öppen -stängd?

Skriv svar
jalexsj
Ungskog

öppen -stängd?

Inlägg av jalexsj »

Nu är den monterad, tigex 25:an!
men den öppnar när brännaren går?
sedan stänger den inte åtminstone inte i närtid.
Är draget för stort? Skorstenen är av rörtyp.
Oljepanna från början....
inställningen på tigex =30mm-15pa!?
Vad är rekommenderad inst till ecotec A3?

Tacksam för synpunkter och ideér...

MVH Alexander
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Låter ju lite skumt att den öppnar när brännare går, tycker man. Då borde ju öppningen snarare minska lite.

Att luckan öppnar är ju ett tecken på att draget i skorstenen inte är för litet. Luckan har du ju satt dit för att det inte ska bli för stort eller variera kraftigt. Jag antar att luckan inte öppnar så mycket att den bottnar :)

Har ingen aning om rekommendation för A3, men det hänger väl lite på panna m.m. Fast 15pa låter lite högt efter vad jag hört. Men det kommer säkert mycket bättre svar snart :)

Hejhej
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som att allt är som det ska.. :wink:

Då brännaren går blir det varmt i skorsten o då ökar draget o luckan öppnar vilket den ska göra.. Det är därför som den är öppen ett tag efter brännaren gått, När rökgastempen sjunker då brännaren stannat minskas även draget o luckan stänger..

10-15 pa brukar rekomenderas o ju lägre drag brännaren funkar mot dessto bättre verkningsgrad.. :D

JAg körde med 10 pa tidigare men då blev det "grus" liknande skit i koppen vilket jag även sett att äfab märkt vid för lågt drag så nu kör jag med 15 pa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har min på det lägsta, den är bara öppen när brännaren kör förutom när det är blåsväder så för mig låter det helt OK och fullt normalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Janne.R
Späd planta

Inlägg av Janne.R »

Hej
Jag har en Tigex 25 på mitt rökrör som som jag köpte av leverantören av brännaren, den fastnar ofta i öppet läge. Så idag ringde jag till tigerholm
som tillverkar dragluckan och pratade med en säljare. Som sa att Tigex 25 var till för att lufta skorsten. Så när jag sa att jag eldade med pellets rekomenderade hon en draglucka som heter KW Z 150. När luckan står helt öppen ofta är det ett tecken på att den är underdimensionerad.
Beställde sen en lucka av koolman.se för inmurning som heter 3010.
TMV E20P EcoTec Bioline 20
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

André skrev:Låter som att allt är som det ska.. :wink:

Då brännaren går blir det varmt i skorsten o då ökar draget o luckan öppnar vilket den ska göra.. Det är därför som den är öppen ett tag efter brännaren gått, När rökgastempen sjunker då brännaren stannat minskas även draget o luckan stänger..

10-15 pa brukar rekomenderas o ju lägre drag brännaren funkar mot dessto bättre verkningsgrad.. :D

JAg körde med 10 pa tidigare men då blev det "grus" liknande skit i koppen vilket jag även sett att äfab märkt vid för lågt drag så nu kör jag med 15 pa..
Hej André!!

Du har full koll.
Jag håller med!!

Logaritmen..
alisen
Gallringsobjekt

Inlägg av alisen »

Nu blev jag förvirrad. Alltså skall dragluckan vara öppen så lite som möjligt när brännaren går för bäst verkningsgrad?
Helst skall den alltså vara helt stängd?? Om brännaren fungerar bra för övrigt... och hur vet man att brännaren funkar bra att det ger det vanliga svartbruna askan kvar eller?
CTC 262b -72, KMP px21 -05, bulkförråd 7m3. Elpanna euronom -80tal. LVP GE -80tal. 2 kakelugnar samt keddy insats. Värmer 250kvm
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Många bud nu...

Dragluckas öppningsgrad har inget med pannan eller brännaren att göra egetligen om du har rätt drag genom pannan.
Den påverkas av det drag du har i skorstenen och det påverkas olika om brännaren står stilla eller är i drift och förstås av utetemperatur, lufttryck och vind samt rökgastemperatur.

En draglucka skall vara rätt dimensionerad och skall aldrig vara fullt öppen(Då är den för liten)
Den skall oxå vara inställd så att den inte öppnar före ett visst drag i skorstenen.
Öppnar den för tidigt kan förbränningen påverkas negativt pga för dåligt drag genom pannan, men också om den öppnar för sent för då drar det en massa extraluft genom brännarens fläkt.

Det finns ingen sanning hur den skall stå, för det beror på brännarens dragbehov genom pannan, pannans dragmotstånd samt skorsteneng drag.

En draglucka borde sitta på alla pannor och den kan spara en del bränsle då man minskar variationerna i draget så att ett konstant drag går genom pannan iallafall under den kalla årstiden.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsH skrev:Många bud nu...

Den skall oxå vara inställd så att den inte öppnar före ett visst drag i skorstenen.
Öppnar den för tidigt kan förbränningen påverkas negativt pga för dåligt drag genom pannan, men också om den öppnar för sent för då drar det en massa extraluft genom brännarens fläkt.

//MatsH
Den bör vara stäld för ett drag på ca 10-15 pa vid pelletseldning vid högre drag än de öppnar luckan..

Öppnar för tidigt, Det är väl bara ett bevis på att luckan verkligen behövs.. Så med rätt inställning så har man tillräckligt drag om den öppnar tidigt el jämnt är öppen lite vilket gör att man alltid har bra drag o det är väl optimalt o aldrig till nackdel eller hur.. :roll:
Öppnar för sent/aldrig, Då är draget för litet om man har den rätt inställd vilket inte är bra o då bör det installeras en rökgasfläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Mjo..

Visst är det så.
Men i vissa pannor går det trögt och då kan den behöva stå på ett högre värde än den normala 10-15 och tvärtom på andra pannor så det kan variera.

Jag brukar mäta in både draget i skorstenen och genom pannan så att det hela fungerar ihop.

Det fungerar med 10-15 pa i de allra flesta fall inställt på dragluckan.

På en del dragluckor finns inte ens en skala eller instruktion på hur den skall ställas in och då behövs dragmätare.

MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsH skrev:Mjo..

Visst är det så.
Men i vissa pannor går det trögt och då kan den behöva stå på ett högre värde än den normala 10-15 och tvärtom på andra pannor så det kan variera.

Jag brukar mäta in både draget i skorstenen och genom pannan så att det hela fungerar ihop.

Det fungerar med 10-15 pa i de allra flesta fall inställt på dragluckan.

På en del dragluckor finns inte ens en skala eller instruktion på hur den skall ställas in och då behövs dragmätare.

MatsH
Ok..

Ja mätning behövs då det inte blir helt rätt fast man har en skala att gå efter.. Min tigrex 25 blev draget 12 pa (el va de 13) enligt mätaren då det skulle varit 15.. Det står även i instruktionen att man ska använda mätare om det ska va exakt men de viktigaste är väl ändå att ha luckan inställd innan justeringen av brännaren oavsett om det är 12/15 pa..
Skriv svar