Tillverka stålskorsten?

gäst
Gallringsobjekt

Svetsförslag

Inlägg av gäst »

Men om jag knackar ihop resp utvidgar så att de går omlott innan svets?
Alternativt svetsar skarvarna dikt mot varandra och sen lägger en remsa plåt runt om som jag skarvar på båda sidorna runt om, då blir det väl tokstabilt? Och skulle själva skarvsvetsen misslyckas så blir ju dom andra 2 på det omlagda "bandet" både stabiliserande och tätande?
Vad tror ni?
Jag kan ju inte svetsa på insidan.

Hej!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Tack pågar.

Inlägg av Roli »

gäst skrev:Det är stålsort 17457 114,30x1,5 jag får 10 m (3x3,3) för 1000:- det sista han har om jag vill. Vad tror ni är det för klent?

Jag tänkte svetsa med pinne.
Stål 17457, enligt vilken standard??? Svensk eller utländsk??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8)Nej man svetsar inte på insidan, utan när man lägger strängen utifrån så skall den bränna igenom och flyta ut ochså på insidan, är rören väldigt tunna kan man lägga dikt mot varandra annars lägger man spalt.
att vidga rören och trä dom i varandra samt lägga förband runtom det funkar kanke om man får till det så att säga.MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

ub skrev:8) om man inte vill krångla till det för framtiden så görman som så! din haha attityd visar att du är i praktiken väldigt okunnig på området gällande RF, expl: sv-fogens baksida, allså inne i röret, kommer att angripas av korrotion om man inte använt skyddsgas även om det är RF.
pipes o diken vill man undvika liksom framtida sprickbildningar ellerhur?!!
det handlar inte om att krångla till det.Materialets egenskaper bestämmer prosseduren,sen får man väl ha hur mycket amatörmässiga genvägstankar man vill om det om man så vill,men man kan ju vara hygglig nog att inte gå ut med dom till andra som om det saknar betydelse. (7,5 meter rör på utsidan,kan bli en viss röresepåfrestning)
Alla har vi mycket att lära,, A-H lite mer just nu!!

MVH:UB
Ehh. Jag har 287 licens på både tig o pinne i rostfritt samt EWS utbildning så jag borde ju ha koll.

Vist kan man tigga ihop det med rotgas det blir ju bäst då men hur troligt är det att han kommer göra det..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Roli skrev:
gäst skrev:Det är stålsort 17457 114,30x1,5 jag får 10 m (3x3,3) för 1000:- det sista han har om jag vill. Vad tror ni är det för klent?

Skall tydligen vara DIN 17457, så det är väl internationell standard?, hittade länkar till Sandvik i alla fall. Dessutom är de märkta 1995, så det är väl årgång.
Har ej fått kontakt med sotaren ännu, trots försök. :cry:
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

ub skrev:8)
Vist kan man tigga ihop det med rotgas det blir ju bäst då men hur troligt är det att han kommer göra det..
Sannolikheten för det beräknar jag till exakt 0. 8)
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) :D hej A-H.vad bra då !! då borde du ju föstått redan från början vad jag pratar om, det är nämligen så att i botten har jag ochså> EN:287 (+ADHP:3) cetifiering/licens i rörsvetsning TIG o PINNE
både svart O Rostfritt samt Duplex o Superduplex, i alla dimentioner . har ochså jobbat på rigg i Norge kvernervarvet i Stavanger. som du säger,du borde ha koll men det verkar ju defenetivt inte som du har det! men men va vet jag! NEJ det är nog inte så troligt att han kommer att tigga ihop rören nog lika väl det.. 8)
MVH:UB
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har koll men det verkar vara onödigt att berätta massa som han ändå inte kommer göra :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Till A-H ! Jo det har du ju ioch försig rätt i, samtidigt har han ju fått lite info som gör att han förhoppningsvis inte tar sig vatten över huvet, för det vore ju tråkigt för honom om det gick snett,kostsamt i tid o pengar,hoppas att det löser sig på bästa sätt!
MVH-UB 8)
gäst
Gallringsobjekt

Oj, nästan lite bråk mellan medlemmarna!

Inlägg av gäst »

Det var inte min mening att starta bråk mellan er om vem som är bäst utbildad, eller mest kompetent etc. 8) :) Jag tackar för alla svar och synpunkter (kom gärna med ännu fler).
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Gäst!!
Det är nog ingen fara ser nog lite vassare ut än det är,hoppas du kommer till rätta mde en hållbar lösning,
MVH-UB
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

gäst skrev:
Roli skrev:

Skall tydligen vara DIN 17457, så det är väl internationell standard?, hittade länkar till Sandvik i alla fall. Dessutom är de märkta 1995, så det är väl årgång.
Har ej fått kontakt med sotaren ännu, trots försök. :cry:
DIN 17 457 är en tysk standard som motsvarar SS 2333 enl. svensk standard.

SS 2333 är ett rostfritt stål men EJ syrafast så jag skulle inte välja det materialet om jag skulle göra en skorsten.......

Edit: Såg i tabellen att DIN 17 457 också är likvärdet med SS 2343 och det materialet är syrafast, men om DIN 17 457 är syrafast vet jag inte. Verkar vara lite tveksamt om det är det eller ej. Jag skulle i allafall vara tveksam till om jag skulle vilja ha det materialet i min skorsten.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gäst
Gallringsobjekt

Tack, intressant.

Inlägg av gäst »

Då skall jag pruta! :D Jag ger honom en femhundring och refererar till detta.

Det blir så billigt, så håller den bara i 15 år så gör jag ju bara en ny sen - ännu bättre! Jag får väl se denna som övningsprototyp. Den skall ju gå på utsidan, så ett litet läckage om 15 år blir ju ingen katastrof.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

För en ca 20 år sedan fixade jag en braskamin /murspis till svärfar och då köpte jag stålrör från http://www.eldabutiken.se/vasteras/index.htm ..det blev 2 st bitar på ca 3 meter och dessa skarvade jag med en 20cm rörbit som gick utanpå röret som jag helsvetsade fast på den övre röret och det blev ungefär som en skarv på ett avgasrör på en bil ..skarven neråt tätadess med pannkitt och eldfast tätningssnöre och den är godkännd av sotarn och håller än fast svärfar tokeldar i den ca: 10-15 meter ved /vinter ..såg oxå att ni diskuterade svetsar ..humm jag svetsade med en migsvets ..om ni svetsar se till att ni får en riktig genomsmältning och det ser man på insidan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jo det är ju riktigt att det är riktigt gjort för att det skall bli rätt, eller var det tvärtom.... Jag har ingen utbildning för svetsning eller så, men runt 1980 så svetsade jag ihop en skortenspipa till en braskamin av två svarta rörbitar med spalt, slipade lite och lade på ett varv till lite bredare. Pipan blev väl 7-8m. och lyftes i med kran. Det eldas i kamin mycket varje vinter och kåken har inte brunnit ner ännu. Varför syrabeta? För vanligt folk är det väl bättre att polera med typ 3M Scotch-Brite trissa i borrmaskin.
Skriv svar