringar. Är det nån som beställt från Polen eller inte? :evil:
Senast redigerad av thomasx den mån 02 okt, 2006 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

CTC Total -83 skrev:Skulle vara kul att få ett vettigt svar för en gångs skull på det här forumet. Börjar bli småtrött på er som anmärker på formuleringar. Är det nån som beställt från Polen eller inte? :evil:
Du behöver ju faktiskt inte bli arg på dom som faktiskt svarar, bara för att dom som har erfarenhet kanske inte ens är här!

Jag vet att jag sett flera inlägg om pellets från baltikum här i forumet, har du provat att söka efter gamla inlägg? Kan inte minnas att något av dem var positivt, har även för mig att Råd&Rön har gjort ett test som inkluderade sådan pellets. En prenumeration rekommenderas starkt! De testar även pelletspannor, värmepumpar, kaminer m.m.

När det gäller 'formuleringar' så vet jag inte om du avsåg min fråga angående täta påsar, vilket ju faktiskt inte var ett formuleringspåpekande, utan faktiskt en praktisk förpackningsfråga. Jag var/är av uppfattningen att pellets packas i täta påsar för att skydda mot fukt. Men om det resulterar i mögel så e de ju ingen bra ide. Fast det låter ju lite som att pelletsen är fuktig, om det kan mögla. Å de e ju absolut inget tecken på kvalité i så fall.

Om dom inte kan skicka 300g korrekt förpackat, hur ska det då gå med 3 ton?
Vad har du för köptrygghet om du får några ton möglig pellets?

...
Senast redigerad av thomasx den mån 02 okt, 2006 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Man får vad man betalar för..finns det något som heter.
Brukar absolut gälla när man inhandlar från "suspekta" öststatsländer och dylikt....
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

CTC Total -83: Nej, jag har ingen erfarenhet av polsk pellets.
thomasx skrev: Jag var/är av uppfattningen att pellets packas i täta påsar för att skydda mot fukt.
...
De pelletssäckar som jag har sett är endast de 5 som jag har/har haft hemma från två olika leverantörer (Kronpellets och norsk "brunpellets") och om jag inte minns helt fel så har de alla små lufthål över hela ytan. Dvs säcken är inte helt tät.....

Måste kolla när jag kommer hem så jag inte sitter och luras. :roll:

Edit: Små lufthål över hela ytan var kanske lite i överkant.... men de är i allafall inte luft täta. Trycker man på dem så åker luften ut...
Senast redigerad av Roli den mån 02 okt, 2006 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Från Agroenergis hemsida

"Är säckarna av plast skall en bruten pall (sträckfilm och toppark) inte utsättas
för väta eftersom säcken är perforerad med små hål. Vid utomhuslagring under
en längre tid är det en god idé att täcka pallarna med presenning, vilket ger ett
extra skydd mot regn, snö, väta, fåglar, UV-ljus samt kondensbildning."

Har inte noterat det på mina säckar, måste kollas :)
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Har testat pellets från öst vilket land kommer jag inte ihåg
Köpte av en kille från Kalmar trakten Tycker den var mycket
bra fint pressat inget spån att tala om och brann inte sämre en
den Svenska jag kört.Enda problemet är att det är 10 mil
för mig att hämta det.Har ingen erfarenhet av att
importera själv.Ang plastsäckar har inte jag haft någon
helt tät. :? Tänker inte skriva en uppsats om det heller.
Hoppas det går bra för dig och som André skrev(Är det bara rätt kurs inkl frakt så kan det väl va värt ett test av den iaf..)Om du är inne
på att importera själv.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
NiklasG
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 14:23
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Hej alla!

En idé för att kolla kvalitén på pelletsen/briketter kan vara om tillverkaren håller sig till satta standarder. Den här länken visar svanska satta standarder men de borde finnas något för europa.

http://www.swd.se/pellets/standard.htm

Här är något om europa

http://www.clickredirect.com/mailimg/si ... _se.htm#a1

men jag kommer inte länge, någe fel nånstans.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Om man får vad man betalar för. Så måste Såbi/Neova som de heter va bland det besta på marknaden.Varför då alla klagomål.Jo stora och dominanta och säljer smulorna endå til dig mig eller någon annan
Eryllpanna med s2
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 18:42
Ort: Borlänge

Inlägg av Eryllpanna med s2 »

ja vi får nog ändra våran inställning till öst pellets om vi tycker svensk
pellets är för dyr.
Men vi köper nog mer öst pellets än vi tror (i svanska säcka) och är glada
tänk om importen skulle öka ;och vi efter frågar sådan pellets
kanske våra svenka drakar :twisted: skulle känna sig hotade och sänka
priserna och inte höja hela tiden 8)
hatar karteller och skatt
Skriv svar